مک‌کال: افتادن پول‌های مالیه‌دهندگان امریکایی در جیب گروه 'تروریستی' مانند طالبان قابل نکوهش است 

رییس کمیتهٔ امور خارجی مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده گفته است که افتادن پول‌های مالیه دهندگان به جیب طالبان قابل نکوهش است.

مایکل مک‌کال با انتقاد از ادارهٔ جوبایدن گفت که قصر سفید باید از کمک‌های امریکا که به افغانستان می‌فرستاده می‌شود، نظارت بیشتر کند.

این در حالی است که دفتر سرمفتش ویژهٔ ایالات متحده برای بازسازی افغانستان (سیگار) در گزارشی به کانگرس گفته است که طالبان از کمک‌های امریکا و ملل متحد به افغان‌ها سواستفاده می‌کنند و مداخله طالبان در کمک‌های بشردوستانه باعث شده است که کمک‌ها به نیازمندان نرسد.

مک‌کال در واکنش به این معلومات گفت: "این قابل نکوهش است که پول‌های مالیه دهندگان امریکا جیب‌های گروه‌ تروریستی مانند طالبان را استردوزی می‌کند [گروهی که] زنان و دختران را آزار و اذیت می‌کند، القاعده و سایر گروه‌های تروریستی را تمویل می‌کند، مرتکب قساوت در مقابل اقلیت‌های دینی شده و روزمره مرتکب نقض متعدد حقوق بشری می‌شود."

مک‌کال گفته است که از چند ماه به اینسو در مورد چگونگی کمک با مردم افغانستان به گونه‌ای که که این پول‌ها به دست طالبان نرسد، از ادارهٔ جو بایدن خواستار توضیحات شده، اما تا اکنون پاسخی دریافت نکرده است.

او همچنان گفته است که در ماه می به ادارهٔ ایالات متحده برای انکشاف بین المللی نامه‌ای فرستاد و خواهان معلومات در مورد چگونگی کمک‌های امریکا به افغانستان شد، اما این اداره تا اکنون پاسخ نداده است.

این مقام امریکایی افزوده است که گزارش تازهٔ سیگار "فوریت نیاز برای شفافیت از ادارهٔ بایدن در مورد کمک‌ها به افغانستان را برجسته می‌سازد".

طالبان تا اکنون در این خصوص اظهار نظر نکرده اند، اما پیش از این ادعا کرده بودند که در روند کمک‌های خارجی دخالت نکرده و تنها در بخش هماهنگی با نهادهای امدادرسان همکاری می‌کنند.

سرمفتش ویژهٔ ایالات متحده برای بازسازی افغانستان در ماه جولای نیز گفته بود که در مورد انحراف و کنترول کمک‌های بشری بین المللی توسط مقامات حکومت خود خواندهٔ طالبان در افغانستان، به کانگرس معلومات ارایه کرده است.

جان ساپکو در نشستی در کنگزکالج لندن به تاریخ ۲۰ جولای (۲۹ سرطان) گفت: "ما منحیث پاسخ خویش به کمیتهٔ روابط خارجی مجلس نمایندگان، از برخی از معلومات ناگوار در مورد مشکلات عملیات‌ ملل متحد در افغانستان، پرده برداشتیم."

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید ساپکو: در مورد کنترول طالبان بر کمک‌های بشری بین المللی به کانگرس معلومات داده ایم 

ساپکو در خصوص این یافته‌های جدید معلومات بیشتر ارایه نکرد، اما گفت که کمیتهٔ روابط خارجی مجلس نمایندگان کانگرس امریکا از سیگار خواسته است تا در مورد اینکه آیا طالبان از کمک‌های ایالات متحده به افغانستان، سود برده اند یا نه، تحقیقات انجام دهد.

به دنبال آن، نشریه فارن پالیسی به تاریخ ۲۴ جولای به نقل از ادارهٔ ایالات متحده برای انکشاف بین‌المللی گزارش داده بود که حکومت طالبان تلاش می‌کند تا کمک‌های بشری را رهبری کند و از این طریق درآمدی داشته باشد.

در گزارش این نشریه آمده است: "به نظر می‌رسد طالبان سیستم سازمان ملل متحد را به ‌عنوان یک جریان درآمدی دیگر می‌نگرند، جریانی که جنبش آنها به دنبال انحصار و متمرکز کردن کنترول بر آن است".

اما ضیا احمد تکل، معاون سخنگوی وزارت خارجۀ حکومت طالبان به تاریخ ۲۷ جولای با فرستادن پیام تصویری به رسانه‌ها گزارش نشریۀ فارن پالیسی را رد کرده بود.

او گفته بود: "این ادعا با واقعیت‌ها در تعارض است و ما به شدت آن را رد می‌کنیم...در این گزارش تلاش شده است برای بدنامی نهادهای امدادی سازمان ملل متحد اتهاماتی مطرح شود و ایالات متحده به عنوان مسوول مشکلات بشری موجود در افغانستان، خود را از تعهدات بین‌المللی خود رها کرده و اقدامات خود را توجیه کرده است."

سیگار به تاریخ ۲۱ اپریل (اول ثور) نیز گزارش داده بود که سازمان ملل متحد ده‌ها مورد مداخله طالبان را در سال ۲۰۲۲ ثبت کرده است و این رویکرد طالبان، کمک‌های بشردوستانه و توسعه‌ای ایالات متحده به افغانستان را با تهدید مواجه کرده است.

ساپکو در ما اپریل در جلسه استماع کمیته نظارت مجلس نمایندگان گفت: "متاسفانه، همانطور که امروز در اینجا نشسته ام، نمی‌توانم این کمیته و مالیه دهندگان امریکایی را ضمانت بدهم که ما در حال حاضر طالبان را تمویل نمی‌کنیم."

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید ساپکو دسترسی احتمالی طالبان را به کمک‌های نقدی امریکا رد نکرد  

همچنان رییس سیگار به قانونگذاران گفت که نمی‌توان اطمینان داد پولی را که امریکا برای مردم فقیر افغانستان می‌فرستد، طالبان دریافت نکنند.