طالبان برای اسماعیل هنیه در کابل مراسم فاتحه برگزار کردند

مقامات طالبان در مراسم ختم قران و فاتحه برای اسماعیل هنیه در کابل

حکومت طالبان برای اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی گروه حماس که چهارشنبه گذشته در ایران کشته شد، در مسجد جامع عیدگاه در کابل مراسم فاتحه و ختم قران برگزار کرد.

در این مراسم علاوه بر اشتراک شماری از مقام‌های حکومت طالبان، صدها نفر از هواداران طالبان و اسماعیل هنیه حضور داشتند.

اسماعیل هنیه که برای اشتراک در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان، رییس جمهور جدید ایران به آن کشور رفته بود، بامداد چهارشنبه ۳۱ جولای (۱۰ اسد) در اقامتگاهش در تهران کشته شد.

رسانه‌های دولتی ایران از جمله خبرگزاری فارس گزارش دادند که هنیه در یک حمله هوایی در یک اقامتگاه خاص در شمال تهران کشته شد. گروه حماس نیز بلافاصله روز چهار شنبه گفت که اسماعیل هنیه در حمله‌ اسراییل در تهران کشته شد.

به گفته سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، این حمله با یک راکت کوتاه‌برد انجام شده است.

برخی از مقامات حکومت طالبان در شبکه‌های اجتماعی، پیام‌هایی را برای اشتراک مردم در این مراسم فاتحه و ختم قران برای رهبر کشته‌شدۀ حماس منتشر کرده بودند.

محمد حسن آخند، رییس‌الوزرای حکومت طالبان، نیز در پیام تسلیت که روز یکشنبه، چهار روز پس از کشته‌ شدن اسماعیل هنیه، نشر کرده، گفته است که از مرگ رییس دفتر سیاسی حماس متاسف است.

او گفته است: "رژیم صهیونیستی [اسراییل] شهید اسماعیل هنیه را زمانی هدف قرار داد که مهمان یک حکومت و مذاکره‌کنندۀ حماس بود. هدف قرار دادن چنین فردی، نقض جدی تمامی معیارهای رایج بین‌المللی است و نشان می‌دهد که دشمنان در جنگ جاری به هیچ اصولی احترام نمی‌گذارند."

محمد حسن آخند، با اشاره به جنگ جاری در غزه در نزدیک به ۱۰ ماه گذشته، سازمان‌های بین المللی حقوق بشر را به سکوت در قبال این جنگ متهم کرد. او همچنان از رهبران منطقه و جهان خواسته است تا از "جنایات بیشتر اسراییل" در غزه جلوگیری کنند و اجازه ندهند که آتش جنگ غزه تمام منطقه را فرا گیرد.

اسماعیل هنیه در قطر به سر می‌برد و یکی از ارشدترین رهبران حماس در دو دهه گذشته بود که در سال‌های اخیر عملیات سیاسی این گروه را از قطر اداره می‌کرد. در ماه اپریل، سه فرزند هنیه در حمله هوایی اسراییل در غزه کشته شدند. ساکنان غزه می‌گویند که مرگ هنیه آنها را بیشتر به جنگ با اسراییل متعهد خواهد کرد.

مراسم تشییع پیکر اسماعیل هنیه روز جمعه در ایران برگزار شد و سپس در دوحه، پایتخت قطر، به خاک سپرده شد.

طالبان فاتحه اسماعیل هنیه را در مسجد عیدگاه کابل در حالی برگزار کردند که ماه گذشته نیروهای امنیتی طالبان، از برگزاری مراسم فاتحه و نماز جنازه غایبانه برای گیله‌من وزیر، یکی از اعضای برجسته جنبش تحفظ پشتون "پی‌تی‌ایم" و شاعر پیش‌کسوت پشتو را در همین مسجد جلوگیری کردند.