وزیر داخلۀ ایران: مهاجرین افغان برای امنیت چالش‌آفرین نیستند

مقامات وزارت داخلۀ ایران به تازگی گفته است که مهاجرین افغان مقیم آن کشور از رهگذر امنیتی چالشی ایجاد نمی‌کنند.

احمد وحیدی، وزیر داخلۀ ایران روز پنجشنبه ۱۳ جولای (۲۲ سرطان)‌ در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا گفته است که آمار دقیقی از مهاجرین افغان در ایران نمی‌توان بیان کرد، اما افزود که بر اساس تخمین‌ها در حال حاضر پنج میلیون شهروند افغانستان در ایران زندگی می‌کنند.

او در پاسخ به پرسشی در مورد ایجاد مشکلات امنیتی از سوی مهاجرین افغان در ایران گفته است: "این مهاجرین چالش امنیتی برای ایران ندارند... البته در هر جمیعتی ممکن است مشکلات امنیتی وجود داشته باشد اما به طور عمومی دستگاه‌های اطلاعاتی چنین گزارشی به ما نداده اند و اگر گزارشی باشد رسیدگی و برخورد خواهد شد".

او با اشاره به اینکه نهادهای امنیتی ایران بر مهاجرین افغان مقیم آن کشور کنترول و نظارت‌های ویژه دارند، اما تاکید کرده است که امور مهاجرین باید بیشتر نظارت شود.

وزیر داخلۀ ایران در حالی این اظهارات را بیان کرده که این کشور روز شنبه هشتم جولای (۱۷ سرطان) دو شهروند افغانستان را در محضر عام اعدام کرد.

مقامات قضایی ایران گفتند که این افراد در گلوله‌باری سال گذشته به زیارتگاه شاهچراغ در شهر شیراز دست داشتند. در اثر این گلوله‌باری مرگبار، ۱۳ نفر کشته و ۳۰ نفر دیگر زخمی شدند. گروه دولت اسلامی یا داعش مسوولیت این گلوله‌باری را بر عهده گرفت.

بر اساس آمار تازه‌ای کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان (UNHCR) در خصوص مهاجرین و پناهندگان افغان در جهان و آوارگان داخلی، در حدود ۹.۲ میلیون افغان به گونۀ اجباری از مناطق شان آواره شده اند.

بر اساس این گزارش از این جمله کم و بیش ۵.۶ میلیون آن افغان‌های اند که در وضعیت مشابه به پناهندگی قرار دارند و ۳.۲۵ میلیون نفر نیز در داخل افغانستان آواره شده اند.

همچنان کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان، شمار پناهجویان افغان در سراسر جهان را ۲۹۵هزار نفر گفته است.

بر اساس آمارها، بیشترین شهروندان افغان پس از تسلط دوبارۀ طالبان در اگست ۲۰۲۱ میلادی بر افغانستان، به ایران و پاکستان فرار کرده اند.

این در حالی است که دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد (اوچا)‌ در گزارش ماه جون اعلام کرد که از جنوری تا می سال روان میلادی بیش از ۲۶۶ هزار مهاجر افغان از ایران به کشورشان برگشته اند.

گزارش این ادارۀ ملل متحد نشان می‌دهد که ۴۳ درصد برگشت‌کنندگان از ایران مردان، ۱۴ درصد زنان و ۴۳ درصد کودکان کمتر از ۱۸ ساله اند.

در همین حال، حسین شرافتی راد، رییس اداره مهاجرت خارجی ولایت خراسان رضوی در گفتگو با ایرنا، خبرگزاری دولتی ایران، به تاریخ ۲۴ جون (سوم سرطان) گفته بود که از ابتدای سال روان خورشیدی تا اکنون بیش از ۹۰ هزار مهاجر افغان از طریق گذرگاه‌های مرزی دوغارون و تایباد به افغانستان بازگردانده شده اند.

پیش از این مقامات ایرانی گفته بودند که حدود چهار میلیون مهاجر افغان در ایران زندگی می‌کنند که از این تعداد حدود یک میلیون نفر با مدارک مهاجرتی قانونی و حدود ۵۰۰ هزار با پاسپورت و ویزه ایران در این کشور اقامت دارند و بقیه بدون مدارک قانونی در این کشور به سر می‌برند.

جنگ، بیکاری، رسیدن به زندگی بهتر و فرار از انتقام‌جویی طالبان مواردی است که افغان‌ها را مجبور به ترک کشورشان کرده است.