گزارشگر ویژۀ ملل متحد: طالبان باید زنان معترض را فوراً آزاد کنند

گزارشگر ویژۀ شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد خواهان رهایی چندین زن معترض شده است که روز گذشته توسط افراد طالبان در کابل بازداشت و زندانی شده اند.

ریچارد بنیت روز دوشنبه ۲۷ مارچ (هفتم حمل) در پیامی در صفحۀ تویترش نگاشته است که افراد طالبان شماری از زنان معترض را که به دلیل محرومیت دختران بالاتر از صنف ششم در کابل دست به اعتراض مسالمت‌آمیز زدند، بازداشت و با خود برده اند.

آقای بنیت افزوده است که بر اساس گزارش‌ها، فاطمه محمدی، ملالی هاشمی و رقیه ساعی که در حرکت اعتراضی دیروز در کابل شرکت داشتند، بازداشت شده و در حال حاضر در بند این گروه قرار دارند.

او افزوده است: "من خواستار آزادی فوری بدون قید و شرط آن‌ها هستم."

شماری از زنان معترض روز گذشته تظاهرات را از مربوطات "پل‌سوخته" در غرب شهر کابل آغاز کرده و شعارهای "تحصیل حق ما است"، "بگذارید دختران به مکتب بروند" و "تحصیل خط سرخ ما است" سر دادند.

نسرین فرامرز، یکی از معترضان به صدای امریکا گفت که دقایق پس از این تظاهرات، طالبان آنان را محاصره کرده و شماری از زنان را بازداشت کردند.

به گفتۀ نسرین، تا کنون بازداشت رقیه ساعی، فاطمه محمدی و ملالی هاشمی که در این حرکت اعتراضی شرکت داشتند، تایید شده است.

طالبان پس از تسلط بر افغانستان، مکاتب دخترانۀ بالاتر از صنف ششم را تا "امر ثانی" تعطیل کرده و همچنان در ماه دسمبر ۲۰۲۲، دختران و زنان را از ادامۀ تحصیل در پوهنتون‌ها نیز تا "اطلاع ثانی" منع کردند.

این گروه تعهد کرده است که به زودی دروازه‌های مکاتب و پوهنتون‌ها را به روی دختران و زنان باز می‌کند، اما با وجود آغاز سال تعلیمی هنوز هم دختران از ادامۀ آموزش و تحصیل محروم اند.

پیش از این نیز، طالبان شماری از فعالان مدنی و خبرنگاران را در کابل و شماری از ولایات بازداشت و زندانی کرده اند که با گذشت نزدیک به دو ماه از سرنوشت آنان خبری نیست.

بر اساس گزارش‌ها، در حال حاضر نرگس سادات، از اعضای رهبری "جنبش اصلی زنان مقتدر افغانستان"، ذکریا اصولی، استاد پوهنتون، موسی شاهین، آوازخوان و مرتضی بهبودی، خبرنگار فرانسوی افغان‌تبار در بند این گروه قرار دارند.

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید طالبان پریسا مبارز را در تخار آزاد اما یک زن معترض دیگر را در کابل بازداشت کردند

مونسه مبارز، بنیان‌گذار "جنبش اصلی زنان مقتدر افغانستان" به صدای امریکا گفت که حدود ۴۵ روز از بازداشت نرگس سادات توسط افراد طالبان می‌گذرد، اما تا کنون از سرنوشت او هیچ خبری نیست.

به گفتۀ مبارز، طالبان زمانی این زن معترض را بازداشت کردند که او بیمار بود و برای درمان به شفاخانه می‌رفت. او اضافه کرد که گفته می‌شود سادات در حال حاضر در "ریاست ۴۰ ادارۀ استخبارات طالبان" قرار دارد و مسوولان این گروه از هرگونه ارایۀ معلومات به خانواده‌اش خودداری کرده اند.

مبارز افزود: "اگر معترضین ما به دسترس این‌ها [طالبان] قرار می‌گیرد و یا آن‌ها موفق می‌شوند که یکی از معترضین را بازداشت بکنند، بیشتر به همین منظور نگهداری می‌شوند که فامیل‌ها بیشتر سرگردان شوند و وحشت ایجاد کنند."

هم‌زمان با تسلط دوبارۀ طالبان بر افغانستان در اگست ۲۰۲۱ میلادی، روند بازداشت خودسرانۀ زنان معترض، مدافعان حقوق بشر، فعالان مدنی، استادان پوهنتون و خبرنگاران توسط طالبان در کابل و دیگر ولایات افغانستان افزایش یافته است.

برخی از زنان که پس از رهایی از زندان طالبان، مدعی شدند که در زندان‌ توسط طالبان مورد شکنجه و حتا لت و کوب قرار گرفته اند. ادعای که طالبان همواره آن را رد کردند.

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید امریکا: طالبان در ۲۰۲۲ مرتکب انواع مختلف نقض حقوق بشر شدند