طالبان: روند چاپ و توزیع پاسپورت به کودکان خانواده‌های افغان‌ مقیم ترکیه آغاز شد

وزارت خارجۀ حکومت طالبان از روند چاپ و توزیع پاسپورت به نوزادان و کودکان خانواده‌های افغان که در ترکیه متولد شده اند، خبر داده است.

ضیا احمد تکل، معاون سخنگوی این وزارت امروز یکشنبه ۲۳ جولای (اول اسد) با فرستادن اعلامیه‌ای به رسانه‌ها گفت که قنسولگری افغانستان در شهر استانبول این روند را آغاز کرده است.

در اعلامیه آمده است: "سلسله صدور پاسپورت‌های جدید در حال حاضر فقط مختص آن دسته از کودکان افغانی است که در کشور مذکور (ترکیه) متولد شده اند."

این وزارت از نوزادان و کودکان متولد ترکیه آماری نداده است. اما بر اساس گزارش‌ها، تا کنون در حدود ۳۰۰ هزار پناهجوی افغان در ترکیه ثبت و راجستر شده اند و از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲ به تعداد ۲۰هزار شهروند افغانستان به صورت غیر قانونی در این کشور زیست داشتند.

علی حکمت، مسوول انجمن حمایت از پناهندگان افغان در ترکیه در مورد تسهیلات توزیع پاسپورت به کودکان افغان متولد آن کشور به صدای امریکا گفت که یکی از شروط تقاضا و ثبت نام شهروندی ترکیه، داشتن پاسپورت است و خانواده‌های افغان که پاسپورت نداشته باشند، نمی‌توانند به این تسهیلات دسترسی یابند.

به گفتۀ حکمت، سفر از ترکیه به کشورهای دیگر از طریق ویزۀ بشردوستانه، اسپانسرشده و یا خانوادگی نیز مستلزم داشتن پاسپورت است و افغان‌هایی که پاسپورت نداشته باشند، نمی‌توانند از این خدمات استفاده کنند.

همچنان مسوول انجمن حمایت از پناهندگان افغان در ترکیه گفت متولدین ترکیه در مکاتب نیز ثبت نام نمی‌تواند و از دیگر امکانات دولتی نیز بی‌بهره می‌ماند.

این در حالی است که هم اکنون شماری از مهاجران افغان در تمدید اقامت شان در ترکیه مشکل دارند.

بر اساس معلومات وبسایت Turkey iResidence مهاجرانی که می‌خواهند فراتر از ۹۰ روز در این کشور بمانند، باید در هر ۱۸۰ روز جواز اقامت شان را تمدید کنند. این جواز برای مدت یک تا دوسال قابل اعتبار می‌باشد. مهاجران افغان برای تحقق این کار به پاسپورت‌هایی که تاریخ اعتبار آن تکمیل نشده باشد، نیاز دارند.

برخی مهاجران قبل از این به صدای امریکا گفته بودند که قنسولگری افغانستان مقیم استانبول، به عوض توزیع پاسپورت‌های جدید، در پاسپورت‌های قبلی‌شان برچسب می‌زنند و آنرا تمدید می‌کنند، اقدامی که برای شماری از ادارات دولتی ترکیه قابل پذیرش نیست.

حسین سروری، مهاجر افغان‌ مقیم استانبول، به صدای امریکا گفت: "وقتی به ادارهٔ مهاجرت منطقه اسنیورت استانبول برای تمدید اقامت خانوادهام مراجعه کردم، مامورین ثبت اسناد به من گفتند که تاریخ پاسپورتهای شما ختم گردیده است و برچسب تمدیدی برای ما مورد اعتبار نیست."

در این حال، وزارت خارجۀ حکومت طالبان در اعلامیه تاکید کرده است که تلاش می‌کند تا خدمات حقوقی و قنسولی را برای شهروندان افغانستان در سراسر جهان تسهیل بخشد.

پس از تسلط دوبارهٔ طالبان بر افغانستان، شمار زیادی از افغان‌ها در کشور‌های مختلف، به ویژه ایران، پاکستان و ترکیه، اقامت گزیده اند.