لینک های دسترسی

Breaking News

یعقوب مجاهد: کسی که از افغانستان به نیت جهاد خارج برود، جنگ وی جهاد حساب نمی ‌شود


آرشیف
آرشیف

یعقوب مجاهد، سرپرست وزارت دفاع حکومت طالبان در سخنرانی به فرماندهان و منسوبین این وزارت گفته است که اگر کسی از افغانستان به نیت جهاد به خارج می‌رود، در حقیقت برای جنگ رفته است،‌ نه جهاد.

تلویزیون ملی تحت ادارۀ طالبان روز شنبه پنجم اگست (۱۴ اسد)‌ در رسانهٔ اجتماعی ایکس بخش‌های از سخنرانی یعقوب مجاهد را نشر کرده که در آن او از طالبان خواسته تا از بزرگان شان به حیث یک مسوولیت دینی اطاعت کنند.

وزیر دفاع طالبان در سخنرانی که صرف صدای آن نشر شده، گفته است: "اکنون دستور امیر (رهبر طالبان) است. اطاعت از آن واجب، فرض و لازم است. اگر کسی از افغانستان به نیت جهاد به خارج می‌رود، این جهاد وی، جهاد محسوب نمی‌شود. امیر مجاهدین را از جنگ منع کرد و هنوز هم آنان به طرف جنگ می‌روند، این جنگ، جنگ است، جهاد نیست."

او در سخنرانی‌اش در مورد توافقنامه صلح با ایالات متحده امریکا و برخی مسایل دیگر نیز صحبت کرد و از طالبان خواست که اقداماتی را انجام ندهند که به گفتۀ وی به "منافع ملی کشور" را آسیب برساند.

سرپرست وزارت دفاع حکومت طالبان در سخنرانی‌اش واضح نساخت که طالبان در کدام کشور یا کشورهایی در جنگ شرکت می‌کنند و یا برای جنگ به کدام کشور رفته اند.

اما مقامات پاکستانی اخیراً مدعی شده اند که افغان‌ها در برخی رویدادهای تروریستی در این کشور دست داشته اند.

مقامات پاکستانی مدعی شده اند که عاملان انتحاری که در ماه می سال جاری بر یک مرکز نظامی در شهر ژوب در بلوچستان حمله کردند، شهروندان افغانستان بودند.

حنا ربانی کهر، وزیر دولت در امور خارجۀ پاکستان به تاریخ دوم اگست (۱۱ اسد) در برنامه خبری "اسپات لایت" شبکۀ آج نیوز گفت که اسناد و مدارکی را به دولت طالبان تحویل داده است که بیانگر دست‌داشتن شهروندان افغانستان در حملات تروریستی در پاکستان است.

او گفت: "یک تبعه افغان با ویزۀ صحی به پاکستان آمده و مشخص شده که در تروریزم نقش دارد."

به تاریخ جولای (هشتم)، پس از کشته‌شدن ۵۴ نفر و زخمی شدن ۲۰۰ نفر دیگر در یک حمله انتحاری در باجور پاکستان، شهباز شریف صدر اعظم آن کشور اتهام وارد کرد که "شهروندان افغانستان" در پاکستان در حملات انتحاری دست دارند.

شریف در دیدار با قربانیان حمله انتحاری در باجور از حکومت طالبان در افغانستان خواست تا اقدامات بیشتری را برای جلوگیری از ورود افراط گرایان به خاک پاکستان اتخاذ کند.

گروه دولت اسلامی (داعش) مسوولیت آن حمله را به دوش گرفت.

در عین حال، بلاول بوتو زرداری، وزیر خارجه پاکستان تهدید کرده است که اگر حملات تروریستی علیه پاکستان از خاک افغانستان متوقف نشود، پاکستان این گزینه را دارد که دهشت‌افگنان را در داخل خاک افغانستان تعقیب کند و هدف قرار دهد.

به این اظهارات زرداری، به شمول عمران خان، صدراعظم پیشین پاکستان، حکومت طالبان واکنش نشان دادند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان روز پنجشنبه سوم اگست (۱۲ اسد) در پیام‌های ایکس به زبان‌های دری،‌ پشتو، عربی، اردو و انگلیسی این اتهامات مقام‌‌های پاکستانی را "بی‌اساس" خوانده و گفته است که طالبان به هیچ کسی اجازه نمی‌دهد که از خاک افغانستان بر ضد کشور دیگری استفاده کند.

مجاهد نگاشته است: "اگر در این مورد کدام تشویشی وجود دارد باید به صورت مستقیم با امارت اسلامی شریک ساخته شود، نه اینکه در رسانه‌ها ادعای بی‌فایده‌ای صورت گیرد و ذهنیت عامه را مغشوش سازد. به خاطریکه چنین ادعاها به نفع هر دو کشور و ملت نیست."

حکومت پاکستان بارها مدعی حضور شبه نظامیان تحریک طالبان پاکستانی در افغانستان و حمایت حکومت طالبان از این گروه شده و هیات‌هایی را برای گفتگو با طالبان به کابل فرستاده است.

گروه

XS
SM
MD
LG