صدر اعظم بنگله‌دیش استعفا کرد؛ اردو حکومت موقت تشکیل می‌دهد

شیخ حسینه، صدر اعظم بنگله‌دیش

شیخ حسینه، صدر اعظم بنگله‌دیش، روز دوشنبه پنجم اگست (۱۵ اسد) پس از اعلام استعفایش از سمت صدارت، از آن کشور فرار کرد و بر اساس گزارش رسانه‌های بنگله‌دیشی که تا اکنون مستقلانه تایید نشده، به هند رفته است.

وقار الزمان، لوی درستیز اردوی بنگله‌دیش، در یک خطابۀ تلویزیونی گفت که صدر اعظم حسینه کشورش را ترک کرده و به گفتۀ این مقام اردو حکومت موقت تشکیل خواهد داد. او گفت که با رییس جمهور در مورد تشکیل حکومت موقت صحبت خواهد کرد و نیز افزود که با احزاب عمدۀ مخالف حکومت شیخ حسینه و اعضای جامعۀ مدنی صحبت کرده است.

لوی درستیز اردوی بنگله‌دیش گفت که "تمام مسوولیت‌" را به عهده می‌گیرد، هر چند تا هنوز مشخص نیست که آیا وی ریاست حکومت موقت را به دوش خواهد گرفت یا نه.

وقار الزمان گفت: "کشور مشقت زیادی کشید، اقتصاد ضربه خورده است، شمار زیاد مردم کشته شدند، اکنون زمان آن است تا خشونت متوقف شود...امیدوارم پس از این خطابۀ من وضعیت بهبود یابد."

لوی درستیز بنگله‌دیش افزود که اگر وضعیت بهبود یابد، هیچ نیازی به حالت اضطرار نخواهد بود. او تعهد کرد که مقام‌های جدید بنگله‌دیش "تمام کشتارهای" اخیر را پیگرد خواهند کرد. او خطاب به معترضان گفت: "اکنون وظیفۀ دانشجویان است تا آرامش را حفظ کرده و ما را کمک کنند."

رسانه‌ها گزارش داده اند که شیخ حسینه یکجا با خواهرش توسط یک هیلیکوپتر نظامی به ایالت بنگال غربی در هند فرار کرده است. گزارش‌های دیگر حاکی از آن است که شیخ حسینه به ایالت تریپورا در هند رفته است.

تصاویری که در تلویزیون‌های محلی بنگله‌دیش نشر شد، هزاران نفر را نشان می‌داد که در جاده‌ها شهر داکه، پایتخت بنگله‌دیش، راهپیمایی کرده و شماری از آنان به اقامتگاه رسمی صدر اعظم داخل شده و بر ضد حکومت شعار سر می‌دادند.

در تصاویر دیده می‌شود که شماری از کسانی‌که به اقامتگاه صدر اعظم داخل شده بودند، تلویزیون، میز و چوکی و سایر وسایل را با خود به بیرون حمل می‌کردند. برخی از معترضان خشمگین در داخل اقامتگاه صدر اعظم بالای مجسمۀ شیخ مجیب‌الرحمان، رهبر استقلال بنگله‌دیش و پدر شیخ حسینه، بالا شده و با تبر بر این تندیس می‌کوبیدند.

در ماه‌های اخیر، بنگله‌دیش شاهد اعتراضات گستردۀ دانشجویان بود که ابتدا در واکنش به سهمیه‌بندی مشاغل دولتی آغاز شد که بر اساس آن، بیش از ۵۰ در صد مشاغل دولتی به گروه‌های مشخص داده می‌شد. معترضان خواستار اصلاحات در این سیستم بودند تا فرصت‌های شغلی مبتنی بر شایستگی باشد.

با گذشت زمان، این اعتراضات به مسایل گسترده‌تر سیاسی و اجتماعی متمرکز شد و مردم از افزایش محدودیت‌های سیاسی، کاهش آزادی‌های مدنی، و شرایط نامطلوب اقتصادی ابراز نارضایتی کردند.

حکومت بنگله‌دیش با رویکرد جدی و سرکوبگرانه به این تظاهرات واکنش نشان داد که در اثر آن صدها نفر کشته، صدها نفر دیگر زخمی و هزاران معترض بازداشت شدند. تنها در تظاهرات روز یکشنبه نزدیک به صد نفر، عمدتاً معترضان، کشته شدند.

روزنامۀ دیلی ستار بنگله‌دیش گزارش داده است که کم از کم شش نفر در درگیری‌های روز دوشنبه میان معترضان و پولیس کشته شدند.

در تهیه این مطلب از گزارش خبرگزاری‌های رویترز و فرانس‌پرس استفاده شده است.