مداخلات روند امدادرسانی را به نیازمندان افغان متاثر کرده است - ملل متحد

دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد در افغانستان (اوچا) از ثبت ۱۳۷ مورد مداخله در روند امدادرسانی در نقاط مختلف افغانستان خبر داده و گفته است که چنین رویکرد برنامه کمک‌رسانی را به نیازمندان متاثر کرده است.

اوچا امروز پنجشنبه ۱۵ فبروری (۲۶ دلو) با نشر گزارشی گفت که بیشتر مداخلات در اجرای فعالیت‌های بشردوستانه، محیط فزیکی و محدودیت یا ممانعت از دسترسی مردم متاثر از درگیری به خدمات و کمک‌ها بوده است.

گزارش با اشاره به اینکه مداخلات در امور امدادرسانی نسبت به ماه دسمبر سال گذشته ۳۰ درصد افزایش یافته، گفته است که "در مجموع ۷۵ پروژه در ماه جنوری به دلیل محدودیت‌ها به حالت تعلیق درآمدند" که از این میان ۶۰ درصد پروژه‌ها تا ماه فبروری به حالت تعلیق باقی ماند.

اوچا در ماه جنوری ۳۹ مورد مداخله در برنامه‌ریزی، ۲۳ مورد درخواست فهرست کارکنان و اسناد حساس، ۲۲ مورد تاخیر امضای تفاهمنامه‌ها، ده مورد مداخله در بخش انتخاب دریافت کنندگان کمک، هشت مورد محدودیت بر مشارکت زنان در امور امدادرسانی، پنج مورد مداخله در استخدام کارکنان و سه مورد عملیات بازرسی و یک مورد مداخله در امور تدارکاتی را ثبت کرده است.

در گزارش آمده است که ۲۲ مورد مداخلات دیگر نیز شامل محدود کردن مشارکت زنان در ارزیابی‌ها و حضور در محل‌های توزیع، دسترسی به امکانات بهداشتی، حضور محرم کارکنان، عدم مراجعه بیماران زن نزد داکتران مرد و تحمیل نحوۀ پوشش بوده است.

اوچا گفته است: "جنوری شاهد افزایش ۴۶ درصدی در موارد گزارش شده خشونت علیه کارمندان، دارایی‌ها و امکانات بشردوستانه بود که منجر به بازداشت و توقیف ۱۳ کارمند شد."

دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد تایید کرده است که امدادرسانان بازداشت شده پس از یک تا ۱۸ روز آزاد شدند.

اوچا هیچ نامی از طالبان در این گزارش نبرده است، اما قبل از این برخی گزارش‌های مشابه از مداخلۀ مقامات محلی طالبان در روند توزیع کمک‌های بشری نشر شده است.

ملل متحد در حالی از تداوم مداخلات در امور کمک‌رسانی در افغانستان خبر داده است که مایکل مک‌کال، رییس کمیتهٔ روابط خارجی مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده، به تاریخ ۱۱ جنوری (۲۱ جدی) در جریان یک نشست استماعیه گفته بود که طالبان برای دریافت پول‌های کمکی، موسسات "جعلی" ساخته و افراد خود را در ادارات ملل متحد جابجا می‌‌کنند.

این عضو کانگرس ایالات متحده همچنان افزود که طالبان از سازمان‌های غیر حکومتی پول می‌خواهند.

اما وزارت مالیۀ حکومت طالبان، پیش از این به صدای امریکا گفته بود که این کمک‌های نقدی توسط سازمان‌های بین‌المللی در افغانستان به مصرف می‌رسد و آنان هیچ نقشی در آن ندارند.