پاکستان صدها هزار مهاجر افغان را اخراج می‌کند؛ طالبان: اسلام آباد این تصمیم را بازنگری کند

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان، در واکنش به طرح حکومت پاکستان برای اخراج مهاجرین افغان که به گونهٔ غیرقانونی در آن کشور به سر می‌برند، خواستار بازنگری فیصلۀ مقامات آن کشور شد.

مقامات پاکستان روز سه‌شنبه سوم اکتوبر (۱۱ میزان) دستور اخراج تمام مهاجرین بدون اسناد مستقر در آن کشور را صادر کردند که شامل ۱.۷ میلیون شهروندان افغانستان می‌شود.

سخنگوی طالبان همچنان از برخورد نیروهای امنیتی پاکستان با مهاجرین افغان انتقاد کرد. او روز چهارشنبه چهارم اکتوبر (۱۲ میزان) در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: "رفتار با مهاجرین افغان در پاکستان غیرقابل قبول است. طرف پاکستانی باید در برنامه خود در این زمینه تجدید نظر کند. پناهجویان افغان در مشکلات امنیتی پاکستان دست ندارند".

مقام‌های پاکستانی ادعا کرده اند که در شمار زیاد رویدادهای امنیتی و خشونت‌های اخیر در آن کشور شهروندان افغان مقیم پاکستان دست داشته اند.

بر اساس پلان انوارالحق کاکر، سرپرست صدارت پاکستان که روز سه شنبه سوم اکتوبر (۱۱ میزان) از سوی کابینه با حضور مقامات ملکی و نظامی منظور شد، مهاجرین غیرقانونی افغان مقیم پاکستان تا اول ماه آینده میلادی مهلت دارند تا به افغانستان بازگردند.

حکومت پاکستان گفته است که پس از انقضای این تاریخ، این افراد به صورت دسته جمعی اخراج خواهند شد.‏

‏پس از این نشست، سرفراز بگتی، سرپرست وزارت داخله پاکستان در نشست خبری گفت که تا تاریخ تعیین‌شده اگر مهاجرین پاکستان را ترک نکنند ''تمام ادارات تطبیق قانون ایالتی ما عملیاتی را با تمام قوت برای اخراج آنان آغاز خواهند کرد".

این اقدام سختگیرانه در مقابل مهاجران افغان بدون اسناد به دلیل افزایش حملات تروریستی در پاکستان صورت گرفته است. مقامات پاکستانی بر این باورند که این حملات از سوی تندروان تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی) که در افغانستان پایگاه دارند، سازماندهی می‌شود.

وزیر داخلهٔ پاکستان افزود:‌ ''از ماه جنوری تا حالا ما زیر ۲۴ حمله انتحاری قرار گرفته‌ایم که ۱۴ مورد آن توسط شهروندان افغان انجام شده است.''

او همچنین گفت که از جمله ۱۱ تندرو که اخیراََ نهادهای نظامی را در ایالت جنوب‌غربی بلوچستان هدف حمله قرار دادند،‌ هشت نفر آنان شهروندان افغان بودند.

بگتی بدون ارایه اسناد و شواهد گفت: ''ما شواهدی در اختیار داریم که افغان‌ها در این حملات دخیل بودند و از طریق وزارت خارجهٔ ما این موضوع را با مقامات طالبان در افغانستان مطرح کردیم."

این مقام ارشد امنیتی پاکستان شماری دقیق مهاجران غیرقانونی مستقر در آن کشور را با رسانه‌های شریک نکرد، اما تخمین کرد که ۱.۷ میلیون افغان در میان آنان شامل می‌باشند.

بازداشت مهاجرین افغان

در همین حال، سفارت افغانستان در اسلام‌آباد که تحت کنترول طالبان است، خواستار توقف بی‌درنگ بازداشت و آزار و اذیت مهاجرین افغان در پاکستان شده است.

این سفارت ناوقت سه شنبه سوم اکتوبر (۱۱ میزان) با نشر اعلامیه‌ای در شبکه ایکس نگاشته است که طی دو هفته گذشته، پولیس پاکستان بیش از هزار مهاجر افغان به شمول مهاجرین قانونی را بازداشت کرده است.

همچنان این سفارت گفته است که پس از بازداشت‌ها، اجساد چند مهاجر افغان که علت مرگ آنها هنوز مشخص نیست، در چندین شهر از جمله پایتخت پاکستان پیدا شده است.

سفارت افغانستان گفته است: "در این عملیات متاسفانه علاوه بر آزار و اذیت، کشتارهای نامعلوم نیز رخ داده است، به عنوان مثال مهاجرین افغان، فریدالله فرزند غلام جیلانی در اسلام‌آباد، امان‌الله فرزند تکر خان، ولی پسر شیر محمد در کلونی راولپندی، شمس و درویش پسر عتیق ابتدا توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند و پس از چندی لادرکی، اجساد شان در شفاخانه یا جاهای دیگر یافت شده است".

به گفتۀ این سفارت، ۴۸۵ مهاجر قانونی افغان، در اسلام‌آباد و مناطق اطراف آن بازداشت شده اند. این سفارت همچنان می‌گوید که عملیات مشابه علیه مهاجرین افغان در ایالت سند به ویژه در کراچی تشدید شده است که طی آن بسیاری از افغان‌ها از جمله زنان و کودکان زندانی شده اند.

سفارت افغانستان در پاکستان گفته است که مقامات اسلام‌آباد را از تمام این حوادث مطلع کرده و معتقد است که چنین رویکردی با مهاجرین، تاثیر منفی بر روابط دو کشور دارد.

حکومت پاکستان هنوز به ادعاهای سفارت افغانستان در اسلام‌آباد واکنشی نشان نداده است.

وزیر داخلهٔ پاکستان گفته است که بر اساس تصمیم مقامات کشورش، سر از تاریخ اول نومبر تمام افغان‌ها فقط با داشتن پاسپورت و ویزهٔ با اعتبار می‌توانند وارد پاکستان شوند.

همچنان او گفت که بیش از ۱.۴ میلیون افغان ساکن در پاکستان به صورت رسمی منحیث پناهنده به رسمیت شناخته می‌شوند و ۸۵۰ هزار افغان دیگر که ''کارت شهروندی'' کشور‌شان را دارند،‌ در معرض اخراج قرار ندارند.