پاکستان موترهای حامل کالاهای تاجران افغان را در دروازه تورخم توقف داده است

حکومت پاکستان در ماه مارچ سال روان به رانندگان افغان و کمک‌رانندگان دستور داده بود تا ۳۱ جولای مدارک ورود موقت را بگیرند.

مقامات گمرک پاکستان از روز چهارشنبه به این طرف، تمام موترهای باربری حامل کالاهای تجارتی تاجران افغان که اسناد ورود موقت به پاکستان را ندارند، در دروازه تورخم توقف داده اند.

شرکت‌های حمل و نقل و رانندگان شکایت دارند که موترهای حامل میوه تازه از اول اگست توقف داده شده و اگر به موقع تحویل داده نشود، میوه‌ها فاسد خواهد شد.

پیش از این حکومت پاکستان در ماه مارچ سال روان به رانندگان افغان و کمک‌رانندگان دستور داده بود تا ۳۱ جولای مدارک ورود موقت را بگیرند، زیرا پس از آن نمی‌توانند وارد تورخم شوند.

یک مقام پاکستانی در تورخم که نخواست نامش فاش شود، به صدای امریکا گفت: "تاکنون رانندگان افغان اسناد ورود موقت را تهیه نکرده اند، بنابراین موترهای باربری تا زمانی که حکومت به من دستور دیگری بدهد، متوقف خواهند ماند".

شرکت‌های حمل و نقل در افغانستان می‌گویند که مدارک ورود موقت را ندارند، زیرا از یک سو هزینه سند افزایش یافته و از سوی دیگر برای صدور اسناد موقت یک یک نفر در سفارت و قنسولگری پاکستان در کابل و قندهار کار می‌کند، در حالی که نیاز است افراد بیشتری در بخش صدور اسناد موقت موظف شوند.

حاجی محمدنور احمدزی، رییس اتحادیه شرکت‌های باربری افغانستان به صدای امریکا گفت: "مشکلات زیادی داریم، در ابتدا ۱۰۰ دالر برای تهیه اسناد دریافت می‌شد، اما اکنون به بیش از ۳۰۰ یا ۴۰۰ دالر افزایش یافته است".

او افزود که رانندگان موترهای باربری چندین ماه را در خارج سپری می‌کنند، برخی در لاهور، برخی در پشاور، بعضی در کویته و کراچی هستند، بنابراین از این اسناد موقت آگاهی ندارند.

توقف موترهای باربری در دروازه تورخم سبب ازدحام ترافیکی نیز شده است.

محمد گلاب شینواری، یک راننده موتر باربری از خیبر پشتونخوا به صدای امریکا گفت: "موترم پیاز بار شده است و آن را به کابل می‌برم و راننده‌ام نیز مدارک ورود موقت دارد، اما موترهای باربری زیادی در تورخم توقف داده شده و موترم در ازدحام گیر مانده است".

مقامات اتاق مشترک تجارک افغانستان و پاکستان در پشاور می‌گویند که وقتی تجارت کند یا متوقف شود، برای هر دو کشور ضرر است.

ضیاالحق سرحدی، معاون این اتاق، به صدای امریکا گفت که شکایات را دریافت کرده اند و به قنسول‌ها و سفارت‌های دو طرف گفته اند که در صدور اسناد موقت به رانندگان تاخیر نکنند.

او افزود که به وزارت تجارت پاکستان گفته اند: "اگر وزیر نمی‌تواند به ما مهلت دهد، باید سخنگویی را برای ما تعیین کند تا مشکلات تاجران و رانندگان موترهای باربری حل شود، بنابراین ما در تلاش هستیم تا این مشکلات رانندگان و موترهای باربری را به زودی حل کنیم".

این در حالی است که در سوم جون سال جاری، موتر‌های باربری دارای اسناد ورود موقت از طریق مرز کورمه و گذرگاه خرلاچی از افغانستان وارد پاکستان شدند.

این اسناد موقت به مدت شش ماه به رانندگان موترهای باربری و کمک‌رانندگان پاکستان و افغانستان داده می‌شود و هزینه آن ۱۰۰ دالر تعیین شده بود.