طالبان: در تمام نقاط مهم افغانستان کمره‌های امنیتی نصب می‌کنیم

آرشیف

وزارت داخله حکومت طالبان می‌گوید که بر اساس پلان راهبردی چهارساله برای جلوگیری از حوادث جنایی و امنیتی، در کابل و در تمام نقاط مهم و مزدحم افغانستان کمره‌های امنیتی نصب می‌کند.

عبدالمتین قانع، سخنگوی این وزارت روز سه شنبه ۲۹ اگست (هفتم سنبله) در صفحه رسمی وزارت امور داخله در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که تا کنون بیش از ۶۲هزار کمره امنیتی در کابل و بعضی جاهای دیگر نصب شده است.

او گفت: "شاید تعداد کمره‌های مخفی بیشتر از این باشد و در تمام مکان‌های مهم و مزدحم نصب شده و این فقط در شهر کابل نیست بلکه در شهرهای مهم دیگر نیز کمره‌های امنیتی نصب شده است. خیلی جاها، میدان‌های هوایی، مرزها، گمرکات... هنوز هم این روند ادامه دارد".

عبدالمتین قانع افزود که هدف از این اقدام وزارت داخله، تامین امنیت فزیکی و روانی مردم است. به گفتۀ او، این امر در کاهش جرایم جنایی و بازداشت مجرمان و همچنان جلوگیری از وقوع سایر جرایم نقش مثبتی خواهد داشت.

مقامات وزارت داخله حکومت طالبان در نشستی با نمایندگان شرکت چینی هواوی در کابل به تاریخ ۱۳ اسد، پروژه نصب کمره‌های امنیتی پیشرفته در ولایات را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

هنوز مشخص نیست که پروژه نصب کمره‌های امنیتی در افغانستان چقدر هزینه خواهد داشت و حکومت طالبان چه منابعی را برای هزینه این پروژه در نظر می‌گیرد، اما در رژیم گذشته، هزینه تخمینی نصب این کمره‌ها تنها در کابل ۱۰۰ میلیون دالر شده بود.

در روزهای پایانی ریاست جمهوری محمد اشرف غنی، طرح نصب کمره‌های امنیتی در کابل با هزینه مالی نیروهای بین‌المللی تهیه شده بود.

کار نصب کمره‌های امنیتی در مکان‌ها و چهارراه‌های مزدحم کابل در سال ۲۰۰۸ توسط ریاست امنیت ملی رژیم سابق و با حمایت مالی ایالات متحده امریکا آغاز شد و حدود ۳۰۰ کمره امنیتی در اکثر چهارراهی‌های شهر کابل نصب شد.

وزارت داخله حکومت طالبان در حالی طرحی را برای نصب کمره‌های امنیتی آماده کرده است که امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه این گروه روز چهارشنبه ۳۰اگست (نهم سنبله) در نشستی در کابل مدعی شد که در حال حاضر هیچ مخالف مسلحی علیه حکومت طالبان در افغانستان وجود ندارد.

او گفت: "در تمام افغانستان مخالفتی وجود ندارد، تمام جهان خارج از کشور به ما اطمینان داده اند که دیگر از مخالفان مسلح افغانستان حمایت نمی‌کنیم، باید از این فرصت به خوبی استفاده کنیم".

با این حال، تا کنون فعالیت سایر مخالفان مسلح حکومت طالبان به جز گروه داعش محدود است. گروه داعش در ماه‌های اخیر حملاتی را در تعدادی از شهرهای افغانستان از جمله کابل انجام داده است.