ملل متحد: تهدید حملات شاخهٔ خراسان داعش در خارج از افغانستان در حال افزایش است

رییس دفتر مبارزه با تروریزم سازمان ملل متحد روز پنجشنبه هشتم اگست (۱۸ اسد) هشدار داد که خطر حملات شاخه خراسان گروه دولت اسلامی (داعش) مستقر در افغانستان در خارج از آن کشور وجود دارد.

ولادیمیر ورونکوف با اشاره به این سازمان تروریستی گفت: "داعش-خراسان در شش ماه گذشته با استفاده از حمایت ازجمله افغان‌ها و اتباع [کشورهای] آسیای مرکزی در خارج، توانایی‌های مالی و لوژستیکی خود را بهبود بخشیده است"

او افزود: "این گروه همچنین تلاش‌های خود را برای جلب و جذب نیرو افزایش داده است."

ورونکوف که در یک نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره تهدید تروریزم سخنرانی می‌کرد گفت که فعالیت‌های گروه دولت اسلامی و دیگر گروه‌های تروریستی در افغانستان "هنوز هم یک نگرانی جدی" باقی مانده است.

ورونکوف گفت: "ما باید متحد شویم تا از تبدیل شدن دوباره افغانستان به یک مرکز تروریزم جلوگیری کنیم." او از همسایگان افغانستان خواست تا تهدید ناشی از داعش-خراسان را کنترول و از گسترش آن جلوگیری کنند.

انتونی گوتیرش، منشی عمومی ملل متحد، در گزارشی که به تاریخ ۳۱ جولای منتشر شد، گفت که تهدید ناشی از داعش و شاخه‌های آن "همچنان قوی باقی مانده، و این گروه و گروه‌های وابسته به آن باوجود تلاش‌های مداوم ضد تروریزم، به رشد و انعطاف پذیری خود ادامه داده اند."

در این گزارش آمده است که حملۀ مهلک این گروه در شهر کرمان در ایران در ماه جنوری و حملۀ ماه مارچ این گروه بر محل کنسرت در مسکو، نشان می‌دهد که هستهٔ مرکزی داعش "گفته می‌شود که عوامل خود را از افغانستان و کشورهای همسایه برای انجام حملات در خارج از کشور هدایت کرده است."

اما حکومت طالبان همواره ادعا کرده اند که نیروهای امنیتی آنان پایگاه‌های شاخهٔ خراسان داعش را در این کشور از بین برده و توانایی این گروه برای تهدید امنیت ملی و امنیت منطقه را کاهش داده اند.

رییس دفتر مبارزه با تروریزم سازمان ملل متحد همچنین هشدار داد که بخش‌هایی از افریقا همچنان به عنوان کانون فعالیت‌های داعش باقی مانده است که این امر بی‌ثباتی را ، به ویژه در غرب افریقا و ساحل تشدید می‌کند.

او افزود که شاخه‌های منطقه‌ای داعش در افریقا مناطق عملیاتی خود را گسترش و هماهنگ کرده‌اند.

ورونکوف هشدار داد: "اگر این گروه‌ها نفوذ خود را در کشورهای ساحلی شمالی گسترش دهند، قلمرو وسیعی از مالی تا شمال نایجریا می‌تواند تحت کنترول موثر آنها قرار گیرد."

او گفت که آنها همچنین تهدیدی در شرق جمهوری دموکراتیک کانگو، شمال موزامبیق و سومالیا هستند.

ورونکوف افزود: "تهدید شاخهٔ خراسان داعش منجر به افزایش سطح تهدید در اروپا شده است. این گروه بزرگترین تهدید تروریستی خارجی برای این قاره محسوب می شود."

در تازه‌ترین مورد، مقام‌های اتریش گفتند که دو مظنون افراط‌ گرا را، روز چهارشنبه هفتم اگست (۱۷ اسد) دستگیر کردند که گفته می‌شود هر دو با گروه داعش بیعت کرده اند.

به نظر می‌رسد که یکی از آنان در حال برنامه‌‌ریزی برای حملۀ احتمالی به مراسمی مانند کنسرت تیلور سویفت، هنرمند مشهور امریکایی در ویانا، پایتخت اتریش، بود.

به دنبال دستگیری دو مظنون وابسته به گروه داعش در اتریش، کنسرت‌های تیلور سویفت در ویانا لغو شد.

در تهیه این مطلب از گزارش بخش انگلیسی صدای امریکا استفاده شده است.