ملل متحد و بانک انکشاف اسلامی سه موافقتنامه را برای کمک به نیازمندان افغان امضا کردند

کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان می‌گوید که در واکنش به بحران عمیق بشری در افغانستان، این اداره ملل متحد و بانک انکشاف اسلامی - به عنوان متولی صندوق امانتی بشردوستانه افغانستان - سه موافقتنامه مهم را امضا کردند.

بر اساس اعلامیۀ کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان که روز پنجشنبه چهارم جنوری (۱۴ جدی) نشر شد، هدف این موافقتنامه‌ها، حمایت از آموزش، مراقبت‌های صحی و فرصت‌های معیشتی در افغانستان است.

این موافقتنامه‌ها در مقر بانک انکشاف اسلامی در جده، پایتخت عربستان سعودی، میان انجنیر جمال الساعتی، مشاور ویژه رییس بانک انکشاف اسلامی و خالد خلیفه، مشاور ارشد کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان امضا شده است.

اعلامیه گفته است: "از طریق این موافقتنامه‌ها، کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان چندین پروژه را برای حمایت از برنامه‌های آموزشی اجرا خواهد کرد، مانند ساخت ۱۶ مکتب یکپارچه برای پسران و دختران، و ایجاد اطلاعات و نقاط پرس و جو برای افزایش و تضمین دسترسی به آموزش برای بیش از ۳۰هزار کودک که در سن مکتب قرار دارند".

علاوه بر این، ایجاد هشت مرکز مراقبت‌های بهداشتی بخشی دیگر از این موافقتنامه‌ها است که که بیش از نیم میلیون نفر از جوامع عودت‌کننده، آواره و میزبان از خدمات آنها بهره‌مند می‌شوند و شبکه خدمات مراقبت‌های بهداشتی از این طریق در بیش از ۳۴ منطقه بهبود و گسترش خواهد یافت.

بر اساس اعلامیه، این موافقتنامه‌ها همچنین اجرای برنامه‌هایی را برای افزایش مهارت‌های حرفه‌ای و تسهیل فرصت‌های معیشتی از طریق صنایع دستی سنتی مانند زنبورداری و پشم‌ریسی برای افغان‌ها امکان‌پذیر می‌سازد.

خالد خلیفه، مشاور ارشد کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان در مراسم امضای این توافقنامه‌ها، گفته است که درگیری‌های چند دهه در افغانستان تاثیر مخربی بر تمام جنبه‌های زندگی مردم داشته و بیش از دو سوم جمعیت افغانستان را به کمک‌های فوری نیازمند کرده است.

او گفته است: "با این کمک سخاوتمندانه از صندوق توسعه پادشاهی عربستان سعودی، از طریق صندوق امانتی بشردوستانه افغانستان، کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان قادر خواهد بود خدمات حیاتی را در چندین بخش حیاتی از جمله بهداشت، آموزش و معیشت ارایه دهد. ما از پادشاهی عربستان سعودی و صندوق امانتی بشردوستانه افغانستان برای این حمایت بسیار مورد نیاز، سپاسگزاریم".

انجنیر محمد جمال الساعتی، مشاور ویژه رییس بانک انکشاف اسلامی گفت که امضای این سه موافقتنامه به ارزش ده‌ میلیون دالر یکی دیگر از نقاط عطف مهم سفر صندوق امانتی بشردوستانه افغانستان، به سوی هدف خود برای کمک و حمایت از اقشار آسیب‌پذیر در افغانستان، از طریق تدوین و تصویب پروژه‌های موثر است.

او افزود: "این موافقتنامه‌ها با کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان نشان‌دهنده تعهد ما برای کمک به جمعیت آسیب‌دیده افغانستان است".

این سه موافقتنامه در حالی برای بهبود نیازمندان افغان امضا شده است که به گفتۀ ملل بحران بشردوستانه در افغانستان به دلیل ترکیبی از درگیری‌ها، رویدادهای طبیعی، شوک‌های اقلیمی و رکود اقتصادی اخیر در حال بدتر شدن است.

علاوه بر این، ملل متحد گفته است که با توجه به موانع برابری و مشارکت زنان در اجتماع و عودت‌ مهاجران افغان از پاکستان و ایران، نیازمندی‌های بشری در افغانستان در سال ۲۰۲۴ همچنان در سطح بالا باقی خواهد ماند.

ملل متحد پیش‌بینی می‌کند که در سال ۲۰۲۴، حدود ۲۳.۷ میلیون نفر [بیش از نیمی از جمعیت افغانستان] به کمک‌های بشری نیاز خواهند داشت و برای ارایه کمک‌های بشری به این نیازمندان ۳.۰۶ میلیارد دالر نیاز است.