زنان معترض: نهادهای حقوق بشری زمینه رهایی فعالان مدنی از بند طالبان را فراهم سازند

آرشیف

جنبش شنبه‌های ارغوانی از جامعۀ جهانی و نهادهای حقوق بشری می‌خواهند که زمینه آزادی فعالان مدنی از بند طالبان را مساعد سازند.

این جنبش می‌گوید که طالبان به بازداشت‌های فراقانونی فعالان مدنی و مدافعان حقوق بشر ادامه داده و به تازگی یکی از فعالان را بازداشت کرده است.

خواهر فرد بازداشت شده که نامی از او برده نشده، گفته است که از مدت یک هفته به این طرف از سرنوشت برادرش بی‌خبر است و خانواده او نگران وضعیت سلامتی برادرش در زندان طالبان است.

این دختر در یک نوار تصویری گفته است که برادرش بدون هیچ جرمی بازداشت شده و در بند طالبان به سر می‌برد.

او گفت: "از تمام شما هموطنان عزیز و نهادهای مدافع حقوق بشر، خصوصاً یوناما که فعلاً در افغانستان فعالیت دارد، می‌خواهیم در قسمت رهایی برادرم و دیگر فعالین مدنی کمک کنید تا از شکنجۀ افراد بی‌گناه توسط این گروه در زندان‌ها محافظت شود".

در این حال، جنبش شنبه‌های ارغوانی نیز می‌گوید که هنوز هم از سرنوشت رسول پارسی استاد دانشگاه، حمزه الفت و شمس الرحمان رحیق فعالان مدنی و حسیب احراری، شاعر و نویسنده و ده‌ها فعال دیگر که در بند طالبان به سر می‌برند، خبری در دست نیست.

همچنان مطیع‌الله ویسا، رییس انجمن "راه قلم" و مدافع حقوق آموزش دختران، و مرتضی بهبودی، خبرنگار فرانسوی افغان‌تبار در بند طالبان قرار دارند و از سرنوشت آنان هیچ خبری نیست.

در اعلامیه‌ای این جنبش آمده است: "خواست ما در جنبش شنبه‌های ارغوانی از دفتر یوناما مقیم کابل، سازمان ملل متحد، نهادهای مدافع حقوق بشر و جامعه جهانی این است که با کنار گذاشتن سیاست تضرع در برابر گروه طالبان، به وظایف قانونی و اخلاقی شان در راستای حمایت از حقوق و آزادی‌های شهروندان افغانستان عمل نموده و با اقدامات قاطع زمینه آزادی فعالین مدنی و فعالین حقوق بشر را از شکنجه‌گاه‌های گروه طالبان فراهم سازند".

این جنبش از مردم افغانستان خواسته است که در برابر طالبان سکوت را بشکنند و با عملکردهای خودجوش و مسالمت‌آمیز بر طالبان فشار وارد کنند تا فعالان مدنی در بند را رها کنند.

طالبان هنوز در خصوص بازداشت‌های فعالان مدنی چیزی نگفته است.

طالبان پس از تسلط دوباره بر افغانستان شماری از استادان، فعالان مدنی، مدافعان حقوق بشر، حقوق زنان و آموزش و خبرنگاران را بازداشت کرده اند.

این در حالی است که دفتر هیات معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) در گزارشی تازه در مورد وضعیت بشری در افغانستان، از تداوم نقض حقوق بشر در این کشور ابراز نگرانی کرده و گفته است که مقامات حاکم به خاموش‌کردن صدای مخالفانش ادامه می‌دهد.

کمیسیون حقوق بشر افغانستان نیز ماه گذشته با نشر گزارشی گفت که طالبان موج تازه‌ای از بازداشت‌های روشنفکران، کارمندان و نظامیان پیشین و منتقدان خود را آغاز کرده است.

این نهاد حقوق بشری افغانستان ادامه این بازداشت‌ها را "ظالمانه و ضد حقوق بشری" خوانده و خطاب به جامعه بین‌المللی گفته است که "عفو به اصطلاح عمومی طالبان دروغی بیش نیست".