سه پیلوت اردوی پیشین افغانستان در سانحۀ هوایی در امریکا جان باختند

عکس آرشیف، طیارۀ نظامی اردوی پیشین افغانستان

مقام‌های پولیس ناحیۀ پولک در ایالت اوریگن ایالات متحده گفته اند که سه پیلوت افغان در اثر سقوط یک طیارۀ کوچک در آن ایالت جان باخته اند.

بر اساس بیانیۀ پولیس، در هنگام بروز این سانحه که شام یکشنبه به وقوع پیوست، یکی از این پیلوت‌های افغان طیاره را اداره می‌کرد و دو پیلوت دیگر در چوکی‌های مسافران نشسته بودند.

مقام‌های پولیس گفته اند که سه قربانی این رویداد، محمد حسین موسوی، محمد بشیر صفدری و علی جان فردوسی نام داشتند و در سال ۲۰۲۲ به این ایالت مسکن گزین شده بودند.

جبهۀ آزادی افغانستان که اعضای آن عمدتاً متشکل از نظامیان پیشین افغانستان است، از کشته شدن این سه پیلوت افغان ابراز تاسف کرده و گفته است که آنان پیلوت‌های نظامی اردوی حکومت پیشین افغانستان بودند.

تحقیقات ابتدایی پولیس نشان داده است که این طیاره در حالیکه در هوای غبارآلود از میدان هوایی اندپندنس در ایالت اوریگن پرواز کرده بود، با لین‌های برق تصادم کرده است، با اینحال دلیل قطعی این سانحه تا هنوز مشخص نشده است.

ادارۀ هوانوردی فدرال ایالات متحده و ادارۀ ملی مصوونیت ترانسپورت ایالات متحده هم اکنون سرگرم تحقیقات بیشتر در مورد این سانحه اند.

بر اساس گزارش رسانه‌های امریکایی، این سه پیلوت نظامی اردوی پیشین افغانستان، سرگرم فراگیری آموزش‌های پیلوتی بودند تا جواز پرواز را در ایالات متحده به دست بیاورند.

در اواسط اگست ۲۰۲۱، زمانیکه طالبان قدرت را در افغانستان در دست گرفتند، صدها پیلوت و منسوب قوای هوایی افغانستان و خانواده‌های شان با طیاره‌های نظامی به تاجیکستان و اوزبیکستان فرار کردند.

اکثر این پیلوت‌ها، به شمول پیلوت‌های زن، که از سوی نظامیان امریکایی آموزش دیده بودند، پس از پشت سر گذاشتند جنجال‌های فراوان در تاجیکستان و اوزبیکستان، سر انجام در سال ۲۰۲۲ به ایالات متحدۀ امریکا منتقل شدند.

با آنکه هراس از انتقامجویی طالبان، پیلوت‌های اردوی پیشین افغانستان را واداشت که از آن کشور فرار کنند، طالبان از آنان خواسته اند که به افغانستان برگشته و به کار و فعالیت حرفه‌ای شان ادامه دهند.

وزارت دفاع حکومت پیشین افغانستان شمار قوای هوایی آن کشور را حدود ۷۰۰۰ نفر خوانده بود که بیشتر آنان در کشورهای خارجی به ویژه ایالات متحده، جمهوری چک و بریتانیا آموزش دیده بودند. شمار معدود پیلوت‌های زن و ده‌ها منسوب زن در صفوف قوای هوایی حکومت پیشین افغانستان ایفای وظیفه می‌کردند.

اکنون مشخص نیست که طالبان چه تعداد هلیکوپتر و طیاره‌های جنگی و انتقالاتی نظامی قوای هوایی پیشین افغانستان را در اختیار دارند و چه تعداد پیلوت نظامی هم اکنون در صفوف طالبان ایفای وظیفه می‌کنند.