لینک های دسترسی

Breaking News

پولیس پاکستان معاون و دو عضو برجستهٔ حزب تحریک انصاف را باز داشت کرد


در حالی که حکومت پاکستان استقرار نیروهای اردو را در دو ایالت برای تامین صلح و امنیت تایید کرده است، پولیس این کشور، معاون حزب تحریک انصاف پاکستان و تعدادی از سران این حزب را بازداشت کرده است.

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که پولیس روز پنجشنبه ۱۱ می (۲۱ ثور) شاه محمود قریشی، وزیر خارجهٔ پیشین در حکومت عمران خان و معاون حزب تحریک انصاف پاکستان، اسد عمر و فواد چودری دو تن دیگر از مقامات عالی‌رتبهٔ این حزب را بازداشت کرد.

قریشی قبل از بازداشت توسط پلیس در یک پیام تویتر از هواداران حزب تحریک انصاف خواسته بود تا به اعتراضات مسالمت‌آمیز ادامه دهند.

پولیس اسلام‌آباد بازداشت تعدادی از مسوولان حزب تحریک انصاف از جمله قریشی را تایید کرده است.

همچنان پولیس اسلام‌آباد روز پنجشنبه اعلام کرد که نیروهای اردوی پاکستان وارد پایتخت این کشور شد.

دفتر شهباز شریف، صدر اعظم پاکستان با نشر اعلامیه‌ای گفت که استقرار اردو در دو ایالت از جمله شهر اسلام‌آباد پایتخت به منظور تحکیم صلح و امنیت تصویب شده است.

عمران خان، صدر اعظم پیشین پاکستان و رهبر حزب تحریک انصاف پاکستان، روز سه شنبه نهم می (۱۹ ثور) در حالی که به سمت محکمۀ عالی برای حضور در جلسه رسیدگی به ده‌ها دوسیه، از اتهامات تروریستی و فساد گرفته تا خیانت و سایر جرایم جنایی می‌رفت، بازداشت شد.

او روز چهارشنبه دهم می (۲۰ ثور) در یک محکمۀ ویژه در اسلام‌آباد حاضر شد. علی بخاری، وکیل مدافع، عمران خان به خبرگزاری فرانس‌پرس گفت که ادارۀ ملی احتساب (حسابرسی) درخواست کرده است که آقای خان به مدت هشت روز در زندان باشد و محکمه این درخواست را پذیرفت.

واکنش خلیلزاد

زلمی خلیلزاد، نماینده پیشین ویژه ایالات متحده امریکا در امور صلح در افغانستان، از تهدیدات جانی عمران خان، صدر اعظم پیشین پاکستان در بازداشت پولیس ابراز نگرانی کرد و گفت که مرگ وی وضعیت را در آن کشور بدتر خواهد کرد.

خلیلزاد ناوقت روز چهارشنبه دهم می (۲۰ ثور) در رشته تویت‌هایی گفت که صدر اعظم پیشین پاکستان نگرانی‌هایش را در مورد تهدیدات جانی خود روز چهارشنبه در محکمۀ ادارۀ ملی حسابرسی آن کشور با قاضی در میان گذاشته است.

به گفتۀ خلیلزاد کشته‌شدن احتمالی عمران خان به وخامت اوضاع در پاکستان منجر خواهد شد. او نگاشته است: "پاکستان با محکومیت، انزوا و حتا تحریم‌های بین المللی مواجه خواهد شد. تشکیلات پاکستان باید با اعلام تاریخ انتخابات به آشتی ملی، حاکمیت قانون و دموکراسی پایبند باشد".

این دپلومات امریکایی نوشته است که برای اینکه جان عمران خان به خطر نیفتد، باید آزاد شود و اقدامات لازم برای حفظ جان او انجام شود.

حوادث خشونت‌آمیز بین هواداران عمران خان و نیروهای امنیتی روز چهارشنبه دهم می (۲۰ ثور) به حدی شدید شد که حکومت مجبور شد برای سرکوبی شورش‌ها در برخی شهرها از جمله اسلام‌آباد اردو را مستقر کند.

وزارت داخله پاکستان نیز دستور تعلیق خدمات تلیفونی و محدودیت دسترسی به شبکه‌های اجتماعی از جمله یوتیوب، تویتر و فیسبوک را صادر کرده است.

همچنان مقامات پاکستان دستور تعطیلی مکاتب در سراسر این کشور را صادر کرده اند.

در این تظاهرات صدها افسر پولیس زخمی شدند و نزدیک به ۱۶۵۰ نفر در پنجاب که بزرگترین ایالت از نظر جمعیت است، بازداشت شدند. به گزارش خبرگزاری رویترز، حدود ۸۰ نفر از هواداران حزب عمران خان در ایالت بلوچستان بازداشت شده اند.

این خبرگزاری تاکنون از جان باختن پنج نفر در حوادث خشونت‌بار در شهرهای پاکستان خبر داده است.

اردوی پاکستان روز چهارشنبه هشدار داد که علیه کسانی که به اردو و نهادهای دولتی حمله می‌کنند، اقدام جدی خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG