نشست ملل متحد با نمایندگان جامعه مدنی و نهادهای حقوق زنان امروز برگزار می‌شود

معاون امور سیاسی و صلح ملل متحد گفته است که شمولیت معنادار زنان در روندهای سیاسی و صلح، برای این سازمان یک اصل است.

استیفن دوجاریک، سخنگوی منشی عمومی ملل متحد می‌گوید که روزمیری دی‌کارلو، معاون امور سیاسی و صلح این سازمان و فرستادگان ویژه کشورها در امور افغانستان با نمایندگان جامعه مدنی افغانستان از جمله گروه‌های زنان و سازمان‌های حقوق بشر امروز سه شنبه دوم جولای (۱۲ سرطان) در دوحه دیدار و گفتگو می‌کنند.

نشست سوم دوحه دیروز پایان یافت و در آن نمایندگان زنان و جامعۀ مدنی افغانستان حضور نداشتند و این امر سبب انتقادات شدید از ملل متحد شد.

شماری از فعالان حقوق زن، به شمول حبیبه سرابی، والی پیشین بامیان، زبیده اکبر و نبیله مصلح، معین پیشین وزارت امور زنان، نشست امروزی را تحریم کرده اند.

دی‌کارلو روز گذشته در واکنش به این انتقادات گفت: "من از انتقادات مطرح شده کاملاً آگاهی دارم و آن را درک می‌کنم و می‌خواهم بر چند موضوع تاکید کنم... برای ملل متحد شمولیت معنادار زنان در روندهای سیاسی و صلح، اصل است. من این موضوع را در تمامی جلسات مان با مقامات کنونی (طالبان) مطرح کردم و فردا بحث‌های متمرکزی با زنان افغان و جامعۀ مدنی خواهیم داشت."

این مقام ملل متحد افزود که این بحث‌ها بخشی از همین روند است و زنان افغان با وجود آن که در میز مذاکره با طالبان حضور نداشتند، صدای شان شنیده شد.

در این حال، شماری از زنان معترض در کابل گفته اند که هیچ سازمانی حق معامله بر سرنوشت زنان و مردم افغانستان را ندارد.

حلیمه پژواک، فعال حقوق زن و رییس شبکه زنان جمهوری‌خواه افغانستان با فرستادن پیامی به خبرنگاران گفت که ملل متحد باید به عنوان یک نهاد پاسدار حقوق بشر از رویکرد کنونی خود مبنی بر تعامل با گروه "جنایتکار" طالب دست بردارد.

پژواک افزود: "مشروعیت دادن به یک گروه تروریستی کدام توجیهی ندارد و ما به شدت از سازمان ملل متحد آزرده استیم، انتظار داشتیم که در کنار زنان و مردم افغانستان بایستد و یک نسخۀ اساسی و بنیادی برای افغانستان معماری نماید."

اما ملل متحد گفته است که نشست دوحه به هدف مشروعیت بخشیدن به گروه طالبان نبود.

این در حالی است که روزمیری دی‌کارلو، معاون منشی عمومی ملل متحد در امور سیاسی و صلح، در پایان نشست سوم دوحه گفت که این روند ادامه دارد.

دی‌کارلو افزود: "این ارزیابی خواهان روند بیشتر سازنده با شرایط و توقعات واضح برای همه جوانب بود. بدین ملحوظ، ما یک رویکرد اصولی مرحله به مرحله را با درک واضح از نتایج و تعهدات برای همه جوانب، پی‌گیری می‌کنیم. ما هنوز هم در آغاز این روند قرار داریم."

او اضافه کرد که نگرانی عمدۀ وی و نمایندگان ویژۀ کشورها برای افغانستان، محدودیت‌های جاری بر دختران و زنان افغان بود، زیرا این کشور نمی‌تواند با محروم کردن ۵۰ در صد نفوس‌اش در جامعۀ جهانی مدغم شود یا از رهگذر اقتصاد و اجتماعی رشد کند.

با این حال، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان که ریاست هیات این گروه را در نشست دوحه به دوش داشت، مساله حقوق بشر و حقوق زنان را موضوع داخلی خواند و گفت که تلاش می‌کنند تا برای این معضل در داخل افغانستان راه حل جستجو شود.