ملل متحد: از هر چهار افغان یکی آن در گرسنگی به سر می‌برد

به گفتۀ ملل متحد، برنامۀ جهانی غذا اکنون به هزاران زن در سراسر افغانستان که آنان یگانه نان‌آور خانوادۀ خود هستند، کمک می‌کند تا آنان مهارت‌های جدیدی را یاد بگیرند و از این طریق درآمدی به دست بیاورند.

برنامۀ جهانی غذا بار دیگر از تشدید بحران بشری در افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته است که به دلیل چندین دهه جنگ و بحران اقلیمی، از هر چهار افغان، یکی آن با گرسنگی دست و پنجه نرم می‌کند.

این ادارۀ سازمان ملل متحد ناوقت روز سه‌شنبه اول اکتوبر (۱۰ میزان) در پیامی در شبکۀ اجتماعی ایکس نگاشته است که در حال حاضر، ۱۲ میلیون نفر در افغانستان به کمک‌های فوری نیاز دارند.

برنامه جهانی غذا با ابراز نگرانی گفته است که با کاهش بودجه، کمک‌ها برای نجات جان میلیون‌ها نفر در افغانستان نیز قطع شده و آنان با مشکلات فراوان روبرو شده‌اند.

ملل متحد همچنان با اشاره به خانه‌نشین شدن هزاران کارمند زن توسط طالبان گفته است که در حال حاضر زنان در افغانستان، هیچ فرصتی برای کسب درآمد ندارند.

به گفتۀ ملل متحد، برنامۀ جهانی غذا اکنون به هزاران زن در سراسر افغانستان که نان‌آور خانوادۀ خود هستند، کمک می‌کند تا آنان مهارت‌های جدیدی را یاد بگیرند و از این طریق درآمدی به دست بیاورند.

طالبان از زمانیکه بر افغانستان دوباره مسلط شده اند، کارمندان زن را، به استثنای برخی ادارات معدود، از رفتن به دفاتر دولتی منع کرده اند و این گروه در بیشتر از سه سال پسین، همواره محدودیت‌های جدیدی را بر زنان وضع کرده اند.

این در حالی است که در تازه‌ترین مورد، دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری سازمان ملل متحد (اوچا) از کاهش بودجه برای رسیدگی به نیازمندان در افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفت که کاهش این کمک‌ها، جان میلیون‌ها افغان را با خطر مواجه خواهد کرد.

اوچا به تاریخ ۲۶ سپتمبر (پنجم میزان) با نشر گزارشی گفت که در حال حاضر، ۲۳ میلیون نفر در افغانستان به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند و در حال حاضر این کشور با سطوح بلند ناامنی غذایی، افزایش موارد سوتعذیه، آلودگی گستردۀ مهمات انفجاری، شیوع بیماری‌های فصلی، حوادث طبیعی و اثرات تغییرات اقلیمی روبرو است.

بر بنیاد این گزارش، اکنون ۱۲.۴ میلیون نفر در افغانستان مصوونیت غذایی ندارند و از این میان ۲.۹ میلیون نفر سطح بلند گرسنگی را تجربه می‌کنند. به گفتۀ اوچا، با تشدید بحران بشری در این کشور، در حال حاضر، حدود ۶.۳ میلیون نفر در افغانستان بیجا شدۀ داخلی وجود دارد که آنان در شرایط بسیار خطرناک به سر می‌برند.

ملل متحد ابراز نگرانی کرده که ۳.۴ میلیون افغان در فاصلۀ یک کیلومتری مهمات منفلق‌ناشده باقی مانده از جنگ قرار دارند که در حال حاضر جان بسیاری آنان در خطر است.

پیش از این، ملل متحد گفته بود که با آنکه چهار ماه به پایان سال ۲۰۲۴ باقی مانده، جامعۀ جهانی تنها ۲۵ درصد از بودجه درخواستی را به هدف کمک به نیازمندان تامین کرده است.

به گفتۀ اوچا، با گذشت هر روز فقر و گرسنگی در میان مردم افغانستان گسترش یافته و ۸۰ درصد خانواده‌های افغان روزانه کمتر از یک دالر در ازای هر عضو خانواده درآمد دارند.

در سال ۲۰۲۳، برنامه جهانی غذا به دلیل کمبود بودجه شمار افراد نیازمند را که تحت پوشش قرار می‌داد، از ۱۵ میلیون به پنج میلیون کاهش داد.