قصر سفید از پیشرفت در مذاکرات آتش بس غزه خبر داد

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی قصر سفید

همزمان با ادامهٔ درگیری شدید در غزه، قصر سفید روز جمعه ۲۳ اگست (دوم سنبله) مذاکرات آتش‌بس غزه در قاهره را "سازنده" توصیف کرد و گفت که تمامی طرف ها، از جمله حماس باید برای اجرای توافق پیشنهادی با یکدیگر همکاری کنند.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی قصر سفید به خبرنگاران گفت که مذاکرات جهت دستیابی به آتش بس در غزه و آزادی گروگان ها روز جمعه در قاهره، پایتخت مصر جریان داشت و پیشرفت های در زمینه حاصل شده است.

اوایل روز جمعه، دفتر بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل نیز اعلام کرد که هیاتی از اسراییل برای ادامه تلاش‌ها جهت توافق روی آتش‌بس به قاهره رفته است.

این مذاکرات روز پنجشنبه اول سنبله با حضور ویلیم برنز، رییس ادارهٔ استخبارات ایالات متحده و برت مک گورک، نمایندهٔ امریکا در امور شرق میانه با نماینده‌هایی از اسراییل، مصر و قطر آغاز شد. اما حماس در این مذاکرات حضور ندارد.

اوایل این هفته، حماس اعلام کرد که به دلیل مطالبات اضافی از طرف اسراییل در توافق موسوم به "توافق پل" که هفته گذشته توسط میانجیگران به دست آمده بود، در مذاکرات این هفته شرکت نخواهد کرد.

کربی روز جمعه اظهار داشت که باوجود اعتراضات، حماس باید در این مذاکرات شرکت کند.

او گفت: "ما در قاهره هستیم. آنها در قاهره هستند. ما به حضور حماس نیاز داریم و باید به جزییات دقیق این توافق بپردازیم." او همچنین اشاره کرد که مذاکرات تا آخر هفته ادامه خواهد داشت.

کربی همچنان گفت که ایالات متحده معتقد است که ایران هنوز هم به دلیل کشته شدن اسماعیل هنیه، رییس سیاسی گروه حماس در تهران که به اسراییل نسبت داده شده، آمادهٔ حملهٔ انتقام جویانه به اسراییل است. اسراییل این اتهام را تایید یا رد نکرده است.

سخنگوی شورای امنیت ملی به خبرنگاران گفت که ایالات متحده همچنان ایران را تحت نظر دارد و "هیچ چیزی را مسلم فرض نمی‌کند."

دور قبلی مذاکرات میانجی‌گران صلح غزه پنجشنبه و جمعه هفته گذشته بدون دستیابی به نتیجه‌ای ملموس در دوحه، پایتخت قطر، برگزار شده بود.

جنگ در غزه پس از آن آغاز شد که گروه حماس به تاریخ هفتم اکتوبر سال گذشته بر جنوب اسراییل حمله کرد و به گفته مقامات اسراییلی، تندروان حماس در آن حمله کم و بیش ۱۲۰۰ نفر را کشتند و نزدیک به ۲۵۰ نفر را گروگان گرفتند.

این حمله سبب شد که اسراییل در یک اقدام تلافی‌جویانه، عملیات گسترده را در نوار غزه آغاز کند. این عملیات نظامی در کنار تلفات سنگین، بخش اعظم نوار غزه را به خاک یکسان کرده است.

وزارت صحت غزه که تحت کنترول گروه حماس است، گفته است که تعداد کشته شدگان درگیری به بیش از ۴۰ هزار نفر و آمار زخمی شدگان به بیش از ۹۲ هزار نفر رسیده است.