چین: با هرگونه نفوذ و مداخلهٔ خارجی در افغانستان مخالف استیم

سفارت چین در افغانستان با نشر اعلامیه‌ای موقف بیجینگ را در قبال افغانستان واضح کرده و گفته است که امیدوار است "حکومت موقت" افغانستان از حقوق اساسی و منافع تمام مردم این کشور، به شمول زنان، کودکان و گروه‌های قومی حفاظت کرده و در راستای رسیدگی به منافع مردم‌اش و توقعات جامعهٔ بین المللی فعالانه کار کند.

چین تعهد کرده است که به استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی افغانستان احترام دارد و هیچ زمانی در امور داخلی این کشور مداخله نخواهد کرد و در پی "منافع خود خواهانه و نفوذ در افغانستان" نیست. اما افزوده است که مخالف هر گونه نفوذ و مداخلهٔ خارجی در این کشور است.

سفارت چین گفته است که بیجینگ از حکومتداری میانه رو و معقول در افغانستان حمایت می‌کند و امیدوار است این کشور بتواند یک ساختار سیاسی همه‌جانبه و باز را ایجاد کرده و سیاست خارجی و داخلی میانه‌رو را روی دست بگیرد.

در اعلامیه بدون ذکر نام حکومت طالبان گفته شده است که بیجینگ امیدوار است که افغانستان با تمامی کشورها، به ویژه کشورهای همسایه‌اش "تبادلات دوستانه" داشته باشد.

در این موقف جدید چین همچنان آمده است که بیجینگ به گونهٔ متداوم در بخش بازسازی و توسعه، پیشرفت اقتصادی، همکاری‌های تجارتی و سرمایه‌گذاری و زراعت در افغانستان کمک‌ خواهد کرد.

این در حالی است که کشورهای غربی چین را به نفوذ در کشورهای منطقه با سرمایه‌گذاری و فراهم آوری قرضه‌ها متهم کرده اند.

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید چین با پروژهٔ 'یک کمربند یک راه' در صدد گسترش نفوذ در جهان است

چین گفته است که از اشتراک افغانستان در پروژهٔ "یک کمربند یک راه" استقبال کرده و از ادغام افغانستان با همکاری اقتصادی و اتصال منطقه‌ای حمایت می‌کند؛ اقدامی به گفتهٔ بیجینگ افغانستان را از یک کشور محاط به خشکه به یک کشور متصل به خشکه مبدل خواهد کرد.

مبارزه با تروریزم

چین با اظهار نگرانی از موجودیت گروه‌های تروریستی در افغانستان گفته است که در بخش مبارزه با دهشت افگنی با قوت و قاطعیت از کابل حمایت می‌کند.

در اعلامیهٔ سفارت این کشور آمده است که "جنبش اسلامی ترکستان شرقی" یک سازمان تروریستی است که جنگجویان آن در افغانستان تهدید جدی را متوجه امنیت چین می‌سازند و بیجینگ امیدوار است که افغانستان به تعهداتش عمل کرده و اقدامات موثرتری را برای سرکوبی تروریست‌ها، به شمول جنبش اسلامی ترکستان شرقی، روی دست گیرد.

چین همچنان گفته است که کابل مصوونیت و امنیت شهروندان، تاسیسات و پروژه‌های چین و سایر کشورها در افغانستان را تضمین کند.

در ماه دسمبر سال ۲۰۲۲ در پی‌ حملهٔ مسلحانه و انفجار در هوتلی به نام "لانگان" در شهر کابل که شهروندان چینی در آن اقامت داشتند، سه نفر کشته و ۲۱ تن دیگر زخمی شدند. سه روز پس از این حمله، چین به شهروندان خود دستور داد تا افغانستان را ترک کنند.

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید چین به شهروندانش: هرچه زودتر از افغانستان بیرون شوید

بیجینگ گفته است که افغانستان با مشکلات امنیتی گسترده‌ای مرتبط با تروریزم مواجه است و از جامعهٔ بین المللی خواسته است تا همکاری امنیتی مبارزه با تروریزم را در این کشور تقویت کند.

در اعلامیهٔ تازهٔ سفارت چین همچنان آمده است که در بخش مبارزه با "تروریزم، جدایی طلبی و افراطگرایی" در افغانستان به گونهٔ‌ مشترک کار خواهد کرد. اما در این اعلامیه واضح نشده که هدف مقامات چینی از "جدایی طلبی" در افغانستان، چی است.

بیجنگ از ایالات متحده خواسته است تا بر تعهدات و مسوولیت‌هایش در افغانستان عمل کند. این کشور همچنان اتهام وارد کرده است که ایالات متحده با منجمد کردن دارایی‌های افغانستان و وضع تعزیرات یک‌جانبه، بزرگترین فکتور خارجی است که مانع بهبود وضعیت بشری در افغانستان می‌شود.

این در حالی است که واشنگتن همواره بر تعهداتش برای کمک با مردم افغانستان تاکید کرده است.

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید ایالات متحده ۱۵۰ میلیون دالر به مردم افغانستان کمک می‌کند

در توضیح‌نامهٔ سفارت چین همچنان گفته شده است که بیجینگ از مبارزه با مواد مخدر در افغانستان حمایت می‌کند و انتظار می‌برد که این کشور نیز اقدامات جدی‌تر را در مبارزه با کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر اتخاذ کند.

چین یکی از چند کشور معدودی است که پس از تسلط دوبارهٔ طالبان بر افغانستان سفارت‌اش را در کابل مسدود نکرد و سفارت افغانستان در بیجینگ نیز از چندی به اینسو توسط دپلومات‌های طالبان اداره می‌شود.

پیش از این، امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجهٔ حکومت طالبان گفته بود که چین در سیاست خارجی حکومت این گروه، جایگاه مهمی دارد.

تحلیل‌گران افغان به این باور اند که چین در تعامل با طالبان، در پی منفعت خود در این کشور است و می‌خواهد در استخراج بزرگترین معادن افغانستان نقش اساسی داشته باشد.

بریالی نصرتی، کارشناس مسایل سیاسی، چندی پیش با انتقاد از برقراری روابط چین با حکومت طالبان به صدای امریکا گفت: "چین و هر کشور دیگر که معامله کند، و تعامل کند با گروه طالبان، تعامل و توافق شان غیرقانونی است، چرا که این گروه مورد تایید مردم افغانستان نیست و مشروعیت داخلی و خارجی ندارد."

حکومت طالبان تا اکنون قرارداد استخراج نفت حوزه دریای آمو را که شامل سه ولایت، سرپل، جوزجان و فاریاب می‌شود، با یک شرکت چینی امضا کرده است.