جنبش زنان مقتدر: جامعه جهانی باید جلو کشتار مرموز زنان را در افغانستان بگیرد

آرشیف

جنبش "زنان مقتدر زنان افغانستان" در اعلامیه‌ای از کشتار زنان افغان به شمول تعدادی از فعالان زن به صورت هدفمند و مرموز ابراز نگرانی کرده و از جامعه بین المللی و نهادهای جهانی حقوق بشر خواسته است که طالبان را در قبال اقدامات شان پاسخگو قرار دهند.

این جنبش اعتراضی روز شنبه ۲۶ اگست (چهارم سنبله) طالبان را متهم کرد که علاوه بر سایر تخلفات علیه زنان، این گروه در دو سال گذشته در کشتار هدفمندانۀ فعالان مدنی و مدافعان حقوق زن نیز دست داشته است.

جنبش زنان مقتدر افغانستان افزود: "طی دو سال حاکمیت طالبان در افغانستان علاوه بر آنکه زنان از تمامی فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، هنری و تفریحی به صورت کل محروم گشته اند، مورد توهین، تحقیر، شکنجه، لت و کوب، زندان، تجاوز جنسی و کشتارهای مرموز و هدفمند از سوی گروه طالبان مواجه شده اند".

این جنبش اعتراضی زنان افغانستان فهرست نام‌های ۱۴ زن فعال و مدافع حقوق زنان را منتشر کرده است که پس از بازگشت طالبان به قدرت در ماه اگست ۲۰۲۱ در کابل و برخی ولایات در حوادث امنیتی جان باخته اند.

در اعلامیه گفته شده است که اگرچه طالبان مسوولیت این کشتار را بر دوش افراد مسلح ناشناس انداخته اند، این جنبش مدعی است در قبال این کشتار و ده‌ها قتل مشابه دیگر حکومت طالبان مسوول است.

در این اعلامیه، کشته شدن حورا سادات، گردانندۀ یک چینل یوتیوب در کابل، نیز مرموز تلقی شده و ادعا شده است که طالبان مخفیانه جسد وی را در منطقه کارته سخی کابل دفن کرده و مقبرۀ وی همچنان تحت نظارت و محافظت نیروهای امنیتی طالبان است.

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید

طالبان: گرداننده یک چینل یوتیوب در کابل کشته شده است

اما خالد زادران، سخنگوی قوماندانی امنیه طالبان برای ولایت کابل، در اعلامیه‌ای گفته است که تحقیقات در مورد کشته شدن حورا سادات جریان دارد و دو تن به شمول یک زن در پیوند به این قضیه بازداشت شده اند.

جنبش زنان مقتدر زنان افغانستان همچنین به گزارش اخیر دفتر هیات معاونت سازمان ملل متحد (یوناما) در رابطه با نقض حقوق بشر در افغانستان طی دو سال حاکمیت طالبان نیز اشاره کرده و از کشته شدن بیش از ۲۰۰ کارمند ملکی و نظامی رژیم قبلی این کشور ابراز تاسف کرده است.

در اعلامیه آمده است: "جنبش زنان مقتدر افغانستان از جامعه جهانی و نهادهای حامی حقوق بشر و حقوق زنان در سراسر جهان می‌خواهد تا جلوی جنایت گروه تروریسیتی، فاشیستی و تک جنسیتی طالبان را بگیرند و نگذارند مردم افغانستان به ویژه زنان قربانی گردند و صدای آنها خاموش شود".

همچنین در این اعلامیه از سازمان ملل متحد و سازمان‌های بین المللی حقوق بشر درخواست شده است تا رسیدگی به جنایات طالبان علیه بشریت توسط محکمۀ جزای بین‌المللی در لاهه را در اولویت قرار داده و برای دست برداشتن از اقدامات ضد بشری طالبان تاریخ تعیین کنند تا این گروه آمادۀ پاسخگویی شود.

این جنبش اعتراضی زنان همچنان گفته است: "جامعه جهانی به ویژه سازمان ملل متحد و شورای امنیت با گروه تروریستی طالبان به عنوان یک گروه تروریست و تک جنسیتی تعامل کنند و هرگز این گروه را به عنوان یک حکومت به رسمیت نشناسند."

این جنبش معتقد است که هرگونه تعامل با طالبان و به رسمیت شناختن آنان، به معنای به رسمیت شناختن تروریستان است.

طالبان در اگست ۲۰۲۱ پس از دست یافتن دوباره به قدرت در افغانستان، محدودیت‌های فزاینده را بر مردم به ویژه زنان این کشور اعمال کرده اند.

منع آموزش دختران بالاتر از صنف ششم، تحصیل زنان و دختران در دانشگاه‌ها و موسسات تحصیلات عالی، کار در ادارات دولتی به جز چند سکتور معدود، کار در موسسات غیردولتی داخلی و خارجی به شمول دفاتر ملل متحد، رفتن به حمام، پارک‌های تفریحی و ورزشگاه‌ها و بستن آرایشگاه‌ها بخشی از محدودیت‌هایی اند که طالبان بر زنان و دختران اعمال کرده اند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد این گونه اقدامات طالبان را تبعیض سیستماتیک علیه زنان خوانده است. جامعه بین المللی از طالبان خواسته است که اگر خواهان مشروعیت بین المللی استند، رفتار خود را در قبال زنان و دختران تغییر دهند.

ریچارد بنیت، گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد برای افغانستان، گفته است که اگرچه طالبان خواهان کرسی افغانستان در سازمان ملل اند، این گروه به اندازه یکی دو سال پیش به از دست یافتن به این کرسی دورتر شده است.

بنیت در مصاحبه با صدای امریکا گفت که محدودیت‌های طالبان به ویژه بر زنان و دختران باعث این وضعیت شده است.

او وضعیت حقوق بشر، به ویژه نقض حقوق زنان و دختران افغان را یک مسله نهایت جدی دانست و بر لزوم توجه جامعه جهانی به رعایت حقوق بشر در افغانستان تاکید ورزید.