لینک های دسترسی

Breaking News

قرار است اردوغان در ماه می با بایدن در قصر سفید ملاقات کند


جو بایدن، رییس‌جمهور ایالات متحده و رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه
جو بایدن، رییس‌جمهور ایالات متحده و رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه

یک مقام ترکیه روز جمعه ۲۹ مارچ (۱۰ حمل) گفت که قرار است رجب طیب اردوغان، رییس جمهور آن کشور، با همتای امریکایی‌اش، جو بایدن، در قصر سفید ملاقات کند.

پس از ملاقات در نشست ناتو که در ماه جولای سال گذشته در لتوانیا برگزار شده بود، این نخستین بار است که رهبران دو کشور قرار است در ماه می با هم ملاقات کنند.

این اعضای ناتو-ایالات متحده و ترکیه- در صدد بهبود روابط متشنج و رفع اختلافات شان استند. تاخیر ترکیه برای یکجا شدن سویدن با پیمان اتلانتیک شمالی، یکی از اختلافات میان انقره و واشنگتن به حساب می‌رود.

سونر کاگاپتای، رییس برنامه ترکی در انستیتوت واشنگتن، به خبرگزاری فرانس پرس گفت: "فکر می‌کنم این یک سفر بی نهایت مهم است. اردوغان از ۲۱ سال به اینسو ترکیه را مدیریت کرده است و بایدن، نخستین رییس‌جمهورامریکا است که تا این لحظه وی را به قصر سفید دعوت نکرده است."

او افزود: "از اینکه در نهایت اردوغان درست قبل از پایان دوره ریاست جمهوری بایدن دعوت نامه ای را به دست آورده است، موضوع بسیار بزرگی است."

پس از تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین، ترکیه در وهله نخست به پیوستن سویدن به عضویت ناتو مخالفت کرد، اقدامی که منتج به یکی از اختلافات میان ایالات متحده و ترکیه شد. این اقدام رییس جمهور ترکیه بازتاب دهنده موقفگیری ظریف تر اروغان در قبال روسیه بود.

در جریان تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین، ترکیه از یکسو تجارت خود را با مسکو حفظ کرد و از سوی دیگر، برای کیف طیاره‌های بی سرنشین و سایر تسلیحات لازم را فراهم کرد.

اردوغان همچنین یکی از معدود رهبران عضو ناتو بوده است که دیدار‌ها و تماس‌های تیلفونی معمول خود را با ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، حفظ کرده است. علاوه بر آن، انقره از تعزیرات غرب بر روسیه خودداری کرد.

یک دپلومات غربی به خبرگزاری فرانس پرس گفته است که آنان قصد ندارند تجارت مشروع میان ترکیه و روسیه را آسیب برسانیم، اما در مورد تجارت‌های غیر مشروع بسیار جدی استیم.

اداره بایدن در ماه جنوری سال روان میلادی فروش جت‌های جنگی اف-۱۶ را که ارزش مجموعی آن به ۲۳ میلیارد دالر می‌رسد، برای ترکیه تصویب کرد. این اقدام پس از آن صورت گرفت که انقره به پیوستن سویدن به عضویت ناتو توافق کرد.

بر اساس این توافق، ترکیه ۴۰ جت اف-۱۶ جدید را به دست خواهد آورد و ۷۹ جت دیگر آن با تجهیزات مدرن مجهز خواهد شد.

یک مقام ایالات متحده در آن زمان گفته بود که واشنگتن قبل از اینکه انقره به عضویت سویدن در ناتو توافق نکند، به فروش این جت‌های جنگی برای انقره موافقت نکرده بود.

کاگاپتای، رییس برنامه ترکی در انستیتوت واشنگتن، گفته است که ترکیه به خاطر به دست‌ آوردن جت‌های جنگی با استفاده از نفوذی که برای پیوستن سویدن به عضویت ناتو داشت، به وجه احسن استفاده کرد.

اردوغان یکی از منتقدان سرسخت عملیات تهاجمی اسراییل بر نوار غزه بوده است، حملات ویرانگری که پس از حملات گروه حماس در اکتوبر سال گذشته آغاز شد.

رییس جمهور ترکیه نسبت به کمک‌های نظامی واشنگتن به حمایت از جنگ اسراییل در نوار غزه خشمگین است.

اردوغان، بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل، را با ادولف هیتلر، رهبر پیشین نازی‌های آلمان، مقایسه کرده و گفته که متحدین غربی باید به دلیل اعمال "تروریستی" که نیروهای اسراییلی در غزه مرتکب می‌شوند، حمایت شان را از اسراییل متوقف کنند.

رییس جمهور اردوغان هچنین فشار ایالات متحده برای قطع جریان کمک‌های مالی از طریق ترکیه به گروه حماس را نادیده گرفته و حماس را جنگجویان آزادیخواه خوانده که برای سرزمین خود مبارزه می‌کنند.

اردوغان قبل از این در سال ۲۰۱۹ میلادی با دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده، در قصر سفید ملاقات کرده بود.

گروه

XS
SM
MD
LG