ملل متحد: از هر پنج افغان دو نفر غذای کافی برای خوردن ندارند

سازمان غذا و زراعت ملل متحد در گزارشی در مورد نیاز روزافزون به مواد غذایی در افغانستان گفته است که از هر پنج نفر در این کشور دو نفر به دلیل تغییرات ناگهانی اقلیمی، سیاسی و اقتصادی از امنیت غذایی برخوردار نیستند.

در این گزارش که در تویتر دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد (اوچا) روز دوشنبه ۲۴ جولای (دوم اسد) نشر شده، گفته شده است که خشکسالی شدید و گسترده و زمستان سخت زندگی دهقانان را تحت تاثیر قرار داده و هزینه محصولات را افزایش داده است.

در این گزارش آمده است: "در حالی که ۸۰ درصد خانواده‌ها برای تامین غذا و درآمد به زراعت وابسته استند، فراهم‌کردن حمایت‌های بشردوستانه برای امرار معاش اهمیت فزاینده‌ای دارد."

سازمان غذا و زراعت ملل متحد گفته است که در سال ۲۰۲۲ میلادی، کمک‌های موسسات امدادرسان برای حفاظت از معیشت روستایی، به خانواده‌های افغان زمینه را مساعد کرده تا با فراهم‌کردن مکانی در بازار محلی برای عرضه محصولات شان درآمد کسب کنند.

این اداره ملل متحد همچنان گفته است که برای کمک‌رسانی به هشت میلیون نفر در افغانستان در سال ۲۰۲۳، این اداره به ۲۵۲.۴ میلیون دالر نیاز دارد.

سازمان غذا و زراعت ملل متحد در حالی از نیاز به ۲۵۰میلیون دالر را برای ادامه برنامه‌های در افغانستان یادآوری کرده است که برخی دیگر از ادارات ملل متحد به دلیل کاهش کمک‌های جامعهٔ بین المللی برنامه‌های خود را تغییر داده و کمک‌های شان را به افغان‌های نیازمند به شدت کاهش داده اند.

پیش از این، شاو وی لی، رییس برنامهٔ جهانی غذا در افغانستان، گفته است که در حال حاضر ۱۵ میلیون نفر در افغانستان با گرسنگی شدید روبرو استند و این اداره تنها می‌تواند به پنج میلیون آنها مواد غذایی کمک کند.

او با بیان اینکه "خیلی نگران فصل زمستان" می‌باشد، گفته است که برنامه جهانی غذا برای ادامه کمک‌ها در فصل زمستان با کمبود یک میلیارد دالری مواجه است و پس از ماه اکتوبر بودجه‌ای برای کمک‌رسانی ندارد.

ملل متحد با نگرانی گفته است که کمبود بودجه در روند کمک‌رسانی در بخش‌های مختلف از جمله بهداشت، تغذیه، آموزش و آب آشامیدنی صحی، میلیون‌ها نیازمند را در افغانستان متاثر کرده است.

دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد هشدار داده است که اگر بودجه جدید دریافت نشود، تا پایان اکتوبر امسال کمک‌های غذایی اضطراری به صفر خواهد رسید.

بر اساس گزارش اوچا، تا جون سال جاری، تنها نه درصد از ۴.۶ میلیارد دالر مورد نیاز برای طرح اولیه واکنش بشردوستانه افغانستان دریافت شده است، در حالی که ۹۰ درصد از مخارج در پنج ماه اول سال، یعنی تقریباً ۸۵۰ میلیون دالر، متکی به وجوه انتقالی از سال ۲۰۲۲ بوده است.