ملل متحد: اخراج و برگشت مهاجران از ایران و پاکستان به افغانستان افزایش یافته است

سازمان بین‌الملل مهاجرت دوشنبه ۳۰ سپتمبر با نشر گزارشی گفت که در یک هفته بیش از صدهزار افغان از ایران و پاکستان به افغانستان برگشته اند.

سازمان بین‌الملل مهاجرت از افزایش برگشت مهاجران افغان از ایران و پاکستان به افغانستان خبر داده و گفته است که تنها از تاریخ ۱۵ تا ۲۱ سپتمبر، ۱۰۰هزار و ۲۲۷ نفر از این دو کشور به افغانستان برگشته اند.

این ادارۀ سازمان ملل متحد ناوقت روز دوشنبه ۳۰ سپتمبر (نهم میزان) با نشر گزارشی گفت که در این مدت، ۵۷هزار و ۵۳۷ نفر از طریق مرزهای افغانستان به ایران و پاکستان مهاجر شده‌اند.

بربنیاد معلومات سازمان بین‌المللی مهاجرت، شمار برگشت داوطلبانۀ مهاجران و به ویژه اخراج آنان از ایران و پاکستان نسبت به هفته‌های پسین، به گونۀ چشم‌گیری افزایش یافته است.

سازمان بین‌المللی مهاجرت از آغاز سال روان، نظارت و ارزیابی تردد از مرزهای افغانستان را دوباره آغاز کرده که بر اساس یافته‌های آن، روزانه هزاران نفر از طریق مرزهای این کشور به ایران و پاکستان رفت و آمد می‌کنند.

برخی از مهاجران افغان در ایران گفته اند که پولیس آن کشور، روند بازداشت و اخراج جبری مهاجران را افزایش داده و روزانه صدها نفر را از بخش‌های ایران بازداشت و پس از مدتی توقیف، از این کشور اخراج می‌کند.

به گفتۀ آنان، پولیس ایران حتا شبانه وارد محل بود و باش مهاجران افغان شده و به اذیت و آزار آنان می‌پردازند.

به گفتۀ سازمان ملل متحد، اکثر مهاجران که به ایران و پاکستان رفته اند، اسناد و مدارک معتبر اقامت نداشته و به گونۀ غیرقانونی وارد خاک این دو کشور شدند.

سازمان بین‌الملل مهاجرت گفته است که اکثر افغان‌ها دلیل سفر شان به پاکستان را درمان مریضان و بازدید خانواده‌های خود عنوان کرده و همچنان افرادی که به ایران می‌روند، هدف اصلی سفر شان را مسایل اقتصادی عنوان کرده‌اند.

بر بنیاد آمار ملل متحد، از سال ۲۰۲۲ تا اکنون نزدیک به هشت میلیون شهروند افغانستان کشورشان را ترک کرده اند که از این تعداد ۸۵ درصد به کشورهای همسایه، عمدتاً ایران و نزدیک به یک میلیون به اروپا رفته اند.

به گفتۀ این سازمان پس از حاکمیت طالبان بر افغانستان، اقتصاد این کشور با مشکلات زیادی مواجه شده و همچنان سطح گرسنگی نسبت به هر زمان دیگر افزایش یافته است.

پیش از این ملل متحد گفته بود که بسیاری از شهروندان افغانستان به دلیل مسایل اقتصادی، دیدار با اعضای خانواده، رویدادهای طبیعی و ناامنی در افغانستان و همچنان مسایل صحی، به ایران و پاکستان سفر می‌کنند.

این در حالی است که اخیراً وزارت امور مهاجرین حکومت طالبان گفت که اخراج اجباری مهاجران از ایران برخلاف اصول اسلامی، بین‌المللی و همسایگی است.

ارقام کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان نشان می‌دهد که در حال حاضر ۴.۵ میلیون مهاجر افغان با اسناد قانونی مهاجرت، ویزۀ درازمدت اقامت و نیز فاقد هرگونه اسناد قانونی در ایران زندگی‌ می‌کنند.