کمیته حفاظت از خبرنگاران: قانون تازۀ طالبان سبب سانسور بیشتر رسانه‌های افغانستان می‌شود

بر اساس قانون جدید حکومت طالبان صدای زنان عورت تلقی شده است.

کمیته حفاظت از خبرنگاران مستقر در امریکا در واکنش به توشیح قانون جدید امر به معروف از سوی رهبر طالبان، نگرانی کرده و گفته است که این قانون به ماموران وزارت امر به معروف و نهی از منکر اختیارات جدیدی برای سانسور رسانه‌های افغانستان می‌دهد.

این کمیته روز جمعه، ۲۳ اگست (دوم سنبله) با نشر اعلامیه‌ای گفت که قانون جدید حکومت طالبان، خبرنگاران را از نشر گزارش‌هایی باز می‌دارد که که ماموران وزارت امر به معروف و نهی از منکر آن را توهین به شریعت و ارزش‌های اسلامی می‌دانند.

بی لی یی، هماهنگ‌کنندهٔ برنامهٔ آسیایی کمیتهٔ حفاظت از خبرنگاران گفته است: "قانون امر به معروف و نهی از منکر به پولیس اخلاقی بدنام طالبان اختیارات گسترده‌ای می‌دهد تا جامعه رسانه‌ای افغانستان را که از قبل شده است، محدود کند".

این مسوول کمیته حفاظت از خبرنگاران، این قانون را ضربه هولناک دیگری به آزادی رسانه‌ها در افغانستان توصیف کرد، جایی که به گفتۀ وی، پولیس اخلاقی طالبان در سه سال گذشته سرکوب خبرنگاران و حقوق اساسی بشر را تشدید کرده است.

رهبر طالبان قانون امر به معروف و نهی از منکر را در ۳۱ جولای امسال توشیح کرده بود، اما پس از نشر این قانون توسط وزارت عدلیه دولت طالبان در وب سایت این وزارت در ۲۱ اگست، مردم از این قانون مطلع شدند.

این قانون، رسانه‌ها و مطبوعات را نیز مکلف به "نشر مطالب مطابق شریعت، و نشر مطالبی که عکس‌های ذی روح در آن نباشد" کرده است. در ماده 17 این قانون، انتشار تصاویر انسان و حیوانات زنده در جمله محدودیت‌های رسانه‌ای ذکر شده است.

همچنان در ماده ۱۳ این قانون صدای زنان که شامل آواز، نعت و تلاوت می‌شود و به طور کلی صدای بلند زنان عورت تلقی شده است. علاوه بر این پوشش تمام بدن به شمول صورت زنان نیز بر اساس این قانون الزامی است.

این قانون که چهار فصل و ۳۵ ماده دارد، به گفتۀ طالبان به "آداب و اصول احتساب" پرداخته و وزارت عدلیهٔ این گروه هدف آن را "منع کردن از منکرات و اجتناب از گناه" ذکر کرده است.

در این قانون روش هایی برای تنبیه و مجازات کسانی که از این قانون سرپیچی می‌کنند نیز تجویز شده است.

این در حالی است که هفته گذشته مقام‌های وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان گفتند که تا ۹۰ درصد اصلاحات در رسانه‌ها انجام شده است. به گفته این مقامات، در یک سال گذشته ۱۳هزار نفر به شمول خبرنگاران را به اتهام اعمال غیراخلاقی بازداشت کرده اند.

همچنان این وزارت گفته است که طی ۱۲ ماه گذشته ۲۱هزار آله موسیقی را از بین برده است.

سخنگوی طالبان تا اکنون به پرسش‌های کمیته حفاظت از خبرنگاران در مورد این قانون پاسخ نگفته است.

پیش از کمیته حفاظت از خبرنگاران، شماری از نهادهای بین‌المللی و حقوق بشر به شمول سازمان ملل متحد نسبت به نشر این قانون واکنش نشان داده و ابراز نگرانی کرده بودند. به باور این نهادها و سازمان‌ها، این قانون بر حقوق بشری افغان‌ها به ویژه زنان و دختران تاثیرات منفی دارد و راه را برای تخلفات طالبان باز می‌کند.

استیفن دوجاریک، سخنگوی منشی عمومی سازمان ملل متحد، در واکنش به توشیح قانون امر به معروف و نهی از منکر از سوی رهبر طالبان گفته است که با اجرای چنین تصامیمی جلو پیشرفت افغانستان گرفته می‌شود.

دوجاریک روز پنجشنبه ۲۲ اگست (اول سنبله) در نیویارک به پرسش یک خبرنگار در مورد محدودیت‌های تازه طالبان بر شنیده‌شدن صدای زنان و پوشاندن صورت آنان گفت: "تصور اینکه کشوری با چنین دستوراتی در حال پیشرفت، توسعه و بهبود وضعیت خود باشد، دشوار است".

توشیح قانون امر به معروف و نهی از منکر طالبان که نقض حقوق زنان را تشدید می‌کند، با واکنش‌های داخلی نیز مواجه شده است.

شماری از جنبش‌های اعتراضی زنان و فعالان حقوق زن گفته اند که این قانون در واقع بهانه‌ای برای شدت سرکوب، محدودیت و نقض گسترده حقوق و آزادی‌های اساسی شهروندان افغان به ویژه زنان از سوی طالبان است.