زنان معترض: دعوت طالبان در نشست اسلو خلاف میثاق‌های بین‌المللی است

مینه رفیق یکی از زنان معترض در ناروی اعتراض خیابانی کرده است

هم‌زمان با برگزاری دومین روز نشست اسلو، جنبش زنان مقتدر افغانستان می‌گوید که دعوت نمایندگان طالبان در این نشست، خلاف منشور ملل متحد و میثاق‌های جهانی و کنوانسیون‌های حقوق بشری است.

این جنبش امروز چهارشنبه ۱۴ جون (۲۴ جوزا) در اعلامیه‌ای با استناد به گزارش اخیر شورای امنیت ملل متحد گفته است که طالبان با ۲۰ گروه تروریستی هم اکنون رابطه دارد و نشست اسلو در ناروی در حالی برگزار می‌شود که افغانستان تحت تسلط طالبان به مکان امن برای دهشت‌افگنان مبدل شده است.

این جنبش زنان معترض تاکید می‌کند که ابتدایی‌ترین حقوق انسانی شهروندان افغانستان توسط طالبان سلب شده، زنان و دختران از اجتماع حذف شده اند و با وجود فشارهای داخلی و خارجی، این گروه مطالبات زنان را نادیده گرفته و حقوق شان را پامال کرده است.

در اعلامیه‌ای این جنبش اعتراضی زنان آمده است: "هر نوع دعوت، تعامل و معامله با تروریست‌های شناخته شده بین‌المللی (طالبان) به معنای رسمیت بخشیدن به جنایت جنگی، آپارتاید جنسیتی و جنایت علیه بشریت است".

نشست سه روزۀ "انجمن آزادی اسلو" با حضور نمایندگان و فعالان مدنی کشورهای مختلف از جمله افغانستان و هیات طالبان، روز سه ‌شنبه ۱۳ جون (۲۳ جوزا) در اسلو آغاز شد.

بحث روی مشکلات کنونی افغانستان موضوع بحث نشست اسلو گفته شده است.

وزارت خارجه حکومت طالبان به برخی رسانه‌های محلی حضور نمایندگان حکومت این گروه را در این نشست تایید کرده است.

به باور جنبش زنان مقتدر افغانستان، بحران کنونی این کشور ناشی از حضور طالبان و اجرای پالیسی سرکوب‌گر آنان است و هر نوع حمایت از این گروه زیرنام کمک‌های بشری "حاکمیت دهشت‌افگنان "را تداوم می‌بخشد.

فوزیه وحدت، عضو کمیتۀ رهبری این جنبش به صدای امریکا گفت که طالبان "گروه تروریستی" است و از مردم افغانستان نمی‌توانند نمایندگی کنند.

او افزود از کشوری مثل ناروی که خود را ممثل دموکراسی می‌پندارد، انتظار نمی‌رود برای کسانی که "بدترین جنایات را در افغانستان انجام می‌دهند" و حتا زنان افغانستان را از ابتدایی‌ترین حقوق کار، تحصیل، آزادی، محروم کرده اند، نشستی برگزار کند و آنان را دعوت کند.

وحدت تاکید کرد: "ما زنان افغانستان از چنین کشورها و ناروی می‌خواهیم که دست بردارند از حمایت گروه تروریستی طالب و از کسانی که بدترین و بیشترین جنایت را در طول تاریخ بشریت در حق مردم افغانستان انجام دادند".

جنبش زنان مقتدر افغانستان در این اعلامیه گفته است که زنان و دختران در افغانستان از ناروی و همه اشتراک‌کنندهگان که به آزادی، برابری جنیستی و عدالت متعهد هستند، می‌طلبند که از هر ابزار برای فشار وارد کردن بر طالبان، کار بگیرند.

ممنوع‌ قراردادن مطلق سفرهای منطقه‌ای و جهانی گروه طالبان، شناختن اعمال ممنوعیت‌های گسترده طالبان علیه زنان را به عنوان جنایت بشری، دعوت از نیروهای متکثر و دموکراسی‌خواه افغانستان در نشست‌های که برای تعمیم دموکراسی، ارزش‌های حقوق بشری و برابری جنسیتی برگزار می‌شود،‌ از خواست‌های جدی این جنبش از جامعۀ جهانی است.

همچنان این جنبش اعتراض زنان افغانستان از نهادهای حقوق بشری سازمان ملل متحد به ویژه محکمۀ بین‌المللی جرایم خواسته است که پرونده به رسمیت شناسی جنایت‌های ضد بشری طالبان را با در نظرداشت ارزش‌های حقوق بشری بررسی کند.

این جنبش از جامعۀ جهانی خواسته است که برای افغانستان "امن، با ثبات و شریک صلح طلب نظام بین‌الملل"، از نیروهای "آزادی‌خواه و جامعه متکثر افغانستان" حمایت کنند.

در همین حال، شماری از زنان معترض دیگر نیز با راه‌اندازی دادخواهی‌ها از ناروی خواسته اند که با طالبان وارد معامله نشوند و از دعوت نمایندگان این گروه به نشست اسلو انتقاد کرده اند.