زنان و دختران افغان بهای سنگین حاکمیت دوساله طالبان را پرداخته اند – فعالان

پس از دو سال حکومت طالبان بر افغانستان، آنان به عنوان حاکمان افغانستان قدرت خود را تحکیم کرده و هم اکنون به گفتهٔ تحلیلگران، با مخالفت چشمگیری که بتواند حکومت شانرا سرنگون کند، مواجه نیستند. اما محدودیت‌های روز افزون آنان زندگی دختران و زنان افغان را با مشکلات مواجه کرده است.

در اقدام اخیر طالبان، سالون های زیبایی یا آرایشگاه ها بسته شد، تصمیمی که بر ۶۰ هزار کارآفرین زن تاثیر گذاشت و زمینه را برای کار زنان در بیرون از منزل بیشتر محدود کرد.

هیدر بار، مسوول بخش زنان در دیدبان حقوق بشر، می‌گوید که زندگی زنان در دو سال گذشته در افغانستان کاملاً تغییر کرده است.

وی به خبرگزاری اسوشتد پرس گفت: "این اتفاق بد همچنان ادامه دارد. ما هر هفته شاهد پالیسی های جدید طالبان که حقوق زنان را نقض می‌کند، هستیم که یکی از آن‌ها مسدود شدن سالون‌های زیبایی در سراسر کشور بود."

معلمان زن در افغانستان اکنون نگران اند که آیندهٔ زنان و دختران بدون تعلیم و آموزش تحت حاکمیت طالبان چه خواهد بود.

رویا امیری، معلم در ولایت هرات، می‌گوید که وقتی یک دختر درس نه خواند، داکتر انجنیر، گزارشگر و یا معلم شده نمی‌تواند و آینده وی خوب نخواهد بود.

مهناز رسولی، معلم دیگری در هرات، به خبرگزاری اسوشتد پرس گفته است که اگر وضعیت به همین منوال ادامه یابد، آیندهٔ افغانستان تاریک بوده و نیمی از جامعه فلج خواهد شد.

کارشناسان بین المللی نیز نسبت به آینده زنان و حقوق آنان زیر حاکمیت طالبان خوش بین نیستند.

ویدا مهران، استاد دانشگاه اکستر در انگلستان، گفت: "در واقع طالبان کاری انجام نداده‌ اند که نشان دهند، مایل به تغییر هستند و می‌خواهند سیاست‌های خود را تغییر دهند. یگانه کاری که انجام داده اند، محدودیت‌های بیشتری بر زنان وضع کرده اند و ما شاهد ممنوعیت‌های بیشتر و بیشتری هستیم."

در این حال عبدالجبار، مشاور وزارت تحصیلات عالی طالبان، گفته است که آنها منتظر هستند تا هبت الله آخندزاده، رهبر طالبان، دستور بازگشایی مکاتب و دانشگاه ها برای دختران را صادر کند.

این مقام حکومت طالبان به اسوشتد پرس گفت: "امروز یا فردا ممکن اجازه داده خواهد شد. اگر خداوند خواسته باشد موسسات تحصیلات دینی، ابتدایی و عالی باز خواهد شد. علت تعطیلی فقط اطاعت از امر امیر المومنین می‌باشد. فقط منتظر امر امیر المومنین استیم در غیر آن همه چیز آماده است."

این درحالی است که کشور های خارجی، گروه های حامی حقوق بشر و نهادهای بین المللی این محدودیت ها را محکوم کرده اند. سازمان ملل متحد گفته است که موضوع حقوق زنان همچنان مانع بزرگی برای به رسمیت شناخته شدن طالبان به عنوان یک حکومت قانونی در افغانستان است.