روز جهانی محیط زیست؛ ملل متحد از تاثیر تغییرات اقلیمی بر افغانستان هشدار داد

هم‌زمان با پنجم جون، روز جهانی محیط زیست، روزا اوتنبایووا، نماینده خاص منشی عمومی سازمان ملل متحد در افغانستان و رییس یوناما می‌گوید که محیط زیست زیبا و خاص افغانستان در خطر است.

اوتنبایووا امروز چهارشنبه با نشر پیام ویدیویی در ایکس به سیلاب‌های مدهش اخیر در افغانستان اشاره کرد و گفت که این رویداد طبیعی همه چیز به شمول منازل مسکونی، زیربناها، مواشی، زمین‌های زراعتی را از بین برد و کم از کم ۲۰هزار نفر در نتیجه این سیلاب‌ها بی‌خانمان شدند.

رییس یوناما افزود که ملل متحد و شرکایش در افغانستان تا اکنون برای ده‌هزار سیلاب‌زده در بخش غذا و زراعت و به ۲۵۰۰ نفر دیگر در بخش سرپناه، ظروف پخت و پز و بهداشت کمک کرده اند.

اوتنبایووا گفت: "این فاجعه یک بار دیگر آسیب‌پذیری کشور [افغانستان] را در برابر تغییرات اقلیمی به عنوان یکی از آسیب‌پذیرترین کشورهای جهان نشان داده و ما را نسبت به نیازها و اقدامات پیشگیرانه هشدار می‌دهد."

به گفتۀ وی، افغانستان به دلیل چندین دهه جنگ و عدم پیشرفت شاهد تخریب محیط زیست بوده است که منجر به تشدید آسیب‌پذیری این کشور می‌شود.

روز جهانی محیط زیست در سال روان بر "احیای زمین، بیابان‌زدایی و مقاومت در برابر خشکسالی" متمرکز است. ملل متحد معتقد است که احیای زمین می‌تواند تخریب تدریجی زمین، خشکسالی و بیابان‌زایی را معکوس کند.

این مقام ملل متحد در افغانستان تاکید کرد که مدیریت بهتر منابع طبیعی، به معنای سازگاری با تاثیرات اقلیم غیرقابل پیش‌بینی و آغاز برعکس‌کردن خسارات استفاده بیش از حد و تخریب به طبیعت است.

اوتنبایووا خواستار سازگاری فوری، مدیریت بهتر منابع، و احیای ایکوسیستم شد. او گفت: "ما به جوامع برای احیای جنگل‌ها، بهبود مدیریت منابع، گسترش زراعت پایدار و سرمایه‌گذاری بر زیربناها در سراسر افغانستان کمک می‌کنیم."

او گفت که سال گذشته ملل متحد ۱.۶ میلیون نهال در سراسر افغانستان غرس و ۱۷۸هزار هکتار زمین را بازسازی کرده است.

رییس یوناما افزود: "ما از افغانستان و محیط زیست بی‌مانند و زیبای آن در سراسر جهان در سطح بین‌الملل حمایت می‌کنیم و می‌خواهیم مطمین شویم که از افغانستان به عنوان قربانی تغییرات اقلیمی در سطح بین‌المللی یاد شود."

در همین حال، حافظ عزیزالرحمن، رییس اداره ملی حفاظت محیط زیست حکومت طالبان در مراسم تجلیل از روز جهانی محیط زیست، همکاری جامعه جهانی با افغانستان را در بخش تغییرات اقلیمی حق افغان‌ها بیان کرد.

او گفت که افغانستان اگرچه هیچ نقشی در تغییرات اقلیمی ندارد، بیشتر در معرض تهدیدهای تغییرات اقلیمی قرار گرفته است.

رییس اداره ملی حفاظت از محیط زیست حکومت طالبان گفت که در زمینۀ مبارزه با خطرات تغییرات اقلیمی، پروژه‌هایی که در افغانستان متوقف شده، به زودی از سرگرفته شود.

در همین حال، زین‌العابدین عابد، معین مسلکی این داره، تغییرات اقلیمی را یک مساله بشری خواند و تاکید کرد که نباید با این مساله از رهگذر سیاسی برخورد شود. او نیز خواستار همکاری جامعه جهانی در بخش مبارزه با تغییرات اقلیمی شد.

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، افغانستان در میان ده کشور جهان قرار دارد که تحت تاثیر شدید تغییرات اقلیمی قرار دارد.