لینک های دسترسی

Breaking News

چین از وضعیت حقوق زنان در افغانستان ابراز 'نگرانی' کرد


چن گنگ، وزیر خارجهٔ چین، روز جمعه ۱۴ اپریل (۲۵ حمل) گفت که کشورش از وضع پالیسی‌های طالبان که حقوق زنان را در افغانستان متاثر کرده است، "نگران'' است.

وزیر خارجهٔ چین این نگرانی را در نشست وزیران خارجهٔ کشور‌های همسایهٔ افغانستان و روسیه در سمرقند، دومین شهر بزرگ اوزبیکستان، بیان کرد.

این اظهارات چن گنگ پس از آن بیان شد که طالبان کارمند زن ملل متحد را از ادامهٔ کار شان در این سازمان منع کرد، اقدامی که موجب انتقاد‌های شدید بین المللی شده است.

سینهوا، خبرگزاری رسمی چین، گزارش داده است که آقای چن در سمرقند به خبرنگاران گفت چین و سایر همسایه‌های دوست افغانستان نگران پالیسی‌ها و تاثیرات احتمالی آن بر حقوق اساسی و منافع زنان افغان است که از سوی طالبان اتخاذ شده است.

وزیر خارجهٔ چین همچنین گفته است که موضوع حقوق زنان و منافع آنان یک امر مهم است، اما تاکید کرد که موضوع حقوق زنان " نه موضوع تمام افغانستان است و نه عامل اصلی و ریشه‌ای مشکلات افغانستان است."

چن در ادامه به موضوع حقوق زنان در افغانستان افزود:‌"ما نباید از این مشکل چشم پوشی کنیم و نه آنرا نادیده بگیریم."

طالبان با تفسیری که از اسلام دارند، پس از آنکه در اگست ۲۰۲۱ بار دیگر بر افغانستان مسلط شدند، پالیسی‌های سختگیرانه‌ای را بر زنان وضع کرده اند. دختران فقط حق دارند تا صنف ششم به مکتب بروند. علاوه بر آن، زنان و دختران اجازۀ رفتن به پارک، ورزشگاه‌ها و حمام‌ها را ندارند. مقامات طالبان در ۲۴ دسمبر سال گذشته میلادی، زنان افغان را از کار در سازمان‌های غیرحکومتی داخلی و بین المللی منع کردند.

در تازه‌ترین مورد،‌ طالبان کارمندان زن ملل متحد را از رفتن به کار منع کرده اند. سخنگوی این گروه به تاریخ چهارم اپریل سال روان میلادی گفت که منع کارمندان زن در ملل متحد "یک موضوع داخلی '' افغانستان است.

پس از خروج توام با هرج و مرج نیروهای بین المللی به رهبری ایالات متحده از افغانستان، طالبان تا حالا موفق نشده اند تا روابط دپلوماتیک و رسمی را با سایر کشور‌های جهان ایجاد کنند.

چین از نحوهٔ روند خروج نیروهای ایالات متحده از افغانستان به شدت انتقاد کرده و گفته است که امریکا ''به گونه عجولانه و بد برنامه ریزی شده'' افغانستان را ترک کرد. پس از خروج نیروهای بین المللی به رهبری امریکا از افغانستان، چین اعلام کرد که می‌خواهد وارد روابط دوستانه با حکومت جدید افغانستان شود.

پس از سفر وزیر خارجهٔ چین به اوزبیکستان، وزارت خارجهٔ این کشور موقف خود را در مورد افغانستان اعلام کرد و گفت که بیجینگ "به انتخاب های مستقل، اعتقادات مذهبی و آداب و رسوم ملی مردم افغانستان احترام می‌گذارد."

وزارت خارجهٔ چین همچنین تعهد کرده است که به استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی افغانستان احترام دارد و هیچ زمانی در امور داخلی این کشور مداخله نخواهد کرد و در پی "منافع خود خواهانه و نفوذ در افغانستان" نیست.

وزیر خارجهٔ چین در حالی از وضعیت حقوق زنان در افغانستان ابراز نگرانی کرده است که چین خود متهم به نقض حقوق بشر اقلیت‌ها به خصوص مسلمان اویغور در منطقه شین‌ژیانگ آن کشور است. سازمان حقوق بشر گفته است که بیجینگ یک میلیون اویغور و سایر اقلیت‌ها را که بیشتر شان مسلمانان اند در کمپ‌ها نگهداری می‌کند.

XS
SM
MD
LG