رییس پیشین بانک مرکزی پاکستان به عنوان وزیر مالیه انتخاب شد

شمشاد اختر، وزیر مالیه پاکستان

شمشاد اختر، رییس پیشین بانک مرکزی پاکستان، به عنوان وزیر مالیه در حکومت موقت این کشور منصوب شد.

پاکستان روز پنجشنبه ۱۷ اگست (۲۶ اسد) کابینه موقت ۱۶ نفره را اعلام کرد که شمشاد اختر تنها زن در این کابینه است.

حکومت سرپرست به رهبری صدراعظم انورالحق کاکر قرار است در ماه‌های آینده بر انتخابات عمومی پاکستان نظارت کند.

خانم اختر در حالی مسوولیت امور مالی پاکستان را بر عهده می‌گیرد که اقتصاد این کشور با بحران مواجه است و به قروض صندوق بین المللی پول و کشورهای دوست وابسته است.

او در سال ۲۰۱۸ نیز به سمت وزیر مالیه در حکومت موقت منصوب شده بود.

عقیل کریم دیدی، یک تاجر برجسته پاکستانی، درباره انتصاب شمشاد اختر گفت: " او گزینه‌ای عالی و واجد شرایط کامل برای رویارویی با چالش‌های اقتصادی کشور است."

اختر پیش از انتصاب به عنوان رییس بانک مرکزی پاکستان در سال ۲۰۰۶، به عنوان رییس بخش آسیای جنوب شرقی بانک توسعه آسیایی ایفای وظیفه می کرد.

خانم اختر به عنوان معاون بانک جهانی در امور شرق میانه و شمال آفریقا و مشاور ویژهٔ سرمنشی سازمان ملل نیز کار کرده است.

افزایش تورم، کاهش ذخایر ارزی و کاهش دسترسی به قرضه، پاکستان را در اوایل سال جاری در معرض خطر ورشکستگی قرار داد، اما در ماه جولای صندوق بین‌المللی پول روی فراهم‌آوری سه میلیارد دلار قرضه به اسلام‌ آباد توافق کرد.

در اوایل سال جاری ذخایر ارزی بانک مرکزی پاکستان به حدی رسید که به گفتهٔ ناظران، این کشور قادر به پرداخت هزینه واردات نبود و تولید داخلی در خطر توقف قرار داشت.

سطح ذخایر بانک مرکزی پاکستان اکنون به هشت میلیارد دلار افزایش یافته است.

این هفته پس از انحلال پارلمان و در آستانه انتخابات عمومی ماه نومبر، حکومت موقت در پاکستان تشکیل شد. اما از چندین ماه به اینسو شایعاتی مبنی بر احتمال تعویق انتخابات به گوش می رسد.

حکومت شهباز شریف، صدراعظم پیشین پاکستان، هفته گذشته بر اساس یک نظرسنجی ملی اعلام کرد که کمیسیون انتخابات برای ترسیم مجدد مرزهای حوزه های انتخاباتی به زمان نیاز دارد.