لینک های دسترسی

Breaking News

عفو بین‌الملل: نصب هزاران کمره نقض حقوق اساسی و حریم خصوصی افغان‌ها است


سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید که نصب هزاران کمره امنیتی در سراسر افغانستان خطر ایجاد یک "دولت نظارت‌گر کامل" را به همراه دارد و حقوق اساسی شهروندان این کشور را در مکان‌های عمومی نقض می‌کند.

بر اساس پلان راهبردی چهارسالۀ وزارت داخله حکومت طالبان، ۶۲هزار کمره برای جلوگیری از حوادث جنایی و امنیتی، در کابل و در تمام نقاط مهم و مزدحم افغانستان چون میدان‌های هوایی، مرزها، گمرکات و سایر نقاط نصب شده است.

در واکنش به این اقدام وزارت داخلۀ حکومت طالبان، مت محمودی، محقق و مشاور سازمان عفو بین‌الملل در امور هوش مصنوعی و حقوق بشر گفت: "اجرای چنین معماری گسترده‌ای از نظارت جمعی تحت عنوان امنیت ملی، الگوی طالبان برای ادامه سیاست‌های ظالمانه شان که حقوق اساسی مردم در افغانستان – به ویژه زنان در مکان‌های عمومی – را نقض می‌کند، است".

محمودی ناوقت پنجشنبه ۳۱ اگست (نهم سنبله) در اعلامیه‌ای افزود که در صورت نصب، این ساختار نظارتی همچنین حقوق حریم خصوصی و آزادی تجمع و بیان را که از زمان به قدرت رسیدن طالبان مورد حمله بی‌سابقه‌ای قرار گرفته‌، از بین می‌برد و منجر به از بین رفتن حاکمیت قانون می‌شود.

عفو بین‌الملل گفته است که این سازمان قبلاً نحوه استفاده مقامات اسراییلی از فناوری تشخیص چهره برای حمایت از تداوم تسلط و ظلم بر فلسطینیان در سرزمین‌های اشغالی فلسطین را مستند کرده است.

در اعلامیه همچنان آمده است که این سازمان همچنین استفاده از هزاران کمره‌های مداربسته با قابلیت تشخیص چهره را در سراسر شهر نیویارک مستند کرده است که بسیاری از آنها در جوامع رنگین پوست استفاده می‌شدند و پولیس تبعیض نژادی را تقویت می‌کرد.

این سازمان گفته است که طالبان از زمان تسلط خود بر افغانستان، حقوق زنان و دختران را تضعیف کرده است و اندازه و شدت خشونت این گروه علیه زنان و دختران نیز ماه به ماه در حال افزایش است.

مریم معروف آروین، رییس جنبش شنبه‌های ارغوانی در کنار مساله امنیت، به این نظر است که طالبان با مشوره‌های که "معلمین شان برای شان می‌دهند" تلاش می‌کنند که زندگی مردم افغانستان در کنترول خودشان داشته باشند.

به گفتۀ آروین، طالبان تلاش می‌کنند که به نحوی از انحا شرایط دیکتاتورانه را طوری مدیریت کنند که هیچ چیز و هیچ مبحثی در افغانستان و حتا زندگی خصوصی مردم از زیر چتر یک چنین شرایط، پنهان نباشد.

اسدالله ندیم، کارشناس نظامی به صدای امریکا گفت که کمره‌های امنیتی امروز در تمام جهان یک ابزار مهم برای تامین امنیت و نظارت بر پروسۀ امنیتی است، اما برخی شروط خود را دارد.

به گفتۀ ندیم، باید کمره‌ها واقعاً به مقصد نظارت امنیتی طراحی و تولید شده باشد، مکان‌های نصب این کمره‌ها اهمیت دارد که تیم متخصص باید آن مکان‌ها را تشخیص دهد و افراد فنی – حرفه‌ای از این کمره‌ها نظارت کنند.

او تاکید کرد: "مساله بسیار مهم این است که این کمره‌ها به مقاصد دیگر به جز مقاصد امنیتی مورد استفاده قرار نگیرد، مثلاً برای نظارت به خاطر پوشش لباس مردان یا زنان از این قبیل موارد".

این کارشناس نظامی افزود که اگر شروط استفاده این کمره‌ها رعایت شود، بدون شک نصب آنها برای تامین امنیت، کاهش جرایم جنایی، جلوگیری از حوادث تروریستی و شناسایی عاملان آن موثر خواهد بود.

مقامات وزارت داخله حکومت طالبان به تاریخ ۱۳ اسد، پروژه نصب کمره‌های امنیتی پیشرفته در ولایات را در نشستی با نمایندگان شرکت چینی هواوی در کابل مورد بحث و بررسی قرار دادند.

هنوز مشخص نیست که پروژه نصب کمره‌های امنیتی در افغانستان چه مبلغی هزینه خواهد داشت و حکومت طالبان چه منابع مالی را برای این پروژه هزینه می‌کند.، اما در حکومت قبلی، هزینه نصب این کمره‌ها تنها در کابل ۱۰۰ میلیون دالر تخمین شده بود.

در روزهای پایانی ریاست جمهوری محمد اشرف غنی، طرح نصب کمره‌های امنیتی در کابل با هزینه مالی نیروهای بین‌المللی نیز تهیه شده بود.

کار نصب کمره‌های امنیتی در مکان‌ها و چهارراه‌های مزدحم کابل برای بار نخست در سال ۲۰۰۸ توسط ریاست امنیت ملی رژیم سابق و با حمایت مالی ایالات متحده امریکا آغاز و حدود ۳۰۰ کمره امنیتی در اکثر چهارراهی‌های شهر کابل نصب شد.

گروه

XS
SM
MD
LG