وزیر خارجۀ بریتانیا: قانون امر به معروف طالبان وحشتناک است

وزیر خارجه بریتانیا گفته است که طرد زنان از تمام جنبه‌های زندگی عمومی یک شکست غم‌انگیز دیگر برای کشور و مردم آن است.

به سلسلۀ واکنش‌های جهانی به توشیح قانون امر به معروف و نهی از منکر توسط هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان، وزیر امور خارجۀ بریتانیا نیز این قانون را "وحشتناک" توصیف کرده است.

دیوید لمی، وزیر امور خارجه بریتانیا ناوقت شنبه ۲۴ اگست (سوم سنبله) در شبکه اجتماعی ایکس نوشته است که این قانون امر به معروف و نهی از منکر، زنان افغانستان را بیشتر در معرض "ظلم و ستم" طالبان قرار می‌دهد.

او نوشته است: "ظلم و ستم بیشتر طالبان بر زنان در افغانستان با [استفاده از] قانون به اصطلاح امر به معروف و نهی از منکر وحشتناک است. طرد زنان از تمام ابعاد زندگی جمعی یک شکست غم‌انگیز دیگر برای کشور و مردم آن است."

وزیر خارجه جدید بریتانیا از جمله مقامات ارشد بین‌المللی است که پس از حاکمیت دوباره طالبان در افغانستان، در سال ۲۰۲۲ به این کشور سفر کرده و از یک شفاخانه کودکان و نیز یک مرکز جوانان که توسط یونیسف و کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان اداره می‌شود، نیز دیدن کرده بود.

بر اساس گزارش روزنامه بریتانیایی گاردین، دیوید لمی یکی از منتقدان خروج نیروهای بریتانیایی از افغانستان است و وضعیت پس از استقرار مجدد طالبان در افغانستان را "فاجعه" می‌داند.

پیش ازاین، سفارت جاپان در کابل به قانون امر به معروف و نهی از منکر که توسط رهبر طالبان توشیح شد، واکنش نشان داده و گفته است که از تداوم محدودیت‌ها بر زنان و دختران در افغانستان نگران است.

این سفارت روز شنبه ۲۴ اگست (سوم سنبله) با نشر پیامی در شبکۀ اجتماعی ایکس نگاشته است که حکومت طالبان باید به صدای زنان و دختران افغان گوش دهند.

سفارت جاپان در کابل افزود: "در هماهنگی با جامعه بین المللی، طالبان را ترغیب می‌کنیم تا به صدای زنان و دختران افغان برای آموزش، کار و آزادی گشت و گذار برای آیندۀ افغانستان گوش دهند."

پیش از این انالینا بیربوک، وزیر خارجه آلمان نیز به این اقدام طالبان واکنش نشاد داده و قانون امر به معروف و نهی از منکر این گروه را حدود ۱۰۰ صفحه نفرت از زنان به ویژه "زن‌ستیزی" خوانده است.

بیربوک افزود که این قواعد غیرانسانی زنان افغانستان را از کرامت، حقوق و صدای شان محروم خواهد کرد. به گفتۀ وی، طالبان می‌خواهند که با این کار خود، صدای نیمی از شهروندان این کشور را خاموش کنند.

در بخشی از قانون امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان، احکام مربوط به حجاب زنان گنجانیده شده و تذکر داده شده است که "ستر تمام بدن زن لازمی و پنهان کردن روی زن به سبب ترس از فتنه ضروری است".

وزارت عدلیهٔ حکومت طالبان، چهارشنبه ۲۱ اگست (۳۱ اسد) با نشر اعلامیه‌ای گفت که هبت‌الله آخندزاده، رهبر این گروه، قانون امر به معروف و نهی از منکر را توشیح کرده و اکنون در سراسر افغانستان نافذ است.

طالبان گفته اند که این قانون به "آداب و اصول احتساب" پرداخته است. وزارت عدلیهٔ این گروه هدف آن را "منع کردن از منکرات و اجتناب از گناه" ذکر کرده است. در این قانون روش‌هایی برای تنبیه و مجازات کسانی که از این قانون سرپیچی می‌کنند نیز تجویز شده است.

حکومت طالبان تاکنون به این واکنش‌های جامعه جهانی پاسخی نداده است، اما محمد خالد حنفی، سرپرست وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان، به تاریخ ۲۲ اگست در نشستی در بلخ گفت که اجرای احکام شرعی و رعایت حجاب در افغانستان "خط سرخ" این گروه است.

او از ماموران این وزارت خواست که قانون جدید امر به معروف و نهی از منکر را اجرا کنند.