طالبان به پاکستان: از بازداشت و توقیف مهاجران افغان خودداری کنید

سر قنسول طالبان در کراچی گفته است این شهروندان افغانستان به دلیل نداشتن مدارک قانونی توسط پولیس آن کشور بازداشت و از مدتی به این‌سو در زندان‌های پاکستان به سر می‌بردند.

همزمان با ادامۀ بازداشت و آزار و اذیت مهاجران افغان توسط پولیس پاکستان، قنسولگری طالبان در شهر کراچی از حکومت این کشور خواست که از توقیف بیشتر شهروندان افغانستان خودداری کنند.

سید عبدالجبار تخاری، جنرال قنسول طالبان در کراچی روز یکشنبه ۱۵ سپتمبر (۲۵ سنبله) با نشر پیام تصویری در شبکۀ اجتماعی ایکس گفت: "خواست ما از حکومت پاکستان این است که افغان‌ها را محبوس نسازد و افراد غیرقانونی را که بازداشت می‌کنند را باید رد و مرز کنند تا از تکلیف و زجر محفوظ بمانند."

تخاری همچنین از رهایی ۴۴ شهروند افغانستان از زندان‌های شهر کراچی خبر داده و گفته است که این افراد پس از رهایی از زندان به افغانستان انتقال داده شدند.

به گفتۀ تخاری این شهروندان افغانستان به دلیل نداشتن مدارک قانونی توسط پولیس آن کشور بازداشت و از مدتی به این‌سو در زندان‌های پاکستان به سر می‌بردند.

این مقام طالبان گفته است که در میان افراد رها شده از زندان، گروهی از کودکان و جوانان نیز شامل است که آنان به گونۀ غیرقانی و به هدف فراگیری آموزش‌های دینی در مدارس پاکستان، وارد این کشور شده بودند.

جنرال قنسول طالبان در کراچی اضافه کرده که در حال حاضر، شماری از مهاجران افغان نیز در زندان‌های پاکستان توقیف اند که تلاش‌ها برای رهایی آنان جریان دارد.

بازداشت و زندانی‌کردن مهاجرین افغان در پاکستان پس از آن شدت گرفت که حکومت آن کشور به مهاجرین غیرقانونی به شمول افغان‌ها فرصت تعیین کرد که تا اول نومبر ۲۰۲۳ آن کشور را ترک کنند.

حارث نواز، وزیر داخلۀ ایالت سند پاکستان، قبلاً در مصاحبه‌ای با بخش اردوی صدای امریکا گفته بود که حکومت این کشور متعهد به اخراج تمامی مهاجرینی است که به گونهٔ غیر قانونی وارد پاکستان شده اند.

او ادعا کرده بود مهاجرینی که غیرقانونی وارد پاکستان شده اند، در جرایم جنایی در مرکز شهر کراچی دست دارند.

به گفتۀ نواز تصمیم اقدام علیه مهاجرین غیر قانونی توسط حکومت مرکزی پاکستان اتخاذ شده و مانند سایر جاها در ایالت سند نیز آغاز می‌شود.

پیش از این مقامات پاکستانی بارها ادعا کرده اند که تروریست‌ها از خاک افغانستان وارد پاکستان شده و حملات تروریستی انجام می‌دهند. اما حکومت طالبان در افغانستان این اتهامات را رد کرده و گفته اند که مقامات پاکستان نباید افغانستان را به ناکامی‌های امنیتی خود مقصر بخوانند.