اسلام‌آباد بازداشت ۲۰۰ عضو تحریک طالبان پاکستان توسط طالبان افغان را تایید کرد

Jalil Abbas Jilani

جلیل عباس جیلانی، وزیر امور خارجه حکومت موقت پاکستان، گزارش‌ها مبنی بر بازداشت ۲۰۰ شبه‌نظامی گروه مسلح تحریک طالبان پاکستان (TTP) توسط حکومت طالبان را تایید کرد.

جیلانی روز پنجشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در اسلام‌آباد در پاسخ به سوال یک خبرنگار گفت که مقامات حکومت طالبان معلومات را در مورد بازداشت این ۲۰۰ شبه‌نظامی با یک هیات پاکستانی به اشتراک گذاشته اند.

او افزود: "در یکی از ملاقات‌های اخیر ما [حکومت طالبان] در این مورد [بازداشت شبه‌نظامیان] به ما گفته اند و ما انتظار داریم که این افراد تحریک طالبان پاکستان در زندان‌ها نگهداری شوند و طبق قانون با آنها برخورد شود."

وزیر امور خارجه حکومت موقت پاکستان گفت که اگر این شبه‌نظامیان بازداشت‌شده، افغان نباشند، اسلام‌آباد از حکومت طالبان خواهد خواست که آنها را تحویل پاکستان بدهد.

یک منبع پاکستانی روز چهارشنبه ۲۷ سپتمبر (پنجم میزان) به صدای امریکا گفت که حکومت طالبان حدود ۲۰۰ پاکستانی را که از چترال پاکستان به افغانستان رفته بودند، بازداشت کرده است.

این منبع به شرط افشا نشدن هویت‌اش به صدای امریکا گفت که اکنون این جنگجویان در زندان به سر می‌برند و افزود که مقامات بالفعل افغانستان در حال انتقال اعضای تحریک طالبان پاکستان به دور از مرز اند.

او گفت: ''اما قبل از نتیجه‌گیری باید منتظر ماند و نتیجه این اقدامات را دید، بنابراین باید برای انجام این اقدامات به آنها فرصت داد.''

حکومت طالبان تاکنون در مورد این بازداشت‌ها چیزی نگفته است. اما شیرمحمد عباس استانکزی، معین وزیر امور خارجه حکومت طالبان، روز چهارشنبه، ۲۷ سپتمبر (پنجم میزان) در نشستی در کابل، موضع حکومت این گروه را در خصوص استفاده نشدن خاک افغانستان علیه سایر کشورها به ویژه همسایگانش یک بار دیگر تکرار کرد.

استانکزی بدون نام بردن از مقامات حکومت پاکستان گفت، هر کشوری که در داخل مشکلات امنیتی و اقتصادی دارد، باید برای خودش آن مشکلات را حل کند.

همچنان او تاکید کرد که اگر در جایی مشکلاتی وجود دارد و حکومت طالبان می‌تواند در حل ان کمک کند، به عنوان "یک کشور برادر و همسایه خوب" در صورت نیاز حاضر است تا حد توان در حل مشکلات کمک کند.

ستانکزی گفت: "این انتقادها و تهمت‌های بی‌مورد در همه جا و در هر نشست و در هر کنفرانسی سبب می‌شود که خدای ناکرده روابط بین کشورها پرتنش شود، روابط بین کشورها بدتر شود و این به نفع هیچ یک ما نیست".

وزیر امور خارجه حکومت موقت پاکستان در حالی بازداشت ۲۰۰ شبه‌نظامی تحریک طالبان پاکستان توسط حکومت طالبان را تایید می‌کند که هیات بلندپایه پاکستان به ریاست آصف علی درانی، نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان به شمول مقامات نهادهای امنیتی این کشور به تاریخ ۲۱ سپتمبر برای گفتگو با طالبان به کابل سفر کرد.

تحریک طالبان پاکستان مسوولیت تعدادی از حملات تروریستی اخیر در پاکستان از جمله حمله به پوسته‌های اردوی پاکستان در منطقه مرزی چترال را بر عهده گرفته است.

این در حالی است که طی هفته‌های اخیر، برخی از مقامات بلندپایه حکومت پاکستان در سازمان ملل متحد و سایر کنفرانس‌های بین‌المللی، از حکومت طالبان به دلیل فراهم‌کردن پناهگاه‌های امن برای تحریک طالبان پاکستان، گروه مخالف مسلح حکومت پاکستان انتقاد کرده‌ اند.

آنان مدعی اند که طالبان پاکستانی از خاک افغانستان حملاتی را علیه پاکستان انجام می‌دهند، آنچه طالبان همواره آن را رد کرده اند.