برنامه جهانی غذا: زنان بیشترین بهای کاهش کمک‌ها در افغانستان را می‌پردازند

برنامه جهانی غذا از توقف توزیع غذای مغذی به بیش از یک میلیون مادر و کودک در افغانستان خبر داده است.

برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد بار دیگر از کمبود بودجه برای برنامه‌های امدادرسانی به نیازمندان افغان اظهار نگرانی کرده و گفته است که بیشترین آسیب آنرا زنان متحمل خواهند شد.

این ادارۀ ملل متحد ناوقت یکشنبه ۲۵ اگست (چهارم سنبله) در ایکس نگاشته است که در افغانستان این زنان هستند که با گزینه‌های کوچک‌تر برای امرار معیشت، بار سنگین را متحمل می‌شوند.

برنامه جهانی غذا گفته است: "زنان بیشترین بهای کاهش کمک‌ها در افغانستان می پردازند. بیش از یک میلیون مادر و کودک به دلیل کمبود شدید بودجه دیگر از کمک تغذیه مستفید نمی‌شوند."

بر اساس معلومات برنامه جهانی غذا چهارمیلیون زن و کودک در افغانستان با سوتغذیه دست و پنجه نرم می‌کنند و در صورت فراهم‌نشدن بودجه امدادرسانی وضعیت بدتر و وخیم‌تر خواهد شد.

این تنها برنامه جهانی غذا نیست که از کمبود بودجه در افغانستان نگرانی دارد، بلکه در اواخر ماه جولای کمیشنری عالی ملل متحد نیز با نشر گزارشی گفته بود که برنامه‌های "مشارکت جامعه و توانمندسازی زنان، رفاه و نیازهای اولیه و خشونت بر اساس جنسیت" در معرض خطر بحران قرار گرفته و نیازمند بودجه فوری است.

این کمیشنری گفته بود که در مجموع برنامه‌های این نهاد برای سال ۲۰۲۴ به ۲۱۵.۹ میلیون دالر نیاز دارد اما تا اکنون ۹۴.۷ میلیون آن که ۴۴ درصد کل بودجه مورد نیاز را تشکیل می‌دهد، تامین یا تعهد شده است.

در گزارش این ادارۀ ملل متحد آمده است که زنان و دختران با تهدیدهای شدیدی از جمله خشونت مبتنی بر جنسیت و محدودیت حقوقی برای کار و تحصیل، از سوی طالبان روبرو اند.

کمیشنری عالی ملل متحد هشدار داده است که بدون بودجه اضافی، محیط حفاظتی برای زنان و دختران افغان بدتر می‌شود که افزایش خشونت مبتنی بر جنسیت و ازدواج زودهنگام و محدودیت دسترسی آنان به خدمات ضروری مانند مراقبت‌های صحی و آموزشی را به دنبال خواهد داشت.

شماری از نهادهای امدادرسان بین‌المللی نیز هشدار داده اند که افغانستان بدون "حمایت و مشارکت مداوم جامعه بین المللی" در خطر تبدیل‌شدن به یک "بحران فراموش‌شده" قرار خواهد گرفت.

بر اساس آمار برنامه پاسخگویی به نیازهای بشری ملل متحد در افغانستان، ۲۳.۷ میلیون نفر به کمک‌های بشری نیاز دارند که از این جمله ۵۲ درصد کودکان و ۲۵ درصد دیگر زنان هستند.

همچنان ملل متحد گفته است که عدم مصوونیت غذایی در افغانستان بیداد می‌کند، ۶.۳ میلیون نفر در داخل افغانستان آواره استند و بیکاری نیز در مقایسه با سال گذشته دو برابر شده است.

برخی نهادهای امدادرسان تاکید کرده اند که گرچه کمک‌های بشری راه نجاتی برای جوامع افغانستان بوده است، کاهش بودجه تاثیر نامطلوبی بر زندگی روزمره مردم دارد و کمبود بودجه برای برنامه‌های میان‌مدت و درازمدت تنها آسیب‌پذیری‌های اساسی را تشدید کرده و بر بار فعالیت‌های بشری می‌افزاید.

ملل متحد برای پاسخگویی به نیازهای بشری در سال روان میلادی ۳.۱ میلیارد دالر تقاضا کرده بود، اما تا ۱۳ اگست ۲۰۲۴ تنها ۲۵ درصد از بودجه درخواستی را به دست آورده است.