سران ناتو بر اتخاذ موقف ثابت در برابر چین بحث می‌کنند

رهبران کشورهای حوزه هند و اقیانوس آرام با سرمنشی ناتو در نشست سال گذشتهٔ سران ناتو در مادرید

قرار است رهبران سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) در نشست هفتهٔ‌ آینده شان در ویلنیوس، پایتخت لتوانیا، در برابر چین موقف مشخص را اختیار کنند.

ینس استولتنبرگ، منشی عمومی ناتو، در اوایل سال جاری در توکیو، پایتخت جاپان، گفت که جنگ در اوکراین و تنش در تنگه تایوان از نظر جغرافیایی بعید است، اما از نظر جیوپولیتیک، این دو موضوع با هم مرتبط استند.

استولتنبرگ افزود:" اگر رییس جمهور پوتین در اوکراین برنده شود، این وضعیت پیامی را می فرستد که رژیم های استبدادی می توانند از طریق زور به اهداف خود دست یابند که بسیار خطرناک می باشد. بیجینگ این همه را از نزدیک دنبال می کند و از آن درس هایی را می آموزد که ممکن بر تصمیمات آینده آن کشور تاثیر گذار باشد."

او افزود که اگر شی جینپینگ،‌ رییس جمهور چین،‌ تصمیم بگیرد که بر تایوان حمله کند، این امر پای امریکا و ناتو را به جنگ می کشاند، احتمالی که متحدین باید برای آن برنامه ریزی کنند.

در نشست سران ناتو که سال گذشته در مادرید،‌ پایتخت اسپانیا، برگزار شد،‌بر اساس پیش بینی استراتژیک این پیمان، چین به عنوان عامل چالش‌های سیستماتیک برای امنیت کشورهای اروپایی اعلام شد.

این پیمان امسال در اجلاس ویلنیوس که به تاریخ ۱۱ و ۱۲ جولای برگزار می‌شود، نیاز دارد تا این نظریه را به اقدامات عملی تفسیر کند.

فراتر از موضوع تایوان و تردد آزادنهٔ کشتی‌ها ، ناتو نگران نفوذ رو به افزایش بیجینگ بر زیرساخت های حیاتی اروپا مانند شبکه انترنت سریع ۵-جی و فعالیت های نفوذی آن است.

انکا آگاچی، تحلیلگر نهاد تحقیقی شورای اتلانتیک، در مورد به صدای امریکا گفت: "بر علاوه فعالیت های سایبری... و به طور کلی، نفوذ سیاسی چین در اروپا البته یک نگرانی رو به افزایش می باشد."

همکاری کشورهای حوزه هند و اقیانوس آرام با ناتو

آسترالیا، جاپان، نیوزیلند و کوریای جنوبی که شرکای این پیمان در حوزه هند و اقیانوس آرام می باشند، سال گذشته در نشست ناتو حضور داشتند و امسال هم در نشست ویلنیوس شرکت می کنند.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی امریکا، در مورد اهمیت اشتراک این کشورها به صدای امریکا گفت:" کشورهای هند و اقیانوس آرام تجربه منحصر به خود را در تعامل با جمهوری خلق چین دارند و می‌توانند برخی از دیدگاه های ارزشمند خود را در این نشست شریک سازند."

در حالی که کشورهای عضو ناتو به این موافق استند که چالش چین واقعی است، اما پیرامون چگونگی رسیدگی به آن، تفاوت نظر‌ها میان این کشورها وجود دارد.

این امر سبب شده تا رویکرد منسجم در برابر تهدید چین را با موانع مواجه کند، زیرا بسیاری از کشورهای اروپایی به شدت به سرمایه گذاری و تجارت چین متکی اند.

بر اساس معلومات اتحادیه اروپا، چین تقریبا ۱۰ درصد از صادرات و نزدیک به ۲۰ درصد واردات کشورهای اروپایی را تشکیل می‌دهد.