طالبان: در ۱۰ روز گذشته بیش از ۸۱ میلیون دالر نفت خام فروخته ایم

وزارت معادن و پترولیم حکومت طالبان مدعی است که ۱۵۰هزار تن نفت خام استخراج شده از چاه‌های میدان نفتی آمو دریا را به مبلغ ۸۱.۶ میلیون دالر فروخته است.

وزارت معادن و پترولیم با نشر خبرنامه‌ای گفت که ۲۰ تن نفت خام را به ارزش ۱۰ میلیون و ۵۴۹هزار دالر از طریق داوطلبی آزاد همین امروز یکشنبه نهم جون (۱۰ جوزا) فروخته است.

در اعلامیه آمده است: "در این داوطلبی به تعداد ۱۰ کمپنی اشتراک نموده بودند که شرکت قیصار بابا لمیتد با ارایه بلندترین نرخ برنده ۲۰هزار تن نفت خام ساحه انگوت حوزه آمو دریا به ارزش بیش از ۱۰.۵۴ میلیون دالر امریکایی اعلان گردید."

شهاب‌الدین دلاور، سرپرست وزارت معادن و پترولیم، در مراسم داوطلبی فروش نفت خام گفته است که حکومت طالبان مصمم است تا با استفاده از ذخایر منابع طبیعی، اقتصاد افغانستان را بهبود بخشد، عواید را افزایش دهد و با ایجاد شغل مشکلات اقتصادی مردم را رفع کند.

پیش از این، همایون افغان، سخنگوی این وزارت در شبکه اجتماعی ایکس گفته بود که طی ده روز این وزارت ۱۳۰ هزار تن نفت خام حوزۀ آمو دریا را استخراج کرده و به قیمت ۷۱.۶ میلیون دالر جهت پروسس به شرکت‌های داخلی فروخته است.

وزارت معادن و پترولیم حکومت طالبان گفته است که در حال حاضر افغانستان ۱۰ تا ۱۵ درصد نفت مورد نیاز خود را از تولیدات داخلی تامین می‌کند.

بر اساس آمار رسمی، افغانستان همه ساله در حدود ۳.۵ میلیارد دالر را صرف خریداری تیل از کشورهای روسیه، ترکمنستان، ازبکستان، ایران و امارات متحده عرب می کند.

این وزارت به تاریخ پنجم جنوری ۲۰۲۳ با شرکت چینی سیپیک قراردادی را برای استخراج نفت از میدان نفتی آمو دریا امضا کرده بود.

سرپرست این وزارت با بیان اینکه روزانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ تن نفت در منطقه قشقری استخراج می‌شود، گفته بود که با امضای این توافقنامه میزان استخراج به ۱۰۰۰ تن در روز می‌رسد و پس از آن به تدریج افزایش می‌یابد.

بر اساس معلومات این وزارت، این شرکت چینی موظف است در سال اول ۱۵۰ میلیون دالر و در سه سال آینده ۵۴۰ میلیون دالر برای استخراج نفت از این ساحه سرمایه‌گذاری کند.

مقامات وزارت معادن و پترولیم حکومت طالبان گفته اند که در این حوضه پنج میدان نفتی با ظرفیت تخمینی ۸۷ میلیون بیرل نفت شناسایی شده است.

این در حالی است که اولین قرارداد استخراج مواد نفتی از حوزه آمو دریا، بعد از فیصله شورای وزیران حکومت پیشین افغانستان به یک شرکت چینی و شرکت افغانستان "وطن گروپ" سپرده شده بود.

در این قرارداد ۲۵ ساله، برمه کاری و ایجاد پالایشگاه نفت در ولایت‌های فاریاب و سرپل شامل بود.