طالبان: پاکستان به تازگی ۵۰۰ مهاجر افغان را از آن کشور بازداشت و زندانی کرده است

وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان حکومت طالبان می‌گوید که به تازگی بیش از ۵۰۰ مهاجر افغان توسط نهادهای امنیتی پاکستان بازداشت و زندانی شده اند.

این وزارت روز پنج شنبه ۱۴ سپتمبر (۲۳ سنبله) با نشر اعلامیه‌ای در شبکه اجتماعی ایکس گفت که در میان این افراد بازداشت‌شده، مهاجرین دارای اسناد و فاقد مدارک شامل اند.

اعلامیه به نقل از اتشۀ این وزارت در کویته گفته است که این شمار مهاجرین افغان طی هفت روز گذشته بازداشت و زندانی شده اند.

اعلامیه گفته است که در نتیجۀ تلاش اتشۀ وزارت امور مهاجرین در شهر کویتۀ ایالت بلوچستان، ۱۲۰ مهاجر افغان که دارای مدارک قانونی بودند، از زندان‌های پاکستان آزاد شدند.

این وزارت گفته است که برای آزادی سایر مهاجرین افغان از زندان‌های پاکستان تلاش‌ها جریان دارد.

پیش از این عبدالجبار تخاری، سرقنسول افغانستان در کراچی، گفته بود که در حال حاضر ۳۰۰ مهاجر افغان در زندان‌های شهر کراچی پاکستان در حبس به سر می‌برند.

به گفتۀ این مقام حکومت طالبان، از ماه‌های نخست سال ۲۰۲۲ تا اکنون دوهزار و ۵۱۶ نفر به شمول زنان و کودکان از زندان‌های پاکستان به ویژه در ایالت سند آزاد شده و به افغانستان بازگردانده شده اند.

بر اساس گزارش اخیر کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان، طی شش ماه نخست سال روان میلادی، تخمین زده می شود که ۳۰۰ شهروند افغانستان به دلیل نداشتن مدارک و ورود غیرقانونی به پاکستان، بازداشت و از آن کشور اخراج شده اند.

به گفته این ادارۀ ملل متحد، ارقام اخراج مهاجرین افغان از آغاز سال ۲۰۲۳ تا حالا بیشتر از آمار سال گذشته میلادی است.

در گزارش آمده است:‌ "اخراج شدگان گفته اند که برای جستجوی شغل و معالجه صحی به پاکستان رفتند،‌اما توسط پولیس پاکستان در کراچی، کویته و همچنین بخش‌هایی از خیبر پشتونخوا به مدت یک تا پنج ماه بازداشت شدند."

پاکستان از ماه‌های اول سال ۲۰۲۲ سلسله بازداشت افغان‌های فاقد مدارک را در این کشور به ویژه در ایالت سند و اسلام آباد، پایتخت پاکستان،‌آغاز کرده و صدها افغان را بازداشت و زندانی کرده است.

در این اواخر نیز پس از آنکه چندین حمله در خاک پاکستان صورت گرفت، حکومت این کشور این روند را دوباره آغاز کرد.

سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای به تاریخ ۲۰ جون (۳۰ جوزا) اعلام کرد که گزارش‌های زیادی در مورد بازداشت و آزار مهاجرین افغان در شهرهای کراچی، پشاور و کویته در ایالت سند پاکستان دریافت کرده است.

بر اساس گزارش ها، پس از ۱۵ اگست ۲۰۲۱، زمانی که طالبان دوباره قدرت را در افغانستان به دست گرفتند، حدود ۶۰۰هزار افغان به پاکستان مهاجر شده اند.