گوتیرش: حضور کارمندان زن در ملل متحد یک امر ضروری است

انتونیو گویترش، منشی عمومی سازمان ملل متحد

در پی وضع محدودیت بر ادامهٔ کارمندان زن ملل متحد در افغانستان، انتونیو گوتیرش، منشی عمومی این سازمان، روز یکشنبه نهم اپریل (۲۰ حمل) گفت که حضور کارمندان زن برای ادامه فعالیت کمک‌رسانی یک امر ضروری است.

آقای گوتیرش در تویتی نوشته است: ''کارمند زن در سازمان ملل متحد برای انجام کار‌ ما از جمله فراهم‌‌آوری کمک‌های نجات دهنده ضروری است."

در ادامهٔ این تویت آمده است که صدای زنان و دختران در روند تصمیم گیری‌های بشر دوستانه کمرنگ بوده و تاکید شده است که مشارکت زنان و دختران در روند تصمیم گیری، نتایج بهتری می‌دهد.

گوتیرش در این پیام هیچ ذکری از طالبان نکرده، اما این اظهارات چهار روز پس آن بیان شد که دفتر هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) به تاریخ پنجم اپریل (۱۶ حمل) گفت که از سوی مقامات طالبان در مورد عدم اجازهٔ کار زنان در ادارات ملل متحد آگاهی دریافت کرد.

بر اساس گزارش‌ها، ملل متحد در حال حاضر، حدود ۳۳۰۰ کارمند، به شمول نزدیک به ۴۰۰ کارمند زن، در افغانستان دارد که بیشتر آنان در بخش روند عملیاتی کمک‌های بشری مصروف کار اند.

پیش از این،‌طالبان در ۲۴ دسمبر سال گذشته میلادی، زنان افغان را از کار در سازمان‌های غیرحکومتی ملی و بین‌المللی منع کردند، اما انتظار می‌رفت که ملل متحد از این امر مستثنا بماند. طالبان در آن وقت دلیل این تصمیم را عدم رعایت حجاب از سوی زنان عنوان کرده بودند.

طالبان دروازه‌های مکاتب متوسطه و لیسه و پوهنتون‌ها را به روی دختران مسدود کرده اند و زنان را از کار و رفتن به اماکن عامه مانند پارک‌ها، حمام‌ها و کلب‌های ورزشی منع کرده اند.

ملل متحد در گزارشی در ماه جنوری گفت که منع کار زنان در سازمان‌های غیرحکومتی خارجی و داخلی بحران بشری و اقتصادی را در افغانستان چند برابر خواهد کرد.

در این گزارش آمده است که ممانعت زنان از کار رسیدگی به ۱۱.۶ میلیون زن و دختر را مغلق‌تر خواهد کرد، زنان و دخترانی که در سال ۲۰۲۳ به کمک‌های بشری نیاز خواهند داشت و ۹۷ در صد جمعیت افغانستان با خطر قرار گرفتن زیر خط فقر مواجه اند.

پیش از این نیز منشی عمومی ملل متحد، خواستار لغو این تصمیم طالبان شد. گوتیرش در تویتی گفته است که اگر این اقدام معکوس نشود، توانایی ملل متحد برای رساندن کمک‌های حیاتی به نیازمندان در افغانستان تضعیف خواهد شد.