طالبان: مسکن‌سازی به زلزله‌زدگان هرات آغاز شد

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان می‌گوید که روند ساخت منازل ویران‌شدۀ زلزله‌های اخیر در ولایت هرات آغاز شده است و به گفتهٔ وی برای بیش از دوهزار خانواده قبل از شروع فصل سرما منازل معیاری ساخته خواهد شد.

مجاهد روز چهارشنبه ۱۸ اکتوبر (۲۶ میزان) با نشر پیامی در شبکه ایکس نگاشته است که در روند مسکن‌سازی، اعمار بیش از ۱۰۰هزار منزل رهایشی به صورت معیاری در نظر گرفته شده است.

به گفته مجاهد، در مرحله نخست دوهزار و ۱۴۶ منزل مسکونی به شکل معیاری و به گونه شهرک در ساحه سیاه آب ولسوالی زنده‌جان هرات اعمار می‌شود.

او افزوده است: "تلاش می‌شود که قبل از رسیدن زمستان این شهرک تکمیل و برای مردم نیازمند زلزله‌های اخیر هرات توزیع شود".

بر اساس گزارش اداره زمین شناسی ایالات متحده، روز شنبه هفتم اکتوبر (۱۵ میزان) زلزله‌ای با قدرت ۶.۳ به مقیاس ریکتر ولایات هرات، فراه و بادغیس را لرزاند که تلفات زیادی را در چهار ولسوالی ولایت هرات به ویژه زنده‌جان به بار آورد.

این اداره روز چهارشنبه ۱۱ اکتوبر (۱۹ میزان) گزارش داد که زلزلۀ دیگر با قدرت مشابه در غرب افغانستان به وقوع پیوست که بر اساس آمار مقامات محلی، در اثر آن سه نفر کشته و حدود ۱۵۰ نفر دیگر زخمی شدند.

سخنگوی حکومت طالبان نگفته است که این منازل رهایشی از بودجه جامعه جهانی برای زلزله‌زدگان ساخته می‌شود یا هزینه آن را حکومت طالبان می‌پردازد.

هفته گذشته، عبدالغنی برادر، معاون اول ریاست‌الوزرای حکومت طالبان در سفرش به ولایت هرات گفت که منازل ویران‌شده در این زلزله‌های اخیر که به گفته وی بالغ بر یک‌هزار و ۴۰۰ منزل رهایشی می‌باشد به کمک حکومت طالبان اعمار خواهند شد.

دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد گفته است که زلزله‌ و پس‌لرزه‌های آن در هرات سه‌هزار و ۳۳۰ منزل مسکونی را با خاک یکسان کرده و بیش از سه‌هزار و ۸۰۰ منزل مسکونی دیگر را نیز به گونه قسمی تخریب کرده است.

دانیل اندریس، هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد در افغانستان، به تاریخ ۱۶ اکتوبر (۲۴ میزان) گفت که در شش ماه آینده ۹۳.۶ میلیون دالر برای تامین و رساندن کمک‌ها به زلزله‌زدگان ولایت هرات نیاز است.

این مقام سازمان ملل گفت که بیشترین خسارت به مردم ولسوالی انجیل وارد شده است که به ۲۳هزار نفر جمعیت دارد.