برنامه جهانی غذا: ۱۵میلیون نفر در افغانستان با سطح اضطراری گرسنگی مواجه اند

بر اساس ارزیابی‌های جدید برنامه جهانی غذا، از جمله ۴۰ میلیون نفر در جهان که در سال ۲۰۲۳ با سطح اضطراری گرسنگی مواجه اند، ۱۵ میلیون نفر آن را افغان‌ها تشکیل می‌دهند.

برنامه جهانی غذا روز دوشنبه ۲۵ سپتمبر (سوم میزان) در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که کمبود کمک‌های غذایی این اداره باعث می‌شود کسانی که از قبل با عدم مصوونیت شدید غذایی مواجه بودند، در سطح اضطراری عدم مصوونیت غذایی قرار گیرند.

این برنامه گفته است: "بر اساس برآورد ما، کمبود کمک‌های غذایی بر امنیت غذایی در سطح بین‌المللی تاثیر گذاشته است. کاهش ۳۰ درصدی کمک‌ها، تعداد افرادی را که با گرسنگی اضطراری در سراسر جهان مواجه استند به ۱۳.۲ میلیون یا ۳۳ درصد افزایش می‌دهد و کاهش ۵۸ درصدی کمک‌ها، تعداد افرادی را که با گرسنگی مواجه استند به ۲۳.۶ میلیون نفر یا ۵۸ درصد بلند خواهد برد".

به گفتۀ برنامه جهانی غذا، این بدان معناست که به طور میانگین به ازای هر یک درصد کاهش در کمک‌های برنامه جهانی غذا، ۴۰۰هزار نفر از گرسنگی حاد به سطح اضطراری گرسنگی مواجه می‌شوند.

این ادارۀ ملل متحد عوامل مختلف را در افزایش متداوم تعداد افرادی که با گرسنگی شدید در جهان مواجه استند، دخیل دانسته و گفته است که در سال روان میلادی تعداد این افراد به ۳۴۵ میلیون نفر رسیده است.

برنامه جهانی غذا با اشاره به اینکه قبل از شیوع همه‌گیری کروناویروس، تعداد این افراد به حدود ۲۰۰ میلیون نفر می‌رسید، گفته است: "در سال۲۰۲۳، بیش از ۴۰ میلیون نفر در ۵۱ کشور جهان با وضعیت اضطراری شدید ناامنی غذایی روبرو استند که در صورت عدم ارایه کمک‌های نجات‌بخش، قحطی آنان را در معرض خطر فاجعه قرار می‌دهد."

برنامه جهانی غذا گفته است که میلیون‌ها نفر به دلیل کمبود بودجه با بحران عدم مصوونیت غذایی مواجه شده اند.

پیش از این برنامه جهانی غذا گفته است که افغانستان در زمرۀ ده کشوری در جهان قرار دارد که ۱۹.۹ میلیون نفر در آن با عدم مصوونیت غذایی و بیش از یک میلیون نفر با سطح اضطراری گرسنگی روبرو استند.

سندی مک کین، رییس برنامه جهانی غذا (WFP) نیز به تاریخ ۱۷ سپتمبر (۲۶ سنبله) در مصاحبه با شبکه تلویزیونی امریکایی "ای‌بی‌سی" گفت که این اداره ملل متحد برای تداوم برنامه‌هایش در افغانستان برای ماه اکتوبر بودجه ندارد.

او تاکید کرد: "بدون دریافت کمک مالی برای افغانستان، باید در ماه اکتوبر این کشور را به طور کامل ترک کنیم."

پس از اظهارات سندی مک کین، بانک انکشاف آسیایی در ۲۰ سپتمبر (۲۹ سنبله) با نشر اعلامیه‌ای گفت که ۴۰۰ میلیون دالر امریکایی را برای حمایت از افغان‌های نیازمند به ویژه زنان، فراهم‌کردن بدیل معیشت و کاهش اثرات بحران انسانی در افغانستان تصویب کرده است.

این بانک گفت که کمک‌های مالی این بانک برای تامین نیازهای غذایی و خدمات صحی افغان‌ها از طریق اداره‌های سازمان ملل متحد به مصرف خواهد رسید.

بر بنیاد اعلامیه از این پول هزینه مالی تطبیق برنامه‌های شماری اداره‌های سازمان ملل متحد که در افغانستان با کمبود بودجه مواجه هستند، فراهم خواهد شد.

ملل متحد گفته است که در سال روان میلادی برای امدادرسانی در افغانستان ۳.۲۳ میلیارد دالر نیاز بوده، اما تا ماه اگست تنها حدود یک میلیارد دالر آن فراهم شده و ۲.۴۳ میلیارد دالر بودجه هنوز هم کمبود است.