چندین ستیزه‌جوی تحریک طالبان پاکستان در افغانستان کشته شدند – گزارش

تندروان تحریک طالبان پاکستان (تصویر از آرشیف صدای امریکا)‌

یک سازمان غیر حکومتی مستقر در امریکا گفته است که اردوی پاکستان در ماه جون سه حمله جداگانه را علیه ستیزه‌جویان تحریک طالبان پاکستان در خاک افغانستان انجام داده است.

این سازمان موسوم به موسوم به پروژه اطلاعات مکان و رویداد منازعه مسلحانه (ACLED ) در گزارشی که ناوقت جمعه پنجم جولای (۱۵ سرطان منتشر کرد، گفته است که در این حملات اردوی پاکستان نزدیک به ۱۲ نفر از افراد وابسته به تحریک طالبان پاکستان کشته شدند.

گزارش گفته است: "فعالیت‌های تحریک طالبان پاکستان روابط پاکستان با همسایه افغانستان را که آن را به پناه‌دادن به ستیزه‌جویان متهم می‌کند، تیره کرده است. حکومت پاکستان اعتراف کرد که عملیات‌هایی را در داخل افغانستان انجام داده است و مدعی شد تا زمانی که تهدید ستیزه جویان خنثی نشود، حملات ادامه خواهد یافت."

عملیات موسوم به ''عزم استحکام'' به تاریخ ۲۲ جون از سوی شهباز شریف، صدر اعظم پاکستان، به هدف نابودی دهشت‌افگنی در این کشور اعلام شد.

خواجه آصف، وزیر دفاع پاکستان، هفتۀ گذشته گفت که در جریان عملیات نظامی "عزم استحکام" اردوی این کشور، اگر نیاز افتد، در مقابل تحریک طالبان پاکستان در آن‌سوی مرز در داخل خاک افغانستان نیز عملیات صورت خواهد گرفت.

وزارت دفاع حکومت طالبان در افغانستان اظهارات خواجه آصف، را "عمل ناسنجیده و تلاش برای گل آلود کردن آب" خوانده که به گفتۀ این وزارت، به سود هیچ کس نیست.

این وزارت گفته است که رهبری پاکستان نباید به هیچ کسی اجازه دهد که در مورد چنین موضوعات حساس، "اظهارات احساسات برانگیز داشته باشد."

این وزارت گفته است: "اگر کسی به هر بهانه و عنوانی بخواهد بر حریم ما تجاوز کند، مسوولیت عواقب آن به دوش خودش خواهد بود."

وزارت دفاع طالبان یک بار دیگر گفته است که اجازه نمی‌دهد از خاک افغانستان علیه هیچ کشوری استفاده صورت گیرد.

در حال حاضر که پاکستان با تشدید تحرکات تحریک طالبان پاکستان در شمال غرب این دست و پنجه نرم می‌کند به درگیری‌ها با ستیزه‌جویان این گروه در ماه جون ادامه داد.

بر بنیاد گزارش ACLED، درگیری‌ها برای کوتاه مدت در ایام عید قربان بین ۱۷ تا ۱۹ جون فروکش کرد.

در گزارش به حمله انفجاری بر یک موتر نظامیان پاکستانی در ناحیه لکی مروت ایالت خیبر پشتونخوا اشاره شده که منجر به کشته‌شدن هفت نظامی پاکستانی شد.

گزارش گفته است که دو روز بعد از این حمله، اردوی پاکستان عملیات تلافی‌جویانه را انجام داد که منجر به کشته‌شدن دست‌کم۱۱ طالب پاکستانی شد.

علاوه بر این، سازمان غیر حکومتی گفته است که محدودیت‌های مرزی سخت‌تر توسط حکومت پاکستان برای مهار قاچاق – و نیز تردد گروه‌های دهشت‌افگن – با افغانستان وضع شد که منجر به اعتراض مردم محلی شد.

گزارش گفته است که پس از ماه‌ها تحصن اعتراضی، تظاهرات در اوایل جون در شهر مرزی چمن، زمانی که پولیس رهبران تحصن‌کنندگان را بازداشت کرد، به خشونت کشیده گرایید و منجر به جراحات تعداد زیادی معترضان و نیروهای امنیتی پاکستان شد.