بازگشایی نمایندگی‌های دپلوماتیک ایران در عربستان؛ یک هیات ایرانی وارد عربستان شد

عکس آرشیف

تهران می‌گوید که یک هیات ایرانی روز چهارشنبه ۱۲ اپریل (۲۳ حمل) وارد عربستان سعودی شد تا راه را برای بازگشایی نمایندگی‌های دپلوماتیک این کشور در عربستان هموار کند.

ایرنا، خبرگزاری رسمی ایران به نقل از ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران نگاشته است: "در گامی جدید و در راستای اجرای توافق جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی برای از سرگیری روابط رسمی و فعالیت دپلوماتیک نمایندگی‌های سیاسی و قنسولی دو کشور، هیات فنی ایرانی مقارن ظهر امروز وارد ریاض شد و مورد استقبال مسوولان عربستان سعودی قرار گرفت."

سخنگوی وزارت امور خارجهٔ ایران افزود: "هیات ایرانی در دو گروه کاری در ریاض و جده اقدامات لازم را جهت راه اندازی سفارت و سرقنسولگری و نیز فعالیت نمایندگی‌ دایم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان همکاری اسلامی انجام خواهد داد."

کنعانی گفت: "تلاش خواهد شد که نمایندگی‌های کشورمان قبل از ایام حج سال جاری بازگشایی و فعال شوند."

ایران و عربستان سعودی به تاریخ ۱۰ مارچ به وساطت چین توافق کردند تا روابط دپلوماتیک‌شان را پس از سال‌ها تنش از سر بگیرند و سفارت‌های خود را در دو کشور بازگشایی کنند.

پیش از این وزارت خارجهٔ عربستان سعودی روز شنبه هشتم اپریل (۱۹ حمل) اعلام کرد که چند مقام این کشور برای بحث درباره بازگشایی سفارت عربستان در تهران و قنسولگری این کشور در مشهد وارد ایران شده‌اند.

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید بحث در مورد بازگشایی سفارت عربستان در ایران؛ دپلوماتان سعودی وارد تهران شدند

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت:"هیات فنی عربستان سعودی که شنبه هفته جاری وارد ایران شده بود، فردا ۲۴ حمل عازم مشهد خواهد شد."

عربستان سعودی در جنوری ۲۰۱۶ میلادی پس از اینکه سفارت و قونسلگری عربستان در تهران،‌ پایتخت ایران،‌ و قونسلگری دیگر آن در شهر مشهد آماج حملهٔ معترضان قرار گرفت، روابط دپلوماتیک خود را با ایران قطع کرد.

حمله بر دفاتر دپلوماتیک عربستان سعودی پس از آن صورت گرفت که ریاض شیخ نمر باقر النمر، روحانی سر‌شناس شیعه،‌ را در سال ۲۰۱۶ اعدام کرد.

بهبود روابط میان ایران و عربستان سعودی موجب خواهد شد تا درگیری‌های مسلحانه چه به طور مستقیم و چه غیر مستقیم به واسطهٔ درگیری‌های نیابتی در سراسر منطقه از جمله در یمن کاهش یا پایان یابد. ایران و عربستان سعودی از دو طرف متخاصم در یمن حمایت می‌کنند.

در همین راستا،‌ مقامات عربستان سعودی روز یکشنبه نهم اپریل (۲۰ حمل) به صنعا، پایتخت یمن، سفر کردند تا با رهبری حوثی که از حمایت ایران برخوردار اند، مذاکره کنند.

سفر مقامات سعودی بخشی از تلاش‌های بین المللی برای حل سیاسی جنگ نه ساله در این کشور پنداشته می‌شود.

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید مقامات سعودی برای گفتگو با شورشيان حوثی به یمن رفتند


در تازه‌ترین مورد جیک سولیوان، مشاور امنیت ملی قصر سفید، روز سه‌شنبه ۱۱ اپریل با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، از طریق تیلفون در مورد مسایل مختلف از جمله پایان دادن جنگ خونین نه ساله در یمن صحبت کردند که یکی از اولویت عمدهٔ رییس جمهور بایدن می‌باشد.

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید جیک سولیوان و محمد بن سلمان در مورد پایان جنگ یمن صحبت کردند

گفتگو‌ها در صنعا بخشی از تلاش های بین المللی به رهبری عمان برای حل سیاسی منازعهٔ یمن است که در سال ۲۰۱۴ آغاز شد. شورشیان حوثی در آن زمان، صنعا، پایتخت یمن، و بخش اعظم شمال آن کشور را تصرف کردند.

پس از‌ آن، ایتلافی بر رهبری عربستان سعودی در مارچ ۲۰۱۵ عملیات هوایی را بر ضد شورشیان حوثی آغاز کرد تا حکومت برکنار شدهٔ یمن را دوباره به قدرت برساند. از آن به بعد، این کشور درگیر جنگ و هرج و مرج بوده است. یمن در سال‌های اخیر به میدان جنگ نیابتی عربستان سعودی و ایران تبدیل شده است.

در تهیه این مطلب از گزارش خبرگزاری فرانس پرس و ایرنا استفاده شده است.