لینک های دسترسی

Breaking News

کمیته بین‌المللی نجات: زلزله و طوفان باعث فاجعه انسانی در هرات شده است


کمیته بین‌المللی نجات (IRC) می‌گوید که تنها چهار روز پس از زلزله ۶.۳ ریکتری که هرات افغانستان را لرزاند و جان بیش از ۱۲۰۰ نفر را گرفت، پس لرزه‌های قابل توجه و طوفان بزرگ باعث "یک فاجعه انسانی در غرب این کشور" شده است.

کمیته بین المللی نجات امروز جمعه ۱۳ اکتوبر (۲۱ میزان) با نشر اعلامیه‌ای گفته است که شش تیم بهداشتی سیار را برای ارایه خدمات به بازماندگان زلزلۀ هرات مستقر کرده و در حال افزایش پاسخگویی در مناطق آسیب دیده است.

این نهاد گفته است که با توجه به اینکه بیش از ۱۲هزار نفر در پنج ولسوالی هرات در اثر زلزله آسیب دیده اند، این کمیته در خصوص زنان و کودکان نگران است.

اعلامیه بر اساس نظرسنجی نخست در مناطق آسیب‌دیده گفته است: "نیمی از کسانی که خانه‌های خود را از دست داده اند، زن استند، در حالی که ارزیابی دوم انجام‌شده بین ۸ تا ۱۲ اکتوبر نشان داد که صد در صد از دختران - با بالاترین آسیب‌پذیری‌ها و خطر بهره‌برداری و سواستفاده مواجه می‌شوند - با نوعی خطر حفاظتی مواجه اند."

این کمیته گفته است که علاوه بر این، تقریباً ۹۰ درصد از افراد مورد بررسی گزارش کردند که شیر یا شیر خشک کافی برای تغذیه نوزادان و کودکان خردسال ندارند، دو سوم گزارش کردند که در تغذیه نوزادان یا کودکان خردسال مشکل داشتند.

به گفتۀ این کمیته، بیش از یک سوم جمعیت هرات با سطوح جدی سوتغذیه مواجه اند، زیرا این ولایت با عدم مصوونیت شدید غذایی روبرو است.

در اعلامیه آمده است: "این وضعیت ناپایدار در افغانستان را برجسته می‌کند. درگیری، بحران اقتصادی و اقلیمی ترکیب مرگباری را ایجاد کرده است و زلزله‌های این هفته کشور [افغانستان] را به آشفتگی بیشتر می‌کشاند."

در حال حاضر، نه تیم واکنش اضطراری این کمیته به شمول شش تیم سیار صحی برای ارایه کمک‌های بشردوستانه در ولسوالی های زنده جان، غوریان، رباط سنگی و انجیل ولایت هرات مستقر شده اند.

این کمیته گفته است که این تیم‌ها ارایه مراقبت‌های بهداشتی اضطراری به مردم مناطق آسیب‌دیده و همچنین کمک‌های نقدی و تدارکات اضطراری مانند خیمه و کمپل و ایجاد منابع آبی و تامین آب سالم برای خانواده‌ها را به دوش دارند.

سلما بن آیسا، رییس کمیتۀ بین‌المللی نجات در افغانستان، گفت: "این رشته زلزله ضربه دیگری برای افغانستان، به ویژه هرات است که بیش از یک سوم جمعیت آن در حال حاضر دچار سوتغذیه استند."

به گفتۀ آیسا، آوارگی یک نگرانی بزرگ است و این کمیته پیش‌بینی می‌کند که با تصمیم خانواده‌ها برای نقل مکان به مناطق امن‌تر افغانستان، تعداد خانواده‌های آسیب دیده از زلزله به طور چشمگیری افزایش خواهد یافت.

به باور رییس کمیته بین‌المللی نجات، افغانستان هم‌ اکنون بالاترین سطح بحران را تحمل می‌کند. به گفتۀ او بیش از سه دهه درگیری در افغانستان، همراه با بحران اقتصادی و تغییرات اقلیمی، منجر به یک بحران عمیق ریشه‌دار شده است که ۲۹.۲ میلیون نفر را در افغانستان به کمک‌های بشردوستانه نیازمند کرده است، رقمی قبل از اگست ۲۰۲۱ تا اکنون سه برابر شده و از سال ۲۰۲۰ تا اکنون بالاترین رقم در بین کشورهای جهان است.

رییس کمیته بین‌المللی بحران در افغانستان تاکید کرده است که این کشور اکنون بیش از هر زمان دیگری به بودجه و حمایت رهبران جهان نیاز مبرم دارد و بسیار مهم است که جامعه بین‌المللی افغانستان را به یک بحران فراموش‌شده سوق ندهد.

این کمیته تاکید کرده است در حالی که توجه جهان به تشدید درگیری در شرق میانه متمرکز شده است، باید بودجه انعطاف پذیر در اختیار سازمان‌هایی قرار گیرد که در محل مستقر اند و قادر به ارایه کمک‌های حیاتی به جوامعی استند که بیشتر به آن نیاز دارند.

بر اساس گزارش اداره زمین شناسی ایالات متحده، روز شنبه هفتم اکتوبر (۱۵ میزان) زلزله با قدرت ۶.۳ درجه به مقیاس ریکتر ولایات هرات، فراه و بادغیس در غرب افغانستان را لرزاند که تلفات زیادی را در چهار ولسوالی ولایت هرات به ویژه زنده جان به بار آورد.

این اداره روز چهارشنبه ۱۱ اکتوبر (۱۹ میزان) گزارش داد که زلزلۀ دیگر با قدرت مشابه زلزلۀ نخست در غرب افغانستان به وقوع پیوست که بر اساس آمار مقامات محلی، سه نفر کشته و حدود ۱۵۰ نفر دیگر زخمی شدند.

بر اساس آمار وزارت صحت عامه حکومت طالبان که روز چهارشنبه اعلام کرد، در این زلزله حدود یک هزار نفر در این زلزله کشته و حدود دوهزار و ۴۰۰ نفر نیز زخمی شدند.

گروه

XS
SM
MD
LG