اردوی پاکستان مسوولیت تامین امنیت اسلام‌آباد را به عهده گرفت

۲۳ سومین نشست سازمان همکاری‌ شانگ‌های قرار است به تاریخ ۱۵ اکتوبر آغاز و برای دو روز ادامه یابد.

همزمان با فرا رسیدن زمان برگزاری نشست همکاری‌ شانگ‌های به میزبانی پاکستان، اردوی این کشور مسوولیت تامین امنیت اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان را به عهده گرفت.

وزارت داخلۀ حکومت پاکستان روز جمعه چهارم اکتوبر (۱۳ میزان) گفت که این تصمیم بر اساس مادۀ ۲۴۵ قانون اساسی پاکستان گرفته شده و از دیشب به این‌سو، نیروهای اردو در بخش‌های شهر اسلام‌آباد مستقر شده‌اند.

به گفتۀ وزارت داخلۀ حکومت پاکستان این تصمیم به خاطر تامین امنیت نشست سازمان همکاری‌ شانگ‌های در اسلام‌آباد گرفته شده است.

۲۳ سومین نشست سازمان همکاری‌ شانگ‌های قرار است به تاریخ ۱۵ اکتوبر آغاز و برای دو روز ادامه یابد.

سازمان همکاری‌ شانگ‌های در سال ۲۰۰۱ برای همکاری‌های چندجانبه امنیتی، اقتصادی و فرهنگی به فعالیت آغاز کرد که اکنون اعضای آن به هشت کشور می‌رسد. چین، قزاقستان، قرغیزستان، روسیه، تاجیکستان، اوزبیکستان، هندوستان و پاکستان اعضای این سازمان استند.

پیش از این، افغانستان در نشست شانگ‌های به حیث ناظر شرکت می‌کرد. برعلاوۀ افغانستان، ایران، بیلاروس و منگولیا نیز نقش ناظر در نشست‌های این سازمان را دارند. در سه سال حاکمیت طالبان بر افغانستان، نمایندگان این گروه در نشست‌های این سازمان اشتراک نکرده و کشورهای میزبان از دعوت آنان خودداری کرده‌اند.

اردوی پاکستان در حالی مسوولیت تامین امنیت اسلام‌آباد را به عهده گرفت که پیش از این، قرار بود طرفداران حزب تحریک انصاف به رهبری عمران خان، صدر اعظم پیشین پاکستان تظاهراتی را در این شهر راه‌اندازی کنند.

اما پولیس پاکستان روز جمعه در نقاط مختلف اسلام‌آباد فعالان حزب تحریک انصاف را محاصره کرد و حتا مانع از پیوستن برخی زنان به معترضان شد.

محسن نقوی، وزیر داخله پاکستان، به حامیان تحریک انصاف هشدار داد که از یورش و برگزاری اعتراضات در اسلام‌آباد خودداری کنند. او در یک کنفرانس خبری اواخر پنجشنبه گفت: "هر کسی که دستگیر شود، بخشش نمی‌شود و بعداً شکایت نکند."

نقوی همچنین از پاسخ و مخالفت برای جلوگیری از مظاهرات روز جمعه دفاع کرد و گفت که انور ابراهیم، صدراعظم مالزی، از پایتخت آن کشور بازدید می‌کند. به گفته وزیر داخله پاکستان، حکومت این کشور برای نشست سازمان همکاری شانگ‌های که در تاریخ ۱۵ و ۱۶ اکتوبر برگزار می‌شود، در حال آماده‌سازی است.

این مقام امنیتی پاکستان همچنین گفت که لی چیانگ، صدراعظم چین، قرار است قبل از برگزاری نشست سازمان همکاری شانگ‌های از اسلام‌آباد دیدن کند و به همین دلیل حکومت "نمی‌تواند به هرج و مرج اجازه" دهد. نقوی همچنین از حامیان عمران خان خواست تا مظاهرات خود را به روز دیگری موکول کنند.

عمران خان از ماه آگست سال گذشته به دلیل اتهامات جنجالی فساد اداری و سایر جرایم در زندان است. در این مدت، حزب تحریک انصاف او با سرکوب حکومت ایتلافی که از حمایت نظامیان برخوردار است، مواجه بوده است. عمران خان همه اتهامات علیه خود را رد کرده و ادعا می‌کند که این اتهامات انگیزهٔ سیاسی دارند.