طالبان گزارش شورای امنیت ملل متحد را در مورد روابط نزدیک این گروه با القاعده رد کردند

سخنگوی طالبان گزارش شورای امنیت را در مورد روابط حکومت این گروه با شبکۀ القاعده را به دور از حقیقت خوانده است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان، ناوقت جمعه ۲۸ جولای (ششم اسد) با نشر تویتی گفته است: "تنظیم القاعده در افغانستان هیچ نوع حضور ندارد، و راپورها در رابطه نادرست می‌باشد".

این در حالی است که گزارش تازۀ شورای امنیت سازمان ملل متحد خاطر نشان می‌کند که حکومت طالبان با القاعده رابطۀ تنگاتنگ دارد و این گزارش در مورد ادعای کشته‌شدن رهبر گروه داعش در افغانستان تردیدهایی ایجاد کرده است.

این گزارش که این هفته توسط تیم نظارت بر تحریم های شورای امنیت سازمان ملل منتشر شد، بر اساس معلومات کشورهای عضو است.

شورای امنیت ملل متحد در گزارش گفته است که القاعده عمدتاً به صورت مخفیانه در افغانستان فعالیت می‌کند تا به ترویج این روایت کمک کند که طالبان به تعهدات خود عمل می‌کنند و اجازه استفاده از خاک افغانستان برای اهداف تروریستی را نمی‌دهند.

در گزارش سازمان ملل آمده است: "روابط بین طالبان و القاعده همچنان نزدیک و همزیست باقی مانده است".

در این گزارش آمده است که تحت حمایت مقامات بلندپایه طالبان، اعضای القاعده به نهاد‌های مجری قانون و ادارات دولتی نفوذ می‌کنند و امنیت هسته‌های القاعده را که در سراسر کشور پراکنده شده اند، تامین می‌کنند.

بر اساس یافته‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد، القاعده ۳۰ تا ۶۰ عامل ارشد در افغانستان و ۴۰۰ جنگجوی دیگر دارد که با افزودن اعضای خانواده و حامیان شان به دوهزار نفر می‌رسد.

اما مجاهد یک بار دیگر تاکید کرده است که حکومت طالبان به هیچ کس اجازه نمی‌دهد، که خاک افغانستان را علیه امنیت کدام کشور دیگر استفاده کند.

تردید در مورد کشته‌شدن رهبر شاخه خراسان داعش

گزارش شورای امنیت ملل متحد، شاخه خراسان دولت خودخواندۀ اسلامی (داعش) را به عنوان "جدی ترین تهدید تروریستی" که افغانستان و منطقۀ گسترده با آن مواجه روبروست، توصیف کرده است.

گزارش گفته است که ثناالله غفاری مشهور به شهاب المهاجر به عنوان جاه طلب‌ترین رهبر داعش تلقی می‌شود. یکی از کشورهای عضو به شورای امنیت ملل متحد داده است که غفاری در ماه جون در افغانستان کشته شد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد، بدون اشاره به جزییات، آمده است که این خبر باید تایید شود.

شورای امنیت ملل متحد، مولوی رجب را رهبر عملیات خارجی داعش معرفی کرده و تخمین زده است که این گروه تروریستی تا شش‌هزار عامل به شمول اعضای خانواده در افغانستان دارد.

گزارش گفته است:‌ "شاخۀ خراسان داعش در حملات خود علیه طالبان و اهداف بین‌المللی پیچیده‌تر می‌شود. تمرکز این گروه بر اجرای یک استراتیژی حملات بلندپایه برای تضعیف توانایی طالبان برای تامین امنیت بود".

بر اساس گزارش شورای امنیت ملل متحد، داعش کمپین تروریستی "قابلیت عملیاتی قوی شامل شناسایی، هماهنگی، ارتباط، برنامه ریزی و اجرا" را به نمایش گذاشته است. همچنان گزارش خاطرنشان کرده است که حملات موفقیت‌آمیز بر شخصیت‌های برجسته طالبان در شمال افغانستان، روحیه داعش را تقویت کرده و باعث جذب نیرو شده است.

این در حالی است که در سه ماه اول سال روان میلادی، داعش چندین حمله را در افغانستان انجام داده است.

به شمول چندی حمله در کابل و شماری ولایات، در نهم مارچ انفجاری در داخل مقام ولایت بلخ به وقوع پیوست که به شمول محمد داوود مزمل، والی طالبان در بلخ با دو تن دیگر کشته شدند و دست کم هفت نفر دیگر زخمی شدند. داعش مسوولیت آن حمله را به دوش گرفت.

در این حال، طالبان در ماه جون امسال مدعی شدند که ثناالله غفاری رهبر شاخۀ خراسان، در عملیات نیروهای امنیتی این گروه در ولایت کنر کشته شد.

همجنان ماه گذشته گروه داعش کشته‌شدن ابوسعد محمد خراسانی معروف به"ضیاالدین اکا" مغز متفکر حمله مرگبار این گروه به نیروهای امریکایی در میدان هوایی کابل را تایید کرد. در ۲۷ اگست ۲۰۲۱ بر میدان هوایی کابل که مسوولیت آن را شاخه خراسان داعش بر عهده گرفت،‌ دست‌کم ۱۶۹ افغان و ۱۳ سرباز امریکایی نیز کشته شدند و شماری هم زخمی شدند.

در این حال، حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجۀ ایران، اخیراً در مصاحبه‌ای با تلویزیون صدا و سیمای آن کشور گفته است که گسترش تروریزم در افغانستان – تحت حاکمیت طالبان – قابل انکار نیست.

او افزود: "امروز که سران داعش و نیرو‌های کارکشته داعش از عراق، سوریه، بخش‌هایی از لیبیا در این ماه‌ها به داخل افغانستان منتقل شده اند، این اتفاقاً یکی از چالش‌های در مقابل هیات‌های حاکمه فعلی و طالبان در افغانستان است."

اما وزارت خارجۀ حکومت طالبان با رد ادعای وزیر خارجۀ ایران از تهران خواست که اگر در این مورد معلومات دارد، با طالبان شریک کند.

وزارت خارجۀ حکومت طالبان ادعا کرده است که قبل و بعد از به قدرت رسیدن طالبان، این گروه مبارزه جدی و سیستماتیک علیه داعش داشته است و به همین دلیل داعش در افغانستان سرکوب شده است.

حضور طالبان پاکستانی

گزارش شورای امنیت سازمان ملل نشان می‌دهد که تسلط طالبان در افغانستان در اگست ۲۰۲۱، تحریک طالبان پاکستان را "جسورتر" کرده است.

تحریک طالبان پاکستان که به عنوان یک سازمان تروریستی جهانی توسط ایالات متحده فهرست شده است. بر اساس گزارش رسانه‌های پاکستانی، در سال روان میلادی، ۴۰۰ نفر به دلیل درگیری‌ها کشته شده اند که اکثریت شان نظامیان پاکستانی بودند.

مسوولیت بیشتر این حملات را تحریک طالبان پاکستان "تی‌تی‌پی" به دوش گرفته است.

پس از افزایش حملات تروریستی، اردوی پاکستان از مقامات طالبان خواست تا از فعالیت‌های "تروریستانی" که با عبور از مرز به آن کشور حملات را انجام می‌دهند، جلوگیری کنند.

اردوی پاکستان به تاریخ ۱۴ جولای (۲۳ سرطان) با نشر خبرنامه‌ای گفت: "چنین حملاتی قابل تحمل نیست و نیروهای امنیتی پاکستان پاسخی موثر خواهند داد...نیروهای مسلح پاکستان به شدت نگرانی پناهگاه‌های امن و آزادی فعالیت تحریک طالبان پاکستان در افغانستان استند".

اما طالبان حضور گروه‌های تندرو از جمله تحریک طالبان پاکستانی را در خاک افغانستان رد کرده اند.

در گزارش شورای امنیت سازمان ملل آمده است: «در ماه جون، برخی از عناصر تحریک طالبان پاکستان به عنوان بخشی از تلاش‌های طالبان برای مهار این گروه تحت فشار دولت پاکستان، به دور از منطقه مرزی منتقل شدند".

اما حکومت طالبان ماه گذشته اعلام کرد که قصد دارد هزاران مهاجر پاکستانی را که در ولایات مرزی ساکن شده اند، به مناطق دیگر افغانستان منتقل کند، زیرا گمان می‌رود افزایش حوادث تروریستی در پاکستان با این پناهجویان ربط داشته باشد.

این گزارش هشدار داده است که اگر تحریک طالبان پاکستان به یک پایگاه عملیاتی امن در افغانستان ادامه دهد، می‌تواند به یک تهدید منطقه‌ای تبدیل شود.