قمی به بی‌اعتنایی مقام طالبان در هنگام پخش سرود ملی ایران واکنش نشان داد

حسن کاظمی قمی گفته است که عدم احترام به اصول دپلماتیک با بهانه ممنوعیت نواختن موسیقی از مبادی شریعت معنا و مصداقی ندارد.

نمایندۀ ویژه ایران در امور افغانستان ایستاد نشدن مقام طالبان در هنگام پخش سرود ملی ایران در جریان ۳۸مین همایش بین‌المللی وحدت اسلامی در تهران، واکنش نشان داد.

حسن کاظمی قمی روز جمعه ۲۰ سپتمبر (۳۰ سنبله) با نشر پیامی در صفحۀ اجتماعی ایکس، این رفتار مقام طالبان را عدم احترام به اصول دپلوماتیک خواند.

قمی افزوده است: "عدم احترام به اصول دپلماتیک با بهانه ممنوعیت نواختن موسیقی از مبادی شریعت معنا و مصداقی ندارد، چه اگر این بود استماع را نیز شامل می گردید."

برخی رسانه‌های محلی افغانستان گزارش داده‌اند که عزیزالرحمان منصور، معین وزارت حج و ارشاد حکومت طالبان به دعوت رسمی ایران در ۳۸مین همایش بین‌المللی وحدت اسلامی در تهران اشتراک کرده بود.

ویدیوهای که در رسانه‌های اجتماعی به نشر رسیده، تمامی اشتراک کنندگان این همایش به شمول مسعود پزشکیان، رییس جمهور ایران در هنگام سرود ملی این کشور ایستاد شدند، اما نماینده طالبان از این کار خودداری کرده است.

این رفتار مقام طالبان، واکنش‌های زیادی را در میان رسانه‌ها و کاربران شبکه‌های اجتماعی ایران برانگیخته و آن را بی‌احترامی به سرود ملی کشورشان عنوان کرده‌اند.

سخنگویان حکومت طالبان تا کنون در این مورد ابراز نظر نکرده اند، اما این گروه پس از تسلط دوباره بر افغانستان، به دلیل موسیقی، اجرای سرود ملی در این کشور را ممنوع کرده‌اند.

این در حالی است که هفته گذشته سرقونسل طالبان در پشاور در یک اقدام مشابه از ایستاد شدن در هنگام پخش سرود ملی پاکستان در آن کشور خودداری کرد که این رفتار مقام طالبان واکنش تند اسلام‌آباد را برانگیخت.

ممتاز زهرا بلوچ، سخنگوی این وزارت به تاریخ ۱۷ سپتمبر (۲۷ سنبله) با نشر اعلامیه‌ای گفت: "بی احترامی به سرود ملی کشور میزبان خلاف اصول دپلوماتیک است، این اقدام سرپرست قونسلگری افغانستان در پشاور قابل نکوهش است."

سخنگوی وزارت خارجۀ پاکستان گفته است که آنان اعتراض شدید خود را با مقامات طالبان در کابل و اسلام‌آباد شریک خواهند کرد.

پس از واکنش‌های زیاد، شاهدالله، سخنگوی قونسلگری طالبان در پشاور در این مورد توضیح داده و در اعلامیه‌ای گفت که آنان هیچ نیت "بی‌احترامی و توهین" به سرود ملی پاکستان را نداشته اند.

او افزود که سرقونسل طالبان در پشاور به دلیل اینکه سرود ملی پاکستان با موسیقی همراه بود، از ایستادن و احترام به آن خودداری کرد.

طالبان پس از تسلط دوبارۀ طالبان بر افغانستان، پخش موسیقی را در رسانه‌ها و اماکن عمومی ممنوع کرده اند. این گروه همچنان گوش دادن به موسیقی و نواختن آلات موسیقی را مخالف احکام اسلام می‌دانند.