قانون‌گذاران و مقامات امریکایی نسبت به وضعیت کنونی پاکستان ابراز نگرانی کردند

برخی از اعضای کانگرس ایالات متحده و مقامات کنونی و پیشین این کشور نسبت به وضعیت آشفتهٔ پاکستان که از بازداشت عمران خان، صدراعظم پیشین این کشور، ناشی شده، ابراز نگرانی کرده اند.

عمران خان روز سه شنبه هنگامیکه به خاطر اتهامات فساد اداری به یک محکمه در اسلام آباد، پایتخت پاکستان، می‌رفت، از سوی نیروهای ادارهٔ مبارزه با فساد اداری دستگیر شد.

جیم کاستا، نماینده ایالت کالیفورنیا در مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده، دستگیری آقای خان را "بسیار نگران کننده" خوانده و افزود: "من و شرمن [عضو دیگر مجلس نمایندگان ایالات متحده] با هم کار می‌کنیم تا گروهی از قانونگذاران امریکایی و پاکستانی‌های [مقیم امریکا] را گردهم بیاوریم تا ببینیم که چگونه به وضعیت فعلی پاسخ داده شود."

این عضو مجلس نمایندگان روز پنجشنبه ۱۱ می (۲۱ ثور) در مصاحبه با بخش اردوی صدای امریکا گفت که قصر سفید و اداره جوبایدن، رییس جمهور ایالات متحده، نیز بالای این موضوع غور می‌کنند.

آقای کاستا همچنین گفت که پاکستان در طول تاریخ خود با چالش‌های بزرگی مواجه شده است، اما فساد اداری همیشه در پاکستان یک چالش بوده است.

این قانونگذار امریکایی گفت که دو سال پیش یک صدراعظم پیشین پاکستان در دیدار با او گفت: "پس از استقلال پاکستان، ما حکومت‌های دموکراتیک، استبدادی و دیکتاتور داشته ایم، اما دو چیز همیشه ثابت بوده است فساد اداری و اردو."

عمران خان، رهبر حزب تحریک انصاف، پیش از دستگیری چندین بار از دخالت اردو در امور سیاسی کشور شکایت کرده بود.

او پس از آن که در ماه اپریل در پی رای‌گیری در پارلمان سلب صلاحیت شد، در نامه‌ای به عارف علوی، رییس جمهور پاکستان، نوشت که مقامات ارشد اردو از جمله رییس استخبارات نظامی در امور سیاسی دخالت می‌کنند و خواستار تحقیق و بررسی شد.

خان همچنین بدون ارایه کدام مدرکی، شهباز شریف صدراعظم، رانا ثناالله، وزیر داخله، و فیصل نصیر یک مقام استخبارات اردوی پاکستان، را به طراحی نقشهٔ ترور خود متهم کرده است.

در همین حال برد شرمن، عضو دیگر مجلس نمایندگان ایالات متحده نیز در مصاحبه‌ با بخش اردوی صدای امریکا گفت:‌ "فساد اداری دستگیری رهبران و کارمندان حزب تحریک انصاف را در سراسر آن کشور توجیه نمی‌کند، آن را شبیه یک کودتای نظامی تلقی می‌کند و نه تطبیق بی طرفانه عدالت."

جیمز دیود ونس، عضو مجلس سنای کانگرس ایالات متحده می‌گوید که بی‌ثباتی در پاکستان به عنوان متحد مهم ایالات متحده و به عنوان کشوری که دارای سلاح هسته‌ای است، نگران کننده است.

او با بیان اینکه اوضاع پاکستان را زیر نظر دارند، افزود: "کشورهای منطقه از جمله هند خواهان ثبات در پاکستان استند، زیرا بی ثباتی اساساً منجر به درگیری می شود."

در عین حال، لیزا کورتیس، مدیر مرکز امنیت امریکای نوین و مشاور پیشین رییس جمهور ترمپ در امور آسیای جنوبی و مرکزی، می‌گوید که وضعیت کنونی پاکستان به خاطری بسیار نگران کننده است که این کشور از نظر اقتصادی نیز بی‌ثبات است.

خانم کورتیس در مصاحبه با صدای امریکا، دیوه، گفت که بی ثباتی سیاسی در پاکستان خبر جدیدی نیست، اما این بار بی‌ثباتی با بی ثباتی‌های قبلی متفاوت است، زیرا اردوی پاکستان به دلیل محبوبیت عمران خان خود را در خطر می‌بیند.

این مفسر سیاسی می‌گوید که عمران خان به این دلیلی دستگیر شد که یکی از اعضای ارشد اردوی پاکستان را به دست داشتن در طرح ترور خود متهم کرد.

لیزا کورتیس افزود که ایالات متحده ممکن است تمایلی به مداخله در امور داخلی پاکستان نداشته باشد، اما "بدون شک می‌خواهد اطمینان حاصل کند که سلاح‌های هسته‌ای این کشور امن است و اردوی پاکستان برای منحرف کردن توجه عامه از کدام تکتیکی برای رویارویی با هند کار نمی‌گیرد."

انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده، نیز روز سه‌شنبه نهم می (۱۹ ثور) در واکنش به بازداشت عمران خان گفت آنچه در آن کشور رخ می‌دهد باید مطابق قانون اساسی پاکستان باشد.

پیش از این، اندری کارسن، عضو مجلس نمایندگان امریکا از حزب دموکرات، نیز بازداشت عمران خان را نگران کنند توصیف کرده بود. آقای کارسن گفت که همواره طرفدار روابط قوی میان ایالات متحده و پاکستان بوده است، اما تاکید کرد که عملکرد اخیر اسلام‌آباد، قابل نگرانی عمیق است.

او گفت:‌ " اقدامات اخیر حکومت پاکستان در مورد هدف قرار دادن معترضان و منتقدان حکومت، مایه نگرانی شدید است. ما باید رویکرد همه جانبه‌ای برای همکاری با پاکستان داشته باشیم تا از این فرسایش دموکراسی جلوگیری کنیم."

محکمهٔ عالی پاکستان روز پنجشنبه ۱۱ می (۲۱ ثور) بازداشت عمران خان را "غیرقانونی" اعلام کرد و دستور رهایی وی را داد.

اما خواجه آصف، وزیر دفاع پاکستان، از تصمیم محکمهٔ عالی انتقاد کرده و گفت که در صورت لزوم ممکن است وضعیت فوق العاده در کشور برقرار شود.

عمران خان قرار است روز جمعه بار دیگر در محکمه عالی حاضر شود.