گذرگاه تورخم به روی تردد مسافران به طور موقت بسته شد

Torkham gate

مقامات مرزی پاکستان و طالبان می‌گویند که مسافران و بیمارانی که از طریق گذرگاه تورخم به پاکستان و افغانستان تردد می‌کنند، تا سه روز از رفت و آمد از طریق این مسیر خودداری کنند.

یکی از مقامات تورخم که نخواست نامش فاش شود، به صدای امریکا گفت که این دروازه از جمعه تا یکشنبه به روی تردد عابران بسته خواهد بود، زیرا اداره مدیریت مرزی به ساختمان جدید خود نقل مکان می‌کنند.

سفارت افغانستان در اسلام‌آباد که تحت ادارۀ طالبان است، نیز روز پنجشنبه ۱۶ می با نشر اعلامیه‌ای از مسافران خواست که در این سه روز از طریق گذرگاه تورخم سفر نکنند.

در اعلامیه آمده است که بر اساس اطلاعیه وزارت خارجۀ پاکستان دروازه تورخم از ۱۷ می تا ۱۹ می به دلیل نقل مکان دفاتر به ساختمان جدید تنها به روی مسافران به گونۀ موقت مسدود می‌شود، اما این گذرگاه به روی ترانزیت به شکل معمول باز خواهد بود.

در همین حال، ریاست اطلاعات و فرهنگ طالبان در ننگرهار نیز با نشر اعلامیه‌ای به شمول بیماران از مردم خواسته است که در این سه روز از تورخم تردد نکنند.

اما بیمارانی که عازم پاکستان اند، در تورخم می‌گویند که این گذرگاه باید برای بیماران سرطانی و قلبی باز گذاشته شود.

فضل‌محمد حق‌مل، به صدای امریکا گفت که پدرش بیماری قلبی دارد و برای معاینه در پشاور وقت داکتر گرفته بود، اما زمانی که روز جمعه به تورخم رسید، برای شان گفته شد که این مسیر تا روز دوشنبه بسته خواهد ماند.

او گفت: "اکنون خیلی پریشان استیم که با بیمار خود چه کنیم، دوباره به ننگرهار هم برده نمی‌توانیم".

سید محمد حبیبی، از کابل در گفتگو با صدای امریکا مشکل مشابه را بیان کرد و گفت که مادرش او را نزد داکتر معده در پشاور می‌برد، اما وقتی روز جمعه به دروازه تورخم آمدند، متوجه شدند که این گذرگاه سه روز بسته است.

او گفت: "به همین دلیل بسیار نگران شدند، این سه شب را چگونه اینجا بگذرانیم؟ زمانی که به ساختمان دیگری نقل مکان می‌کردند عده‌ای را داخل ساختمان می‌گذاشتند و فقط به بیماران اجازه می‌دادند، چون توقف بیماران با مرگ مواجه شدن است".

حبیبی تاکید کرد که لازم است تا دو کشور همسایه به فکر مشکلات مردم خود باشند و برای شان سهولت ایجاد کنند.

دروازه تورخم بین افغانستان و پاکستان هر از گاهی به روی مردم و گاهی نیز به روی تجارت و ترانزیت بسته شده است و مردم دو طرف بارها از دو کشور خواسته اند که برای شان سهولت ایجاد کنند، جون از یک طرف قومی و خویشی دارند و از سوی دیگر بیماران شان را به پشاور برای معالجه می‌فرستند.

مقامات پاکستانی می‌گویند که روزانه تا ده‌هزار نفر از طریق گذرگاه تورخم به افغانستان و پاکستان تردد می‌کنند.