روز جهانی مهارت‌های جوانان؛ 'در افغانستان هیچ فرصتی نداریم'

هم‌زمان با ۱۵ جولای، روز جهانی مهارت‌های جوانان، شماری از جوانان در افغانستان می‌گویند که تحت حاکمیت طالبان فرصتی برای شگوفایی مهارت‌های شان وجود ندارد.

پرویز، نماینده منتخب جوانان پروان در نظام جمهوریت به صدای امریکا گفت که طی دو سال گذشته فرصت‌ها برای بروز استعدادهای جوانان در افغانستان به ویژه دختران به شدت کاهش یافته و محدود شده است.

او گفت: "از زمانی که حکومت پیشین سقوط کرده، ما فرصت‌هایی را نداشتیم تا به واسطۀ آن برای جوانان، فکر جوانان، خلافیت و مهارت‌های جوانان ارزش قایل شوند".

پرویز گفت که برنامه‌ریزی جامع که بتوانند جوان خلاف و مبتکر را زیر یک سقف جمع کند و از استعدادهای آنان استفادۀ بهینه صورت بگیرد، طی ۲۰ سال گذشته در افغانستان وجود نداشت، اما همانند دو سال گذشته محدود نبود و یا در برخی موارد به کلی از بین نرفته بود.

به گفتۀ این نمایندۀ جوانان، شرایط کنونی به اندازه‌ای زمینه را برای جوانان تنگ کرده، که این قشر حتا انگیزه‌ای برای بروز مهارت‌های شان ندارند.

او گفت: "ما در حالی در روز جهانی مهارت‌های جوانان قرار داریم که متاسفانه نمی‌توانیم سال پنج مورد یا انگشت‌شمار خلق مهارت‌ها را از جوانان خود داشته باشیم. متاسفانه بیانگر این است که جوانان ما فرصت برای شان فراهم نیست و دوم اینکه سرگرم بخش‌های از زندگی استند که سزاوار آن نیستند، مثل فقر، بیکاری و غیره چالش‌ها".

نسرین فرامرز، معاون جنبش شنبه‌های ارغوانی نیز به صدای امریکا وضعیت جوانان را زیر حاکمیت طالبان بحرانی توصیف کرد. او گفت که جوانان به ویژه دختران جوان با تسلط دوبارۀ طالبان بر افغانستان با چالش‌ها و موانع فراوان مواجه شده اند، از حقوق اساسی فردی شان گرفته تا حقوق شهروندی، همه و همه از آنان سلب شده است.

به گفتۀ فرامرز، وضعیت بحران‌زا سبب شده که جوانان (دختران و پسران) با مشکلات روحی و روانی دچار شوند و از همین‌رو افغانستان طی دو سال گذشته شاهد افزایش موارد خودکشی در بین جوانان بوده است.

او با بیان اینکه جوانان دختر محصور به چهاردیواری خانه شده اند، افزود: "متاسفانه طالبان با هنر و آنچه که می‌تواند باعث شگوفاسازی استعداد جوانان شوند، اینها سر دشمنی دارند".

حکومت طالبان هیچ برنامۀ رسمی به مناسب "روز جهانی مهارت‌های جوانان" در کابل روی دست نیز نگرفته است.

این در حالی است که بر اساس گزارش ادارۀ ملی احصاییه و معلومات افغانستان که در سال ۱۳۹۹ نشر کرد، افغانستان از رهگذر جوانی جمعیت در میان ۲۰ کشور اول جهان بوده است.

گزارش این اداره نشان می‌دهد نزدیک به ۲۲ میلیون نفر در افغانستان که که حدود ۶۷ درصد جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهد، کمتر از ۲۴ سال سن دارند.

در این حال، انتونیو گوتیرش، منشی عمومی سازمان ملل متحد به مناسب روز جهانی مهارت‌های جوانان گفته است که تجهیز جوانان به آموزش، یادگیری و مهارت‌های با کیفیت ضروری است.